Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att tänka på vid val av moderkort/vad är chipset?


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lite svårigheter att välja passande moderkort till en amd phenom II x6-processor.

 

Jag vet såpass mkt att jag ska ha AM3 socket/ATX/DDR3/64 bit/RAID-kontroll (då jag kommer att köra en del program från en separat hårddisk) men:

 

Vilket chipset behöver jag?

 

Vad är Crossfire och SLI och behövs dessa?

 

Jag har sållat en del i den här sökningen på prisjakt:

 

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s76214512&cols=574,783,615&o=lokal_rank#rparams=l=s76215626

 

Kan tillägga att jag inte kommer att spela spel på datorn men däremot köra en del Photoshop, kopiera enstaka VHS-filmer och skanna bilder och text.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATX står för storleken på moderkortet.

DDR3 är minnestypen.

Med RAID kan man få flera hårddiskar att samverka som en enda.

Inget av ovanstående är nödvändigt bara för att man ska ha en del program liggande på en annan hårddisk än den där Windows ligger.

 

Crossfire gör att man kan ha två samverkande grafikkort från ATI.

SLI gör att man kan ha två samverkande grafikkort från Nvidia.

 

Det viktiga är väl att du i sökningen på prisjakt anger den processor du vill ha. När du har angett processorn behöver du inte ange någon socket eller chipset.

 

Photoshop gör att det är bra med mycket RAM-minne, antingen nu eller i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATX Form Factor: 12 inch x 9.6 inch ( 30.5 cm x 24.4 cm )

 

Här finns en lista på av AMD rekommenderade moderkort, men det finns kanske fler som passar:

http://products.amd....6=&f7=&f8=125+W

 

Jag valde bara den översta HDT55TFBK6DGRAMD Phenom™ II X6 från denna processorlista och sökte efter rekommenderade moderkort via "View detail" http://products.amd....%E2%84%A2+II+X6

 

Är det en annan X6 Processor du har, så byt urvalet i enlighet med detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATX står för storleken på moderkortet.

DDR3 är minnestypen.

Med RAID kan man få flera hårddiskar att samverka som en enda.

Inget av ovanstående är nödvändigt bara för att man ska ha en del program liggande på en annan hårddisk än den där Windows ligger.

 

Crossfire gör att man kan ha två samverkande grafikkort från ATI.

SLI gör att man kan ha två samverkande grafikkort från Nvidia.

 

Det viktiga är väl att du i sökningen på prisjakt anger den processor du vill ha. När du har angett processorn behöver du inte ange någon socket eller chipset.

 

Photoshop gör att det är bra med mycket RAM-minne, antingen nu eller i framtiden.

 

Hej och tack för svar!

 

ATX, AM3 och DDR3 begriper jag och när det gäller RAID-kontroller kom jag just på att jag antagligen inte behöver RAID på datorn :)

 

Det finns ju även AM3+ som jag har hört ska vara anpassat för AMD:s kommande Bulldozer-processorer, är det något som rekommenderas med tanke på eventuella uppgraderingar eller går det precis lika bra med sell.. f'låt AM3?

 

På prisjakt kan man bl.a. filtrera efter "Anslutningar" och "Anslutningar - Internt", vad är skillnaden mellan t..ex. USB 3.0 och USB 3.0 "Internt" (på prisjakt)?

 

När det gäller arbetsminne, är det bättre att fördela minnesmängden på flera minnen (t.ex. 4x2 GB) än vice versa (2x4 GB) eller är det s**t samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATX Form Factor: 12 inch x 9.6 inch ( 30.5 cm x 24.4 cm )

 

Här finns en lista på av AMD rekommenderade moderkort, men det finns kanske fler som passar:

http://products.amd....6=&f7=&f8=125+W

 

Jag valde bara den översta HDT55TFBK6DGRAMD Phenom™ II X6 från denna processorlista och sökte efter rekommenderade moderkort via "View detail" http://products.amd....%E2%84%A2+II+X6

 

Är det en annan X6 Processor du har, så byt urvalet i enlighet med detta.

