Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompatibla Datorkomponenter?


FroznOne

Rekommendera Poster

hejsan! tänkte bygga en speldator och har gjort en inköpslista på prylar som jag vill använda men jag har några frågor.

här är en länk till min inköpslista: http://www.komplett....92-D569AA50ABA3

1. är dessa komponenter kompatibla med varandra?

 

2. om de är kompatibla, är det då ett tillräckligt kraftigt nätaggregat för mina komponenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

1. Du bör kontrollera att minnena stöds av moderkortet till att börja med.

Det gör du först med att kolla i ASUS QVL lista med testade minnen.

 

Finns dom inte med där, så försök att hitta minnen på Komplett som finns i den listan, eller omvänt välj ut minnen ur listan och sök på Komplett.

 

Dom minnena du valt finns inte med i denna lista hos Kingston med 1600MHz minnen som Kingston har för just det moderkortet.

Search Results: ASUS/ASmobile M5A99X EVO Motherboard

Så då måste du välja ett annat minne ur denna lista och du kan ju kontrollera om det valda minnet finns med i ASUS QVL länken ovan.

 

2. Nätaggregatet på 800W räcker till med nuvarande konfiguration.

 

Sedan såg jag inget chassi i inköpslistan, men det kanske du har redan.

Grafikkortet är 28,7cm så att det passar i burken inkl. hårddiskkassett.

 

Ang. Eco Green hårddisk 5900 rpm så visst Eco Green är miljövänligt och bra, drar mindre ström och utvecklar därmed mindre värme, men inget jag skulle köpa om man vill ha prestanda.

Jag skulle valt en 7200rpm disk istället, men det är jag.B)

 

Övriga komponenter har jag inte tittat på, men kontrollera på ASUS CPU Support List om moderkortet stöder processorn.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompatibla?

Vad det gäller minnet så är

paketet med 3 minnen av den här sorten kompatibelt med all 4 sloten

paketet med 6 minnen av den här sorten kompatibelt med 2 slot

jag skulle inte ta det här minnet, risk för tryckfel, vissa minnen funkar inte pga spridning

Sen ser jag att Komplett bara har 1 st av moderkortet.

Har varit med om det hos Komplett. Tog nån månad innan de fick in den prylen igen.

(jag beställde alltså nått som fanns i lager men när orderbekräftelsen kom fanns inte prylen hemma)

 

Sen har jag ett speciellt ont öga till XFX. Beställde först ett 9800GTX+ grafikkort. Med det kortet hittade Windows bara 2,5GGB av 4GB RAM. Fick tipset uppgradera BIOS i grafikkortet. Alla nödvändiga filer fanns på olika siter på webben. Inga hos XFX. Efter uppgradering av BIOS hittade Windows normala för 32-bit 3,2GB RAM. Beställer ett nytt 9800GTX+ till ett annat datorbygge. Trots samma namn klara skillnader. Det första hade 2 st PCI-E 12V kontakter för strömmatning, det andra 1 st PCI-E 12V kontakter för strömmatning.

Samma problem, bara 2,5GB RAM i Windows. Uppgradering med samma BIOS som till första kortet misslyckas. Helt svart. Bara kasta.

Jag har köpt grafikkort från HIS, Gigabyte, MSI, ASUS, Sapphire och XFX.

De som gjort mig besviken är Sapphire (kylflänsen föll av kortet efter nått års drift) och XFX.

Vill du ha bra support, produkter som funkar direkt, köp Gigabyte, HIS eller ASUS.

Vill du ha spänning och strul köp XFX. Som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Jag har tagit till mig av vad ni har sagt och har nu en ny lista :) om ni har tid och lust så kan ni väl ta en titt och säga vad ni tycker denna gång ;)

länk till inköpslista: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=981849&su=FE6D9E1A-CBF0-4DA5-B879-FD160004D38D

 

Jag har bytt ut moderkort och grafikkort till gigabyte och bytt minnerna till Corsair och de ligger med på Gigabytes QVL för moderkortet. :D sen fick det bli en 1TB hårddisk med 7200RPM istället ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra hårddisk, snabb med hög prestanda. Själv har jag flera st. olika, men bland annat en WD Black Caviar 2TB. Vissa recensenter påstår att den låter lite, men inget jag hör i mitt chassi i alla fall. Bland dom bästa i test ang. prestanda.

 

Har du kollat att processorn stöds på Gigabytes Processor-stöd?

 

Eftersom modekortstillverkarna aldrig testar alla på marknaden förekommande minnen så kan man också med Corsairs Memory Configurator kontrollera vilka minnen som finns med som Corsair garanterar skall fungera med moderkortet (bara att scrolla i listan jag letat fram):

Guaranteed-Compatible Memory for your Gigabyte GA-990FXA-UD3

 

Och då är det tillverkarens artikelnr: CMZ16GX3M4A1600C9 (detta kommer från din länk) du skall använda.

