Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Quadro FX5800 4GB GDDR3 512bit - Prisvärt?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej på er! Jag antar att det är väldigt få här som använder CAD & 3D-kort utan de flesta här är nog mest insatta i marknaden för spelkort. Men eftersom det finns så många som läser här så chansar jag och hoppas på tur. Kanske det finns någon som inte bara spelar med sina kort utan också gör lite nytta med dem ;-) Tex använder dem för att dra in pengar till sitt dagliga bröd som jag gör.

 

Jag har hittat en kille som säljer ett ca tre månader gammalt Nvidia Geforce Quadro FX5800 kort för 17 500:-. Är det ett bra pris för det kortet om det nu stämmer att det är så pass nytt? Nypriset verkar ligga på knappt 50 000:- så det är en bra rabatt man får. Är det för bra för att vara sant? Kortet finns i Göteborg där jag bor så jag betalar inget innan jag moterat kortet i min dator och sett att det fungerar.

 

Och jag ska naturligtvis se kvitto innan jag bestämmer mig.Egentligen har jag inte råd men mitt Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC hänger inte riktigt med i svängarna. Och hur mycket tror ni man vågar pruta om man nu ska göra det alls?

 

Se annonsen här: http://www.blocket.se/goteborg/Nvidia_Geforce_Quadro_FX5800_4GB_GDDR3_512bit_35212408.htm?ca=15&w=1

 

Jag sysslar främst med arkitektur i 3D Studio Max 2012 och jag har fått för mig att FX-kort inte är helt optimala då. Utan att tex skulle ett Quadro 6000 vara bättre lämpat för 3DS Max. Stämmer detta? Vad skiljer egentligen ett FX-kort från ett icke FX-kort? Har aldrig förstått det.

 

Och när jag ändå skriver. Vilket kort skulle ni rekommendera mig att satsa på med mina förutsättningar? Jag tar gärna emot tips i alla prisklasser, vet nämligen inte hur mycket jag kan lägga på ett kort just nu. Men allt från 6000:- till 20 000:- är tänkbart. Och då vill jag ha ett kort som kan hänga med i min nästa dator och inte är hopplöst omodernt om två år.

 

Och om jag köper ett riktigt värstingspelkort, hur stor skillnad skulle det göra jämfört med mitt GTX 460? Någon som kan rekommendera ett riktigt bra GeForce-kort med så mycket minne som möjligt? Det finns ju de som kör CAD & 3D med GeForce-kort och menar att det går riktigt bra. Behöver jag ens ett Quadrokort?

 

Jag bygger modeller av hus eller mindre stadsdelar och renderar dem. Det kan vara otroligt komplexa modeller. Och jag skulle vilja göra animeringar i full HD också om det är möjligt. Vad för kort tror ni att jag behöver?

 

Stort tack på förhand! Och jag hoppas att det finns lite CAD- och 3D-folk här!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag jobbar lite med 3D för att kunna producera spel, fast för min del är det inte så mycket grafik. Men jag har lite erfarenhet med Quadro-kort. Och i min mening funkar dem perfekt, mitt kort är Quadro NVS5100m (mobile) och är installerat i en bärbar workstation. Min erfarenhet med grafikkortet är att det är kraftfullt när man använder det för 3D, och att den tar inte så lång tid på sig att rendera ut en bild (förutsatt att man har en lagom portion med RAM i datorn). Det är inte lika effektivt i spelande syften. Jag använder mig då av Autodesk programvaror som Maya, 3DS Max och Mudbox.

Jag kan inte riktigt svara på hur det är jämfört med andra kort, för jag använder bara denna datorn för att göra spel och 3D-saker.

Har dessutom för mig att dessa kort som är inriktade på att utveckla saker i CAD (och dylikt) har bättre färgåtergivning och har kapacitet för högre upplösningar än 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på lite och om jag förstår rätt är Quadro FX 5800 den äldre motsvarigheten till Quadro 6000. Och FX 5800 har inte grafikprocessorn Fermi. Någon som kan bekräfta detta, jag är lite osäker?

 

Jag vill kunna avända GPU:n till renderingar i 3DS Max vilket jag inte kan med mitt nuvarande GeForce-kort. I alla fall inte med de renderare jag vill. Och då behöver jag naturligtvis så mycket GPU-processorkraft som möjligt. Och Fermi innebar väl ett enormt lyft i beräkningskapacitet?

 

Vad råder ni min att göra? Ska jag lägga ett skambud eller är det bättre att spara ett tag och satsa på ett Quadro 4000 eller vad jag får råd med?

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar på Nvidias hemsida och kollar på Quadro-serien så ser jag att hela FX-serien tillhör den äldre generationen av Quadro-korten, så jag skulle tro att en Quadro 4000 skulle vara mer kompatibelt med årets programvaror. (Ur den nya serien så är det Quadro 6000 som ska motsvara FX 5800.)

Jag hittar inget om det skulle vara Fermi eller inte, fast jag tror att det inte är fermi i FX-serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så tolkar jag också informationen. Och jag är ganska säker på att FX 5800 inte har Fermi-GPU:n. Men det behöver ju inte vara ett genomuselt kort bara för det. Quadro 6000 kostar ju 45 000:- och Quadro 4000 ca 9000:-. Priser som är helt orealistiska för mig. I all fall vad det gäller Quadro 6000.

 

Vet inte vad jag ska se Quadro FX 5800 som. Ett gyllene tillfälle att få ett äkta Quadro-kort till en rimlig peng eller ett föråldrat kort som inte har mycket kvar att ge och därmed inte värt någon större summa.

 

Jag funderade ett tag på att ge ett skambud och se vad som händer. Vad tycker ni, någon som sysslar med CAD och 3D här? Vad säger ni om kortet och vad är det värt enligt er?

 

Tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...