Mvh

 

Tackar, tackar!

 

Det verkar iaf som att de moderkort med Chipset som innehåller bokstaven G har integrerat grafikkort och jag kommer ju inte att spela spel, möjligen dock sporadiskt klippa i filmer. Räcker det då med ett integrerat grafikkort?

 

 

(Det skiljer ju ganska lite prismässigt mellan de 5 AMD Phenom II X6-processorerna jag kikade på. Jag noterade att flera av dessa cpu:er är boxade alltså med kylare. Är det lika bra att skaffa en "boxad" processor?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På prisjakt kan man bl.a. filtrera efter "Anslutningar" och "Anslutningar - Internt", vad är skillnaden mellan t..ex. USB 3.0 och USB 3.0 "Internt" (på prisjakt)?

 

När det gäller arbetsminne, är det bättre att fördela minnesmängden på flera minnen (t.ex. 4x2 GB) än vice versa (2x4 GB) eller är det s**t samma?

Anslutningar borde vara anslutningar i bakkanten, alltså sådana med riktiga kontakter som syns på baksidan av datorn, medan interna är sådana som finns som enkla stift på moderkortet och som du använder till USB-anslutningar på fronten av datorn med hjälp av en kabel.

 

När det gäller minnet har jag inte sett något om att det skulle göra någon skillnad, utan man brukar ju börja med att använda två stycken till det behov man har vid köpet och lämna två för framtida utbyggnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På prisjakt kan man bl.a. filtrera efter "Anslutningar" och "Anslutningar - Internt", vad är skillnaden mellan t..ex. USB 3.0 och USB 3.0 "Internt" (på prisjakt)?

 

När det gäller arbetsminne, är det bättre att fördela minnesmängden på flera minnen (t.ex. 4x2 GB) än vice versa (2x4 GB) eller är det s**t samma?

 

Hej

USB 3.0 internt är en fördel att ha om datorlådan har USB 3.0 i frontpanelen. Annars får du dra den kabeln genom lådan och ut på andra sidan och ansluta till bakpanelen, istället för att ansluta direkt på moderkortet. Det kan vara knepigt att dra den med tanke på fläktar och grafikkort och annat som du har i datorn.

 

2 minnen är bättre än 4. Desto fler minnen du har desto mer värme genererar de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

USB 3.0 internt är en fördel att ha om datorlådan har USB 3.0 i frontpanelen. Annars får du dra den kabeln genom lådan och ut på andra sidan och ansluta till bakpanelen, istället för att ansluta direkt på moderkortet. Det kan vara knepigt att dra den med tanke på fläktar och grafikkort och annat som du har i datorn.

 

2 minnen är bättre än 4. Desto fler minnen du har desto mer värme genererar de.

 

Hej!

 

Nästan inga av de moderkort jag kikat på verkar ha USB 3.0 i fronten utan i bakpanelen.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574%2C783%2C615%2C542%2C3927%2C66%2C68%2C6131%2C10198%2C594%2C592%2C595%2C576%2C586%2C8414&o=lokal_rank&l=s76370590#rparams=l=s76431013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen.:rolleyes:

 

Ex. detta har 2+2 USB3.0

ASRock 890GX Extreme4 och har då en extra USB 3.0 box där kontakten ansluts direkt på moderkortets USB3.0 kontakt (blåa) och boxen i ett av chassits lediga 3,5" externa slot framtill.

post-73434-0-87946500-1317154802_thumb.pngpost-73434-0-72713800-1317153596_thumb.png

 

Sedan har vissa chassin detta förberett också.

Men om du som jag bara har ett sådant "fack" och jag har monterat en 3,5" minneskortläsare där, så kan du göra som jag gjorde och montera in en för 3,5" i 5,25" utrymme adapter i en ledig 5,25" öppning.

 

Tyvärr brukar kablaget vara snävt tilltaget och sitter kontakten på moderkortet en bit in så kan det bli problem om man har man ett stort/högt chassi och monterar boxen längst upp, så kanske inte kabeln räcker, bara att välja ett av öppningarna längre ned.