 

Mvh

 

[Edit] Jag har kollat och dina minnen finns i alla fall med på Corsair listan och eftersom dom även är med på Gigabyte QVL så skall det inte vara några problem där. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. är inte speciellt rädd för att det ska låta mycket om hårddisken. även om den låter så tror jag att den kommer att överröstas av det grafikkort jag kommer att välja (något 6970) då nästan alla som recenserat dem har klagat på ljudnivån av kortet xD men jag är inte ute efter en tyst dator utan efter bra prestanda till ett lågt pris :). Och angående processorn så ska det inte vara något problem. det står på kompletts produktinformation om moderkortet att det stödjer Phenom II X6 så antar att det är alla versioner av Phenom II X6 men ska dubbelchecka det sen innan jag beställer ;)

 

Tack så jätte mycket för all hjälp! :D blir nog att beställa dessa grejjer då. är inte riktigt säker på grafikkortet än men ska kika runt lite mer. jag lägger upp en lista på vad det blev sen när jag har beställt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
Det ser ut att bli ett bra bygge. Skall du bygga själv, annars tror jag att du kan beställa montering från Komplett, så testar dom paketet och jag tror att garantin då kan gälla hela paketet istället för dom lösa delarna var för sig (så är det på Inet) men detta får du i så fall kolla upp. Ej säker på detta!

Skall du montera själv så beställ (eller köp på stan) också ett ESD-handledsband -kostar runt en 50 lapp.
Exempel: Kjell & Company  Art nr: 38324 http://www.kjell.com...-armband-p38324

ESD=Electrostatic Discharge=Elektrostatisk urladdning
Du kan vara uppladdad med åtskilliga 10-tusentals volt (liten strömstyrka då) och då märka dom urladdningarna genom tex. en gnista eller att du känner att du får en liten stöt.
Men det räcker att du är uppladdad med mycket mindre än så. Dom känsligaste kretsarna kan skadas vid < 50V urladdning och skador sker även när man har några hundra Volt. Dessa varken syns eller känns - du märker dom inte.

Dom vanligaste ESD-skadorna är dels dom latenta som visar sig först efter en tid (dagar, veckor, månader) och så dom intermittenta - plötsliga fel som kommer och går, tills det helt slutar fungera, som också kan börja dyka upp efter en tid. Givetvis så kan en urladdning totalt döda en känslig komponent direkt.

Så naturligtvis försök skydda elektroniken mot ESD-skador genom att använda ESD-armband (som skall sitta åt) kopplad till chassit och inte använda kläder av syntet eller en ylletröja, ej heller heltäcknings matta eller någon annan matta för den delen, som gör att man laddas med statisk elektricitet så håret står på ända. Lätt att slå sönder någon känslig krets då.

Optimalt är att också använda ett ESD-service kit och är bland det bästa att använda sig av hemma.
Exempel:
Kjell & Company Art nr: 98542 http://www.kjell.com...ankmatta-p98542
post-73434-0-11923500-1316730503_thumb.png

Men minst ett ESD-handledsband i alla fall.
På olackad del av chassit, ren metallyta eller skruv i chassit fäster du krokodilklämman. Du kanske måste plocka av sidopanelen eller höljet för att hitta ett sådant ställe.
Det är du och chassit/datorn som skall ha samma elektriska potential.
Handledsbandet skall sitta åt.
post-73434-0-76235300-1316730592_thumb.pngpost-73434-0-91124100-1316730642_thumb.png

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah har läst om ESD och blir nog att köpa till ett ESD-armband :P man vill ju inte att nåt går sönder på ett vis som inte täcks av garantin :S

 

nu har jag läst runt lite och det verkar som att intel datorer är bättre om man vill ha en bra speldator, så tänkte göra om listan igen och använda en intel processor med ett intel socket moderkort och ett nvidia grafikkort :P

 

Som jag har skrivit tidigare, Tack för all hjälp :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag läst runt lite och det verkar som att intel datorer är bättre om man vill ha en bra speldator, så tänkte göra om listan igen och använda en intel processor med ett intel socket moderkort och ett nvidia grafikkort :P

Jag tycker inte att man kan uttala sig så generellt. Både Intel och AMD gör väldigt många olika processorer och ofta så är AMD lite billigare för samma prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag tycker inte att man kan uttala sig så generellt. Både Intel och AMD gör väldigt många olika processorer och ofta så är AMD lite billigare för samma prestanda.

 

Tidigare byggde jag bara AMD-burkar, dessa var billiga och snabba! AMD har tyvärr kommit lite på efterkälken i och med att intel släppte sina i5/i7 för ett par år sedan, så numera bygger jag bara intelburkar. En bra överklockningsbar i5 kostar ungefär som en av de bättre av AMD:s CPU, men ger mer i benchmarks. Med tanke på att folk gärna slänger ut flera tusenlappar extra på ett snabbare grafikkort, så är prisskillnaden mellan intel/AMD (någon hundralapp om man väljer russinen i intelkakan) totalt försumbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...