Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera DB via combobox då användare skriver manuellt


Turbokillen

Rekommendera Poster

Har ett formulär med en combobox skapat i desinger

comboboxen är fylld av värden från en accesstabell som jag har en databaskoppling till.

 

Funderar på om man kan spara ner värden när användaren manuellt skriver in något nytt värde som kanske inte finns med i databasens tabell.

 

man kan ju göra en koll på keydown eller så sedan joxa med sql, men det kanske finns någon smidig inställning eller metod för comboboxar som slussar tillbaka datasetet om man lagt till något nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du sneglar på eventet TextUpdate. Det körs varje gång texten ändras.

 

Men ännu enklare är nog att om du har en knapp eller liknande som användaren använder för att bekräfta inmatning, att då kolla om SelectedValue är null och då kolla om comboBox1.Text finns i din datakälla. Finns det inte så lägger du till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du sneglar på eventet TextUpdate. Det körs varje gång texten ändras.

 

Men ännu enklare är nog att om du har en knapp eller liknande som användaren använder för att bekräfta inmatning, att då kolla om SelectedValue är null och då kolla om comboBox1.Text finns i din datakälla. Finns det inte så lägger du till det.

 

Hej, tack för tipsen det låter som en bra idé. Har kikat på vad som finns "inbyggt" så man slipper springa över ån för vatten...

Testade att använda visual studio och varianten där man lägger in comboboxen direkt från datakällan.

Då får man med den funktionen att man kan lägga till poster, ta bort, spara, (bindingnavigator)

combotest.PNG

 

 

Kör man denna och testar att skriva in värde i comboboxen sedan spara, ändar den bara befintliga item, man måste först klicka på (+) tecknet för att få en ny, men problemet är att jag inte hittar vad + knappen gör i koden... :mellow:

 

Klickar man på plus knappen i "editeringsläget" så genererar den istället ett nytt tomt Click event ! :angry:

Har sökt igenom hela projektet och kollat efter vad som händer när man klickar på "BindingNavigatorAddNewItem" men hittar endast design av knappen osv i form1.designer.

 

Däremot om man klickar på spara knappen så ser man koden, det verkar vara en användbar snutt.

Snutten är dock verkningslös i mitt fall om man inte trycker på (+) knappen vad nu den gör :-|

Några idéer vad " + "knappen har för kod?

 

Då skulle man kunna köra:

"+ " koden vid eventet TextUpdate.

och kollen av om comboBox1.Text finns sen tidigare i datasetet, och ifall inte köra update koden nedan.

 

 Me.Validate()
   	Me.Tabell1BindingSource.EndEdit()
   	Me.TableAdapterManager.UpdateAll(Me.TestDataSet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...