Boxen ser förövrigt exakt likadan ut som till mitt ASUS moderkort.

 

[Edit]

Jag beställde en DeLock monteringsram Ram-1b från Deltaco via Alina Systems som tog hem från Deltaco utan extra kostnad. Finns alltså inte i Alina Systems ordinarie sortiment.

Pris: 45:-

 

post-73434-0-82982400-1317154100_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag var kanske lite otydlig. Det är inte moderkortet jag menade, utan chassit. Flera datorchassi har USB 3.0 uttag i fronten. Har då moderkortet en USB 3.0 anslutning på moderkortet blir det enklare att ansluta USB kabeln från frontpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var kanske lite otydlig. Det är inte moderkortet jag menade, utan chassit. Flera datorchassi har USB 3.0 uttag i fronten. Har då moderkortet en USB 3.0 anslutning på moderkortet blir det enklare att ansluta USB kabeln från frontpanelen.

 

OK. Ja, jag har sett att flertalet chassin har USB 3.0 i fronten.

 

Verkar dock inte som att några av de moderkort jag filtrerat fram på Prisjakt har USB 3.0 fram. När jag kikar på hemsidan för respektive moderkortet (av de jag filtrerat ut) står det att de har USB 3.0 på den bakre panelen. Detta borde alltså innebära att jag antingen får leta efter ett kort med USB 3.0 "Internt" (enligt Prisjakts filter) eller hitta ett chassi med USB 3.0 på baksidan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är precis ett sådant moderkort jag plockade ut från din lista (se mitt förra inlägg), med 2+2 USB 3.0 portar - betyder att det finns 2 USB portar på en kontakt på moderkortet för anslutning av USB 3.0-portar till chassits front.

Antingen direkt via chassits inbyggda USB 3.0 portskabel eller via den medföljande USB 3.0 dosan som det är bild på i mitt förra inlägg.

 

Alltså det är inga moderkort som har USB eller andra portar fram, utan det är speciella kontakter på moderkortet som ansluts till respektive kablage från chassit ex. hörlurskontakter fram, power on knapp, hårddisk lampa etc.

 

Dom 2 andra USB 3.0 portarna sitter bak på moderkortet.

 

Alla chassin har hål för den "rektangulära kontaktbrickan" (I/O panel) bak på moderkortet enligt standard, så har vilket som helst moderkort med vilka som helst portar anslutna bak på moderkortet, kommer man åt dessa på baksidan av chassit.

 

Mvh

 

Baksidan på moderkortet, som alla chassin har öppning bak för. Till varje moderkort följer det med en speciell plåt (I/O panel shield) som är specialgjord för just dom portarna som finns på moderkortet och trycks dit före i chassit innan montering av moderkortet.

post-73434-0-85817700-1317192206_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är precis ett sådant moderkort jag plockade ut från din lista (se mitt förra inlägg), med 2+2 USB 3.0 portar - betyder att det finns 2 USB portar på en kontakt på moderkortet för anslutning av USB 3.0-portar till chassits front.

Antingen direkt via chassits inbyggda USB 3.0 portskabel eller via den medföljande USB 3.0 dosan som det är bild på i mitt förra inlägg.

 

Alltså det är inga moderkort som har USB eller andra portar fram, utan det är speciella kontakter på moderkortet som ansluts till respektive kablage från chassit ex. hörlurskontakter fram, power on knapp, hårddisk lampa etc.

 

Dom 2 andra USB 3.0 portarna sitter bak på moderkortet.

 

Alla chassin har hål för den "rektangulära kontaktbrickan" (I/O panel) bak på moderkortet enligt standard, så har vilket som helst moderkort med vilka som helst portar anslutna bak på moderkortet, kommer man åt dessa på baksidan av chassit.

 

Mvh

 

Baksidan på moderkortet, som alla chassin har öppning bak för. Till varje moderkort följer det med en speciell plåt (I/O panel shield) som är specialgjord för just dom portarna som finns på moderkortet och trycks dit före i chassit innan montering av moderkortet.

post-73434-0-85817700-1317192206_thumb.png

 

 

Tack för tipset!

