Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla min gamla laptop till TV?


Amandus

Rekommendera Poster

Jag har en HP Pavilion ze5604ea laptop med ett ATI IGP345 som har VGA och S-video, som jag vill koppla till min TV Panasonic Plasma. TV har 2 hdmi 1 scart och RGb och 3 RCA svart vit och gul, svart och vit är ljud och det fungerar, jag har en adapter från s-video till den gula RCA men jag får det inte att fungera, TV n är bara svart på rutan. Jag har provat en scartadapter till RCA men det fungerar inte heller. Jag har WindowsXP Pro på min laptop så den har stöd för dubbla skärmar. Jag har VGA till RCA adapter, men det fungerar heller inte.

 

Någon som har en ide? Jag har en annan plasma en Pioneer och den har vga anslutning och den fungerar direkt.

 

Finns det något bra program som man kan ladda ner och få det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HP Pavilion ze5604ea laptop med ett ATI IGP345 som har VGA och S-video, som jag vill koppla till min TV Panasonic Plasma. TV har 2 hdmi 1 scart och RGb och 3 RCA svart vit och gul, svart och vit är ljud och det fungerar, jag har en adapter från s-video till den gula RCA men jag får det inte att fungera, TV n är bara svart på rutan. Jag har provat en scartadapter till RCA men det fungerar inte heller. Jag har WindowsXP Pro på min laptop så den har stöd för dubbla skärmar. Jag har VGA till RCA adapter, men det fungerar heller inte.

 

Någon som har en ide? Jag har en annan plasma en Pioneer och den har vga anslutning och den fungerar direkt.

 

Finns det något bra program som man kan ladda ner och få det att fungera?

 

Har du när du vill köra S-video till Plasman ställt in i ATIs drivare att du ska koppla in datorn till en TV?

Jag har WindowsXP Pro på min laptop så den har stöd för dubbla skärmar.

Men bara 100% säker funktion om de har samma upplösning, t.ex 1280x1024. Vad jag menar är att det är inte säkert du kan ha bild på både datorn och TVn samtidigt.

Tex jag hade en projector med upplösningen 1280x720 och en skärm med upplösningen 1280x1024.

När jag körde projektorn med DVI-D kabel så fick jag på skärmen en bildruta mitt på skärmen med upplösningen 800x600. Det som visades i den rutan var ett 800x600 utsnitt av 1280x720 och jag kunde med musen välja vilken del av 1280x720 jag ville se i "titthålet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du när du vill köra S-video till Plasman ställt in i ATIs drivare att du ska koppla in datorn till en TV?

 

Men bara 100% säker funktion om de har samma upplösning, t.ex 1280x1024. Vad jag menar är att det är inte säkert du kan ha bild på både datorn och TVn samtidigt.

Tex jag hade en projector med upplösningen 1280x720 och en skärm med upplösningen 1280x1024.

När jag körde projektorn med DVI-D kabel så fick jag på skärmen en bildruta mitt på skärmen med upplösningen 800x600. Det som visades i den rutan var ett 800x600 utsnitt av 1280x720 och jag kunde med musen välja vilken del av 1280x720 jag ville se i "titthålet".

Tycker det är märkligt att man ska behöva strula med detta år 2011 drivrutinen borde vara anpassad så att den känner när man ansluter en TV och anpassar sig efter TV så att det fungerar klockrent direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ansluter via HDMI fungerar det så fint som du skriver att du önskar. Via analoga gränssnitt fungerar det inte lika fint.

 

men om jag förstått det rätt har du en TV som inte har VGA utan du får förlita dig med S-video. Du borde då ha en kabel som går från S-video till SCART, inte via RCA/komposit, till TVn och sedan ska det bara vara att ställa in rätt kanal på TVn och du har en ganska usel bild. VGA eller HDMI är det som gäller för att få en godtagbar bild på en platt TV. S-video är egentligen inte värt besväret.

 

RGB kan du inte få ut från datorn med största sannolikhet. Om du nu inte har en adapter som passar till din dator/dit grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...