Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Volymknapp hakat upp sig


Villaforever

Rekommendera Poster

Hej.

Våran volymknapp verkar ha hakat upp sig. Den håller på knäpper på högre volym hela tiden. Hjälper inte att starta om datorn den börjar sen iaf. Finns det någon chans att koppla ur översta delen av tangentbordet, vi använder ju aldrig det ändå förutom när vi ska sätta på och stänga av eller höja eller sänka ljudet. Men det kan man ju göra genom andra funktioner också.

 

Bifogar med lite bilder hur översta tangentbordet ser ut och hur det ser ut på skärmen hela tiden. Har en bärbar dator med märket: hp pavilion dv 6700

 

Tack för hjälp!

post-70301-0-00844400-1316517824_thumb.jpg

post-70301-0-68227900-1316517861_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hp har säkerligen en programvara i vilken du kan styra dessa extra-knappar, vilken funktion de ska ha. Stäng bara av den knappen, det borde gå.

 

Annars gäller det nog att göra rent tangentbordet på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,har du intalerat om programrutinena?

 

Vilka programrutiner och hur gör man det?

 

Ingen som har ungefär samma dator som vet hur man kopplar ur, eller vad den menyn där uppe kan kallas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, surfa in på HPs hemsida, mata in din dators serienummer (eller vad de nu kräver) och se om det finns programvara för ditt tangentbord där.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?tmp_renderType=findModel&cc=se&dlc=sv&docname=c00225754&lc=sv

 

När jag tänker efter brukar HP ha ett program i datorn som ska hjälpa med detta.

 

Men uppdatera/reparera/installera detta program och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland finns något som heter service tag/serviceetikett på en klisterlapp på undersidan, annars är det modellbeteckningen som gäller.

 

Ja precis som på bilden i Monshis länk.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, surfa in på HPs hemsida, mata in din dators serienummer (eller vad de nu kräver) och se om det finns programvara för ditt tangentbord där.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?tmp_renderType=findModel&cc=se&dlc=sv&docname=c00225754&lc=sv

 

När jag tänker efter brukar HP ha ett program i datorn som ska hjälpa med detta.

 

Men uppdatera/reparera/installera detta program och se om det hjälper.

 

Knappade in prodnr, men verkar ju inte finnas rätt. Datorn är några år, kanske beror på det?

post-70301-0-02823800-1316592231_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, då återstår att plocka isär datorn och göra ren/inaktivera kontakten...

 

eller är det denna dator?

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?prodNameId=3664827&lang=en&cc=us&taskId=135&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3632100

Inte för att jag hittar mycket...

 

men iochmed att du har den där grafiken har du programvara för att styra knappen installerad. Titta i kontrollpanalen, bland Program och tjänster, och se om du inte hittar detta program. Avinstallera om du vågar.

 

Fast jag tror inte det kommer att hjälpa, misstänker hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, då återstår att plocka isär datorn och göra ren/inaktivera kontakten...

 

eller är det denna dator?

http://h20000.www2.h...eriesId=3632100

Inte för att jag hittar mycket...

 

men iochmed att du har den där grafiken har du programvara för att styra knappen installerad. Titta i kontrollpanalen, bland Program och tjänster, och se om du inte hittar detta program. Avinstallera om du vågar.

 

Fast jag tror inte det kommer att hjälpa, misstänker hårdvarufel.

 

Jo jag har den datorn. Men vad heter programmet då, som jag ska leta efter i kontralpanelen, är det ett program som bara är för menyn högst upp eller vad är det för program?

 

vad gör man åt hårdvarufel?

 

Skickar med en bild hur det ser ut på undersidan om det kan hjälpa något.

 

Jag har tänkt och köpa en ny dator, men då ska det vara stationär och just nu krånglar vårat mobila bredband så det känns dumt att köpa stationärt då, så det är ju typiskt att denna datorn krånglar så mycket då. Hade det inte varit för internet så hade man ju bara struntat i det hela och köpt en ny dator. :(

post-8996-0-16377100-1316594271_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad programmet kan heta... något med tangenbord, från HP, multimediaknappar.... har du inte en kontrollpanel i datorn som är från HP? Kanske går att nå programmet via denna?

 

Hårdvarufel - som sagt, skruva isär och göra rent tangentbordet.

 

 

ed: och ja, din dator finns visst. Mata in

KQ170EA#UUW

på den sida som jag länkat till och du hamnat här

http://h10025.www1.h...v&lang=sv&cc=se

(återkallelse av batteri?)

och se vad jag finner!

http://h10025.www1.h...671052&sw_lang=

 

ed2: Fast kontrollera att det är rätt operativsystem, du kanske har Vista 64 bit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad programmet kan heta... något med tangenbord, från HP, multimediaknappar.... har du inte en kontrollpanel i datorn som är från HP? Kanske går att nå programmet via denna?

 

Hårdvarufel - som sagt, skruva isär och göra rent tangentbordet.

 

 

ed: och ja, din dator finns visst. Mata in

KQ170EA#UUW

på den sida som jag länkat till och du hamnat här

http://h10025.www1.h...v&lang=sv&cc=se

(återkallelse av batteri?)

och se vad jag finner!

http://h10025.www1.h...671052&sw_lang=

 

ed2: Fast kontrollera att det är rätt operativsystem, du kanske har Vista 64 bit?

