Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför används SWAP-filen när det finns ledigt minne?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag har en fråga jag funderat lite på. Jag har också läst lite om det men utan att begripa så mycket. Kanske att någon här kan förklara det lite enkelt.

 

Jag har 12GB RAM och kör just nu en rendering i 3DS Max samt kopierar filer, ser på film och lite av varje. När jag kollar i System Explorer så används runt 65% av RAM-minnet och ungefär 20% av växlingsfilen (vad är det korrekta namnet egentligen?). Vore det inte smartare att använda mer av RAM-minnet och skippa växlingsfilen? Det finns ju gott om ledigt minne.

 

Eftersom jag har en 120GB SSD som systemdisk och Windows 7 äter upp mer och mer utrymme var jag tvungen att flytta växlingsfilen till en vanlig 5400rpm-hårddisk. Jag har trots det bara 18GB ledigt på C:. De måste ha gjort en jättemiss när de skapade Windows 7. Hur tusan går det att sälja tex en 60GB SSD-enhet?! Den rymmer ju inte ens Windows 7 utan ett enda program!

 

Men åter till frågan. Varför gör Windows på detta viset? Är det inte risk att jag förlorar i prestanda när Windows måste använda en växlingsfil som ligger på en vanlig hårddisk och dessutom på en 5400rpm disk? Hade jag kunnat ha kvar den på SSD-enheten hade det varit en annan sak men märkligt ändå. Borde inte Windows använda allt RAM-minne som finns innan det går över till att använda växlkingsfilen?

 

Jag vill även passa på att fråga hur jag bäst ställer in växlingsfilen. Ska jag ge den ett fast värde och i så fall hur mycket om jag har 12GB RAM? Och är det klokt att lägga växlingsfilen på mer än en hårddisk? Jag har tre stycken 2TB 5400rpm.

 

Ursäkta om jag använt fel terminologi men jag tror ni förstår vad jag menar. Heter det SWAP och växlingsfil eller kallas det något annat numera?

 

Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag svarar på detta tillsvidare, andra kommer säkert in.:rolleyes:

 

Jag vill även passa på att fråga hur jag bäst ställer in växlingsfilen. Ska jag ge den ett fast värde och i så fall hur mycket om jag har 12GB RAM? Och är det klokt att lägga växlingsfilen på mer än en hårddisk? Jag har tre stycken 2TB 5400rpm.

Ja det tycker jag - använd flera diskar.

Som ett exempel så har jag ställt in swap file (engelska)=växlingsfilen på 2 diskar och detta för att den disk som just då är tillgänglig för skrivning/läsning av swap då tar hand om detta.

Växlingsfilen på den disk som används minst används oftast.

 

Sedan finns det lika många olika svar från lika många personer på hur stor denna skall vara, men med så mycket minne behöver den inte alls vara stor.

Tvärtom, en alldeles för stor växlingsfil leder till ett långsammare system.

Återigen som ett exempel på hur jag ställt in den:

Jag låter helt enkelt Windows bestämma storleken och tittar jag då på storleken sedan på diskarna (dolda systemfiler), så blir dessa filer inte alls stora. Jag har 8GB ramminne.

 

Men du bör ha en liten växlingsfil i allafall på systemdisken om du vill att en sk. memory mini dumpfil skall skapas om Windows kraschar, med felsökningsinformation.

Kommer inte riktigt ihåg hur stor men nånting åt några hundra KB??

 

Läs också detta från Microsoft: Vad är virtuellt minne?

 

Mvh

 

[Edit] Jag har genom åren testat alla tänkbara varianter (Unix, OS/2 och Windows), både med fast (min/max lika stora) och experimenterat med storlekar etc. Men på mitt senaste bygge med Windows 7 -64 Ultimate och 8GB ram så har jag kommit fram till ovanstående. Använda den på flera diskar och låta Windows bestämma storleken. Finns säkert åsikter om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en 120GB SSD som systemdisk och Windows 7 äter upp mer och mer utrymme var jag tvungen att flytta växlingsfilen till en vanlig 5400rpm-hårddisk. Jag har trots det bara 18GB ledigt på C:. De måste ha gjort en jättemiss när de skapade Windows 7. Hur tusan går det att sälja tex en 60GB SSD-enhet?! Den rymmer ju inte ens Windows 7 utan ett enda program!
Det är något som är fel för det ska inte vara något problem att köra Windows 7 på en 60 GB hårddisk. Börja med att köra programmet som Mikael63 tipsar om i tråden //eforum.idg.se/topic/331869-min-c-ar-full-men-det-ar-den-inte/ för att ta reda på var allt utrymme har tagit vägen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaren, de uppskattas. Jag har ställt in fast storlek på växlingsfilen på systemdisken (C:) till 1024MB bara för att ha något där av det skäl som Flyfisherman nämner och sedan låter jag Windows ställa in storleken själv på mina tre andra diskar. Det som oroar mig är att pagefile.sys är 11,9GB på samtliga dessa tre diskar. Kan det vara vettigt att ha lika stora växlingsfiler som fysiskt RAM-minne?!