 

Verkar vara ett trevligt kort som dessutom verkar funka med Phenom II X6 1055T.

 

Ett par extra frågor:

 

Vad har man för nytta av en sydbrygga? Är EEC-stöd nåt man egentligen behöver eller är det lyx?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är precis ett sådant moderkort jag plockade ut från din lista (se mitt förra inlägg), med 2+2 USB 3.0 portar - betyder att det finns 2 USB portar på en kontakt på moderkortet för anslutning av USB 3.0-portar till chassits front.

Antingen direkt via chassits inbyggda USB 3.0 portskabel eller via den medföljande USB 3.0 dosan som det är bild på i mitt förra inlägg.

 

Alltså det är inga moderkort som har USB eller andra portar fram, utan det är speciella kontakter på moderkortet som ansluts till respektive kablage från chassit ex. hörlurskontakter fram, power on knapp, hårddisk lampa etc.

 

Dom 2 andra USB 3.0 portarna sitter bak på moderkortet.

 

Alla chassin har hål för den "rektangulära kontaktbrickan" (I/O panel) bak på moderkortet enligt standard, så har vilket som helst moderkort med vilka som helst portar anslutna bak på moderkortet, kommer man åt dessa på baksidan av chassit.

 

Mvh

 

Baksidan på moderkortet, som alla chassin har öppning bak för. Till varje moderkort följer det med en speciell plåt (I/O panel shield) som är specialgjord för just dom portarna som finns på moderkortet och trycks dit före i chassit innan montering av moderkortet.

post-73434-0-85817700-1317192206_thumb.png

 

 

 

Glömde en sak:

 

Ingen big deal men det verkar inte som att det Asrock-kortet har Firewire,men det kanske går lika bra att köpa ett expansionskort med Firewire-kontakt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen - igen.:rolleyes:

 

Hmm, då kanske du skall leta vidare, kolla igen i listan du hade plockat fram och jag rekommenderar att du för varje moderkort du tittar på, går in på respektive tillverkares webbsida för att där titta på specen. Precis som länken till ASRock-kortet i inlägg #9.

 

Det händer att affärerna på deras webbsidor och även prisjakt, att antingen vital information saknas eller ibland har helt fel information.

 

EEC=Error Correction Codes

Används oftast i servermiljö eftersom en server som kraschar kan dra med sig hela servermiljön/nätverket.

Helt rätt att du inte har sådana minnestyper på en vanlig hemmadator eller klientdator.

Och det är heller inte alla moderkort som stöder ECC minnen.

http://www.tech-faq....ecc-memory.html

 

 

Sydbrygga

Citat från Wikipedia:

 

Inom datorteknik är en sydbrygga ett chip som sköter kommunikation med periferikomponenter på ett moderkort för persondatorer (av modernare snitt). Det gäller framförallt PCI-buss och hårddisk, men även t.ex USB, printerportar och ev. RS-232-portar.

 

Nordbrygga

Citat från Wikipedia:

 

Nordbrygga (Northbridge) kallas den integrerade krets som sitter på datorns moderkort och sköter kommunikationen mellan processor, arbetsminne, AGP och PCI Express. Vissa har även inbyggd grafikkontroller. Högpresterande kretsar kan bli ordentligt varma och behöver kylning, ofta en kombination av kylflänsar och heatpipes.

 

Mvh

 

[Edit] Kolla denna länk: ASRock 890GX Extreme4 så har den visst Firewire, i specen så står det: 1 x IEEE 1394 Port. Länk till Manualen

post-73434-0-59332900-1317213736_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen - igen.:rolleyes:

 

Hmm, då kanske du skall leta vidare, kolla igen i listan du hade plockat fram och jag rekommenderar att du för varje moderkort du tittar på, går in på respektive tillverkares webbsida för att där titta på specen. Precis som länken till ASRock-kortet i inlägg #9.