 

Vad är det för länk som är den sista, vad laddar man ner då? Vad är det för typ av första?, batteri, detta har väl inget med batteriet och göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista länken - HPs program för dina snabbknappar, inklusive volymknappen. Inte fel att installera om det. Om du tar en titt bland installerade program hittar du nog det där. Avinstallera och se om det blir bättre, installera om om du önskar.

 

 

Batteri - på sidan jag länkade till finns en notis om utbytesprogram för felaktiga batterier. bara en notering, värt att kolla om man har ett batteri som HP tycker man ska byta pga säkerhetsproblem (troligen). Inte fel att få ett nytt batteri om man har rätt till det.

http://bpr.hpordercenter.com/HBPR/SE-sv/Default.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista länken - HPs program för dina snabbknappar, inklusive volymknappen. Inte fel att installera om det. Om du tar en titt bland installerade program hittar du nog det där. Avinstallera och se om det blir bättre, installera om om du önskar.

 

 

Batteri - på sidan jag länkade till finns en notis om utbytesprogram för felaktiga batterier. bara en notering, värt att kolla om man har ett batteri som HP tycker man ska byta pga säkerhetsproblem (troligen). Inte fel att få ett nytt batteri om man har rätt till det.

http://bpr.hpordercenter.com/HBPR/SE-sv/Default.aspx

 

Jag avinstallerade det programmet HP Quick Launch Buttons 6.30 e1. När den fått upp rutan för avinstallerade och började avinstallerade försvann volym rutan från skärmen. Gött, tänkte jag, det funkar!. Datorn vill starta om sig. När jag har startat om datorn kommer volymrutan upp igen men klickljudet har försvunnit som var, så det går nu att lyssna på ljud iaf. Det går även att stänga av och sätta på ljudet med snappknappen på tangentbordet, avinstallerade jag inte det?

 

skickar med en bild på de hp program jag har kvar.

post-70301-0-37378100-1317060094_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Windows har i sig faktiskt stöd för en hel del av de där finesserna via drivrutinerna för tangentbordet. Det tilläggsprogrammen ofta gör är ger en möjlighet att konfigurera knapparna och lägga till lite "fin" grafik.

 

Man kan tycka att den överliggande grafiken borde ha försvunnit då...

 

Nästa steg kan vara och se om vi kan döda den process som ritar upp den där grafiken. Tryck Ctrl+shift+Escape och ta upp aktivitetshanteraren. Döda varje HP-program du hittar och se om grafiken försvinner. Notera då vilket program, kanske vi då kan identifiera vad som ska avinstalleras för att bli av med grafiken.

 

Men - kan du ändra volym med knapparna nu? Inte bara stänga av och på då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Windows har i sig faktiskt stöd för en hel del av de där finesserna via drivrutinerna för tangentbordet. Det tilläggsprogrammen ofta gör är ger en möjlighet att konfigurera knapparna och lägga till lite "fin" grafik.

 

Man kan tycka att den överliggande grafiken borde ha försvunnit då...

 

Nästa steg kan vara och se om vi kan döda den process som ritar upp den där grafiken. Tryck Ctrl+shift+Escape och ta upp aktivitetshanteraren. Döda varje HP-program du hittar och se om grafiken försvinner. Notera då vilket program, kanske vi då kan identifiera vad som ska avinstalleras för att bli av med grafiken.

 

Men - kan du ändra volym med knapparna nu? Inte bara stänga av och på då.

 

Jag har på något konstigt sätt kommit på ett sätt att få bort rutan nu, den återkommer efter varje omstart men med lite hokuspokus mekande så får man bort den... Ljudet ökar automatiskt hos vissa program, men jag känner ändå att jag kan leva med det, huvudproblemen var ändå klickljudet och rutan och de är borta nu... Datorn har en massa andra fel också så jag ska ändå köpa en ny dator när tillfälle ges...

 

Tusen tack för all hjälp... Jag återkommer säkert igen när jag har blivit lite smått tokig påt men som det känns nu så klarar jag mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa andra fel? Kanske läge att egentligen ta och installera om Windows och se om den kan bli som ny igen?

 

jag har installerat om den till fabriksny x antal gånger, blir snart lika dum igen... Ne jag ska ha stationär dator nästa gång. Så får jag ha denna, när jag verkligen behöver en bärbar. Hemma har ja ingen nytta av en iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla ur de övre knapparna är relativt enkelt för en meckare.

 

Testa att dra ur kabeln och trycka tillbaka den ordentligt.

 

Fixade idag en Packard Bell med liknande problem.

 

Funkar det inte är det bara att låta bli att stoppa i den :)

 

Video av hur du plockar isär delen:

(mellan 1 och 3 min. finner du din del)

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget som säger att en stationär är bättre på den fronten...

 

Är volymdialogen borta?

 

Men jag tycker det är enklare med stationär om det är något man behöver byta ut eller så.

Ja jag har kommit på ett sätt för att få bort rutan efter varje omstart så jag kan leva med det. Tack ännu en gång för all din hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...