 

Det är inga problem med utrymmet, jag har flera hundra GB ledigt på samtliga tre hårddiskar men är 11,9GB rimligt? Bör jag ställa in ett mindre fast värde på diskarna, och i så fall hur stort? Jag är rädd att det påverkar prestandan negativt om jag har så stora växlingsfiler på hårddiskarna.

 

Dock så ser jag att runt 80% av det fysiska minnet och runt 20% av hårddiskutrymmet används vid tung belastning. Så det kanske är ok? Dock kvarstår frågan varför använder inte Windows 100% av RAM-minnet vid behov. Varför envisas med att använda 20% av det oändligt mycket långsammare växlingsminnet på hårddiskarna.

 

Än en gång, tack för svaren. Och du Flyfisherman har svarat på mina olika frågor så många gånger nu att du borde ha medalj!

 

Tack! //Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poäng.:rolleyes:

Tycker det låter mycket, när du ändå har så mycket minne.

 

Du kan börja med att:

Starta upp ett av dina tyngre redigeringprogram med något lämpligt tungsamt objekt/projekt.

Kanske något mer program som du också normalt har igång när du arbetar.

 

Sedan

 

Start > i sökfältet skriv cmd > högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör" > vid kommandoprompten skriv systeminfo och tryck Enter => så skall information om hur mycket Virtuellt minne som används visas en bit upp i listan, i början.

 

Ta sedan och dra ned storleken på växlingsfilen till kanske 1,5ggr detta värde eller nåt.

Du kanske hamnar på en 3-4GB stor växlingsfil?

 

Starta om datorn efter att du verkställt ändringarna.

Du kan ju köra detta kommando vid något lämpligt tillfälle ytterligare ggr. för att se hur mycket av det virtuella minnet som faktiskt används vid ett givet tillfälle.

 

Kom också ihåg att när du har växlingsfiler på flera diskar, så ser systemet den totala storleken som det tillgängliga virtuella minnet på dessa växlingsfiler.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Klart du ska ha poäng, så hjälpsam och generös med din tid och ditt kunnande som du är. Jag startade en tung rendering och gjorde som du instruerade mig. På systeminfo fick jag bl.a. följande resultat:

 

Total Physical Memory:12 286 MB

Available Physical Memory: 3 247 MB

Virtual Memory Max Size: 50 168 MB

Virtual Memory Available: 40 045 MB

Virtual Memory In Use: 10 123 MB

 

Om jag tolkar denna information rätt använder inte datorn mer än 9GB av ram-minnet men samtidigt använder den 10GB av växlingsfilen! Detta verkar ju inte riktigt klokt. Ska jag tolka detta som att jag har för lite ram-minne i datorn. Jag kanske skulle uppgradera till 24GB? Men den kostnaden vill jag inte ta.

 

Så hur råder du mig att göra med växlingsfilen. Ska jag ställa in den på ett fast värde på de tre mekaniska diskarna och är det klokt att ha växlingsfil på samtliga tre diskar. På SSD-enheten (Systemdisken) har jag ju 1024MB fast växlingsfil eftersom det tydligen var bra att ha något minne på systemdisken.

 

Jag blir lite förvirrad. Vill du eller någon annan råda mig hur jag ska göra. Ska jag ställa in växlingsfilen på de mekaniska diskarna till 10GB x 1,5 = 15GB. Låter hemskt mycket tycker jag. Men vad vet väl jag.

 

Stort tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där är faktiskt ganska så komplext, men om jag inte har helt fel,så använder systemet mer av det virtuella minnet ju större det är, som i ditt fall.

 

Varför inte göra ett test, det är ju enkelt, använd till att börja med växlingsfilen på endast en av dom andra diskarna (den lilla på ssd har du kvar) och sätt den nya växlingsfilen till:

min 4GB max 12GB (systemet justerar själv efter behov) > verkställ > starta om >> gör om som du gjorde med att starta rendering och kolla igen hur det virtuella minnet används.

 

Dessutom så kan du då också kolla hur stor systemet verkligen har gjort den genom att i utforskaren > Verktyg > Visning > bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler" > kolla på disken där du har pagefile.sys => hur stor den är då.

 

Men eftersom du nu har rejält tunga applikationer, så kanske det inte är helt fel med mer minne, men kolla först detta som sagt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att växlingsfilen används för data som inte är "aktuellt".

 

Om du t.ex. har massa öppna program och du har ett program öppet i förgrunden, då kan Windows spara en viss del av t.ex. det minst använda programmet till växlingsfilen, just för att minska RAM-användningen (som helst bör användas av AKTIVA program).

 

Läs gärna mer på Bruce Sandersons utmärkta artikel om just RAM och växlingsfiler etc..

Speciellt avsnitt: 1.3. Pagefile samt 2.3. Pagefile

på: http://members.shaw....PageFileEtc.htm

för att få en bättre förståelse..

 

A frequently asked question is “how big should I make the pagefile”? There is no single answer to this question, because it depends on the workload on the computer, how much RAM there is and how much virtual memory space that workload requires.

