Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skriva in text på ett ställe, kopieras till andra ställen i dokumentet i WORD


latitude

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Jag vill kunna fylla i en text i ett word-dokument, helst i ett RTF fält eller möjligtvis någon annan typ av fält,

sen vill jag att texten ska skrivas ut på flera andra ställen automatisk. Hur gör jag detta?

 

T.ex. om jag i försättsbladet vill att användaren fyller i namn, företag, e-postadress, telefonnummer så ska det senare skrivas ut i sidhuvudet i resten av dokumentet..

 

Jag blir inte klok på detta, har inte hållt på med word sen i gymnasiet o det var några år sedan.

Någon? Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är jag med på. Men frågan är hur man får text som man skriver in i ett formulärfält att skrivas ut i t.ex. sidhuvudet. Jag vill döpa ett fält till något, sedan anropa fältet för att skriva ut texten på ett antal andra ställen i dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det enklaste är väl att arbeta med fält.

 

Infogar du ett DocProperty-fält har du tillgång till en massa dokumentegenskaper, som författare, datum osv, men du kan även definiera dina egna dokumentegenskaper, t.ex. ett företagsnamn. Kräver i och för sig att du går in i någon meny (beroende på Word-version) när egenskapen ska sättas eller ändras, men det kan automatiseras med ett makro.

 

Ett annat sätt är att använda ett StyleRef-fält, vilket visar innehållet i en angiven fomatmall. Har själv använt det för att visa rubriker i sidhuvud.

 

Som vanligt kräver dock fält i Word manuell uppdatering för att visa ändringar.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tag på en mall där funktionen jag är ute efter finns, man har infogat något som ser ut som ett RTF-fält, trycker man på designläge under utvecklare så får man fram blåa rutor runt om fältet där det står vad fältet heter, just det här fältet som funkar som jag vill att det ska funka är orange istället. Du behöver inte uppdatera dokumentet för att texten ska synas på flera ställen, det sker automatiskt så fort du fyller i det ena fältet.

Någon som har någon idé om hur man har gjort detta?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur gör man detta då?

 

 

Hej,

 

Det enklaste är väl att arbeta med fält.

 

Infogar du ett DocProperty-fält har du tillgång till en massa dokumentegenskaper, som författare, datum osv, men du kan även definiera dina egna dokumentegenskaper, t.ex. ett företagsnamn. Kräver i och för sig att du går in i någon meny (beroende på Word-version) när egenskapen ska sättas eller ändras, men det kan automatiseras med ett makro.

 

Ett annat sätt är att använda ett StyleRef-fält, vilket visar innehållet i en angiven fomatmall. Har själv använt det för att visa rubriker i sidhuvud.

 

Som vanligt kräver dock fält i Word manuell uppdatering för att visa ändringar.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...