 

Det händer att affärerna på deras webbsidor och även prisjakt, att antingen vital information saknas eller ibland har helt fel information.

 

EEC=Error Correction Codes

Används oftast i servermiljö eftersom en server som kraschar kan dra med sig hela servermiljön/nätverket.

Helt rätt att du inte har sådana minnestyper på en vanlig hemmadator eller klientdator.

Och det är heller inte alla moderkort som stöder ECC minnen.

http://www.tech-faq....ecc-memory.html

 

 

Sydbrygga

Citat från Wikipedia:

 

Inom datorteknik är en sydbrygga ett chip som sköter kommunikation med periferikomponenter på ett moderkort för persondatorer (av modernare snitt). Det gäller framförallt PCI-buss och hårddisk, men även t.ex USB, printerportar och ev. RS-232-portar.

 

Nordbrygga

Citat från Wikipedia:

 

Nordbrygga (Northbridge) kallas den integrerade krets som sitter på datorns moderkort och sköter kommunikationen mellan processor, arbetsminne, AGP och PCI Express. Vissa har även inbyggd grafikkontroller. Högpresterande kretsar kan bli ordentligt varma och behöver kylning, ofta en kombination av kylflänsar och heatpipes.

 

Mvh

 

[Edit] Kolla denna länk: ASRock 890GX Extreme4 så har den visst Firewire, i specen så står det: 1 x IEEE 1394 Port. Länk till Manualen

post-73434-0-59332900-1317213736_thumb.png

 

Ja va bra, det tänkte ju inte jag på...tack för att du påpekade detthumbsup.gif

 

Det här moderkortet framstår mer och mer som det rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASRock 890GX Extreme4

 

CPU Support List

Memory QVL (Qualified VendorsList) över testade och godkända minnen.

Manualen

Specen

 

Tack för länkarna!

 

Hade visst uppnått plusskvoten igår så jag plussar föregående inlägg i efterhand.thumbsup.gif

 

 

Jag håller på att kika efter nätagg och lämpligt chassi, är det bättre att skapa en särskild tråd för frågor om dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att kika efter nätagg och lämpligt chassi, är det bättre att skapa en särskild tråd för frågor om dessa?

Ja det kan ju vara bra, så passar ju den nya trådens rubrik bättre med nya innehållet och denna tråd blir inte så omfattande/rörig...

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju vara bra, så passar ju den nya trådens rubrik bättre med nya innehållet och denna tråd blir inte så omfattande/rörig...

 

Mvh :rolleyes:

 

Hej...igen rolleyes.gif

 

Jag har ytterligare två spörsmål innan jag avslutar den här tråden:

 

* AM3 vs. AM3+. "ASRock 890GX Extreme4" har inte stöd för AM3+ men det har "ASRock 890GX Extreme4 r2.0" (som jag irriterande nog inte hittar nånstans). AM3+ ska vara förberett för "Bulldozer". Är det dumt att inte välja ett kort med AM3+-sockel?

 

* Läste nånstans att moderkortets busshastighet bör motsvara processorns busshastighet. AMD Phenom II X6-processorerna har en busshastighet på 4000 MT/s medan de moderkort jag kikat på har en busshastighet på 5200 MT/s. Är det ett problem?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tyvärr ingen erfarenhet av nyare AMD3 och vad som skiljer mot en AMD3+ men vi får hoppas att någon som kan det bättre hoppar in.

 

Men i CPU Support List finns inte din processor med där menar du?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen erfarenhet av nyare AMD3 och vad som skiljer mot en AMD3+ men vi får hoppas att någon som kan det bättre hoppar in.

 

Ok, tack ändå thumbsup.gif

 

Men i CPU Support List finns inte din processor med där menar du?

Mvh

 

Jodå, processorn finns med i cpu-listan. Anledningen till att jag ställde den här frågan är att jag läste nånstans att busshastigheten för processor & moderkort ska vara samma men det verkar skilja (4000 MT/s resp. 5200 MT/s) och ibland anges busshastigheten dessutom i MHz så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. ohmy.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...