 

A common recommendation is to make the page file 1.5 times the size of the installed RAM. This recommendation makes sense only for computers with small amounts of RAM (256 MB or less). For example, there is usually not much point in allocating a page file that is 96 GB if the computer has 64 GB of RAM.

 

Mitt personliga råd är att du i system-inställningarna anger att du vill ha "liten minnesdump"

(vilket minskar kravet på växlingsfilens storlek)

startar om datorn och noterar ev. skillnad i växlingsfilens storlek! (i utforskaren)

 

NOTERA!

Virtual Memory Max Size: 50 168 MB Är RAM + MAX växlingsfil!

Virtual Memory In Use: 10 123 MB är mängden ANVÄNT VIRTUELLT MINNE som består av BÅDE RAM + Växlingsfil! Så det är INTE alls detsamma som Växlingsfilens storlek, som många här tror! (Det är lätt att ta fel när det inte anges tydligt!) ;)

 

Detta betyder inte alls att alla 10123MB är tagna från växlingsfilen utan att det mesta är taget från RAM. Så mitt 2:a råd är att du anger att du själv vill ange växlingsfilens storlek och då låter du dina Min & Max á 1024Mb på SSD-disken vara orörd..

 

På dina andra diskar ställer du in att du vill ha MIN=4096MB samt MAX=4096MB växlingsfil.

 

Starta sedan om datorn och notera ev. skillnader..

 

Jag hade börjat där... och testat mej fram.. :)

 

PS! Systemmappen "winsxs" är från början liten (Då duger en 60GB disk) men allteftersom windows används, uppdateras och program installeras osv. så växer den mappen väldigt snabbt.. (Då duger inte en 60GB disk längre) Och jag tror att det är den mappen som är en stor bov i ditt ditt fall..)

 

Tyvärr har jag inte sett någonstans där det är BEKRÄFTAT att man kan rensa något från denna.. Så när den växer får man helt enkelt leva med det.. DS!

 

PS_2! Artikeln jag länkar till ovan är grunden till microsofts egen artikel: http://support.micro....com/kb/2160852 som är en nerkortad version av Bruce Sandersons artikel..

 

Den snubben måste göra mycket rätt när microsoft använder en av honom, privat, skriven artikel som grund för sina egna artiklar om RAM och virtuellt minne mm. :thumbsup:DS_2!

 

PS_3! Vilken version av Windows har du? Tänk på att Home basic kan använda max 8GB RAM-minne, Home-versionerna MAX 16GB RAM medan alla från PRO och uppåt kan använda upp till 192GB RAM-minne. PS_3!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar WinGuider.se., det var mycket pedagogiskt och informativt. Ja, jag har märkt att winsxs växer med tiden. Intressant är att jag på min förra dator hade en 74GB WD Raptor som systemdisk och jag har i princip exakt samma program installerade på den datorn som på denna. Senare versioner nu i vissa fall dock. Men där hade jag Windows XP och nu alltså Windows 7. Där hade jag alltid runt 30GB ledigt (!).

 

För en lekman som mig förefaller det som om Microsoft misslyckats med Windows 7 om systemdisken per automatik växer med tiden och antalet installerade program på ett så okontrollerat sätt. Tycker synd om de som köpte en 60GB SSD när det var de som var prisvärdast och nu inte kan installera fler program utan blir tvungna att köpa ny systemdisk. Det måste väl alla hålla med om, att Windows 7 har en brist där.

 

Just nu kör jag med 1024MB SWAP på systemdisken och har ställt in minst 4GB och max 12GB på en av mina minst använda hårddiskar (som jag bara använder för backup). Och det verkar fungera bra så jag tror jag låter det vara så.

 

Tack alla ni som svarat på mina frågor, det uppskattas verkligen!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp! Det är en nackdel för alla med en mindre hårddisk!

Men det finns sätt att underlätta genom att redan under installationens inledning se till att Windows lagrar alla användarfiler (Dvs. Allt i "Users"-mappen) samt Programdata-mappen på en (annan) andra hårddisk..

 

I.o.m. att INGA användarfiler längre lagras på C:\ (Alla dessa hamnar automatiskt på D:\) så kan man få en liten hårddisk att fortfarande räcka till mycket längre.. Men det kräver mycket jobb (Det tog mycket tid och testande innan jag fick till just dessa bitar på mina medel (en hårddisk i 2 partitioner) och Optimala (2 hårddiskar) installationer. Allt sker nu automatiskt redan när man startar mot DVD-skivan/USB-minnet med windows 7 installationen på!. och det krävde mycket jobb!) Så det är kanske inget man kastar sig över som privatperson med endast en enda dator..

 

Men det går, om man vill göra sig besväret! Då får man leta upp information på Microsofts webbplats.. Det kräver dock en hel del förkunskaper och viss vana att få till!

 

Men det är en riktigt effektiv lösning för alla med små systemhårddiskar!

Det kräver dock att man har en extra hårddisk att ha Users och Programdata (dvs. alla användarfiler, filmer, bilder, delade mappar m.m. osv.) på!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...