Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vpn Cisco VPn


uniview

Rekommendera Poster

Hej

Har en xp pro pc som inte går att pinga i det lokala nätet .

så fort jag instalerar cisco vpn klienten 5.0.0..410 .

kan jag inte pinga pc från en annan pc i nätet (har inte kopplatupp mot vpn servern )

någon som har samma problem ? / lösning

av instalerar jag klienten så fungerar det igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VPN-klienten installerar per default även en stateful brandvägg.

Aldrig varit med om det under mina år med Cisco, fast det var ett tag sedan jag använde den nu. Kan faktiskt inte minnas någon gång som Cisco-klienten klippt anslutningen till lokalt nätverk vid installation.

Däremot fanns det en checkbox om man högerklickade på anslutningen, valde Modify och Transport-fliken där man kunde kryssa i något i stil med Allow local LAN access. Bockar man inte i den kan den strypa när man ansluter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig varit med om det under mina år med Cisco, fast det var ett tag sedan jag använde den nu.

VPN-klienten har inkluderat en stateful FW åtminstone sedan 2004 iaf, troligen längre.

 

Kan faktiskt inte minnas någon gång som Cisco-klienten klippt anslutningen till lokalt nätverk vid installation.

Det gör den normalt inte heller. Däremot kan FW installationen krocka med andra lokala brandväggar.

 

Däremot fanns det en checkbox om man högerklickade på anslutningen, valde Modify och Transport-fliken där man kunde kryssa i något i stil med Allow local LAN access. Bockar man inte i den kan den strypa när man ansluter.

Det är för sk "split tunneling" - just för att nå lokala LANet när tunneln är etablerad. Default är att tunnla ALLT via tunneln o detta kan branväggen/VPN-koncentratorn i andra ändan "enforca".

 

Hur stänger man av denna ?

Finns en växel för att exkludera den vid installation. Vad jag kan minnas kan man i de flesta vers högerklicka på ikonen i taskbar o disabla local FW, eller dylikt (om den är installerad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...