Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta windows till ny Disk


micke7406

Rekommendera Poster

Tjo alla glada människor!

 

Har stött på ett litet problem.

 

Min hårddisk börjar bli trött och vill gå i pension.

Problemet är att min dator är från grunden en gammal hyrdator som jag har byggt om fullständigt. Den kom med gamla windows XP som jag har uppdaterat till windows 7 (nerladdat från Microsoft Så jag har ingen skiva med operativ systemet.

 

Hur ska jag gå till väga ?

 

Blir det till att köpa nytt operativ system eller går det att flytta det nuvarande till den nya disken på något sätt ?

 

Tacksam för svar.............MVH Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle nog kunna klona den gamla hårddisken till den nya, dvs göra en exakt kopia av den, dock om hårddisken innehåller skadade filer etc så fortsätter de ju då att vara skadade (beror på hur hårddisken mår dåligt idag).

 

Exempel på kloningsprogram:

http://www.easeus.com/disk-copy/

http://techworld.idg.se/2.2524/1.137593

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är en ängel Cecilia.

 

Min nya disk fungerar nu bra/

Men min gamla disk var på 180gb och den nya är på 1TB.

Efter cloningen så hamnade resterande diskutrymme i en egen partition.

 

Då tänkte jag att jag skulle lägga alla stora filer och spel/foton osv.. där.

Hur gör man då. PS. tänk på att jag är helt kass på datorer så förklara gärna på barnspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fint att det blev bra :)

 

Det blir nog lättare att diskutera kring det om du bifogar en bild (skärmdump, PrintScreen) på hur det ser ut i diskhanteringen:

Högerklick på Datorn (Den här datorn eller vad det nu heter i Windows 7) - Hantera - Diskhantering

Fråga om du inte får till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fint att det blev bra :)

 

Det blir nog lättare att diskutera kring det om du bifogar en bild (skärmdump, PrintScreen) på hur det ser ut i diskhanteringen:

Högerklick på Datorn (Den här datorn eller vad det nu heter i Windows 7) - Hantera - Diskhantering

Fråga om du inte får till det.

 

Det har konstigt nog aldrig fungerat att göra en printscreen på min dator, Vet ej varför, även vänner som har varit bättre på datorer än mig har inte lyckats och tycker att det är konstigt.

 

Hur som helst så ser man ju bara de två partitionerna/ Den ena ©som har system,Boot,Page File,Active,Primary Partition. och en (D) som är tom.

 

Det som jag vill är att endast System och Boot ska ligga i © och resterande i (D).

 

Och sen har jag även en annan fråga. Vad är Dynamisk Disk för något ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 finns ett program som heter Skärmklippverktyget eller Snipping Tool som är en mycket förbättrad PrintScreen. Se om du hittar det vid en sökning.

 

Dynamiska diskar brukar man inte ha i vanliga hemdatorer. Står det dynamisk disk om D:?

 

Om D: är helt tom så högerklicka på den i diskhantering och välj att formatera den som NTFS. När det är klart kan du flytta över alla dina egna filer, t ex foton, till den partitionen (efter att ha gjort några lämpliga mappar för dem förstås). Installerade spel kan sällan flyttas direkt utan måste installeras om på D:.

 

Den kom med gamla windows XP som jag har uppdaterat till windows 7 (nerladdat från Microsoft Så jag har ingen skiva med operativ systemet.
Men du måste väl ha bränt den nedladdade filen till en skiva för att kunna installera Windows 7, eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skriver vi om varandra :)

 

Jag ser att D: redan är NTFS så då behöver du inte formatera den utan det är bara att göra mappar på den och flytta över dina egna filer.

 

Tillägg:

Eftersom du har så mycket ledigt utrymme på C: skulle du kunna krympa C: först (innan du använder D:). Det gör man genom att välja något lämpligt när man högerklickar på C:. Då kommer du att få helt tomt (oallokerat utrymme) mellan C: och D:. Då kan du välja att ta bort D:, så att det blir ett väldigt stort tomt utrymme efter C: som du kan skapa en ny D: i som då är större än din nuvarande D:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men du måste väl ha bränt den nedladdade filen till en skiva för att kunna installera Windows 7, eller?

 

Nä man behöver inte bränna någon skiva, Man får en fil som sköter allt automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att göra en ny mapp i (D). gjorde en mapp som jag döpte till Pictures.

Gick sedan in i Pictures Properties och la till en ny folder till Pictures(D:) och markerade den som Libary locations. Men när jag försöker att föra över dom gamla bilderna jag har så blir det bara en genväg ? Något som jag gör fel?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du drog över bilderna till D:, pröva i så fall med att dra med musens högertangent intryckt för då får du upp en fråga om du vill kopiera, flytta etc när du släpper tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du drog över bilderna till D:, pröva i så fall med att dra med musens högertangent intryckt för då får du upp en fråga om du vill kopiera, flytta etc när du släpper tangenten.

 

Det fungerade. Tack så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...