Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OOBase skapa genväg på skrivbordet till formulär


Benfred

Rekommendera Poster

Jag har en databas för registrering och sökning av musikverk, tonsättningar

och har en hel del variabler och tabeller.

Jag är en så kallad Fas3 person och har därmed ganska begränsade resurser till förfogande så därför har jag valt denna OoBase därför att den är gratis och har samtidigt någon form av användargränssnitt (hmm...nåja)

 

Jag behöver heller inte ha någon avancerad koppling till servrar och internet eftersom basen mestadels körs internt i datorn eller den gemensamma servern.

 

Jag har sedan tidigare en del kläm på Access som är ganska användarvänligt och dokumenterande och jag trodde i min enfald att OOBase skulle motsvara Access på ungefär samma sätt som övriga Open office program gentemot Microsoft..

 

Så nu sitter jag här med bland annat följande problem.. och jag lär säkert återkomma.

 

Jag vill ha en genväg på datorns skrivbord från en meny som jag gjort i ett formulär. På menyn finns tre stycken knappar varav två stycken är makron som öppnar andra formulär (registrering samt sökning) Till skillnad mot Access så finns det ingen "färdig öppna formulär knapp" vilket är konstigt då det finns färdiga funktioner för exempelvis "sista post" "nästa post" osv.

I Access kunde man också enkelt "dra" en genväg till skrivbordet och få den att fungera också..

 

Jo, jag har testat att spara Base-formuläret som write (tips på nätet) men då hängde inte makrona med som öppnar övriga formulär utan det blev Run-time error... SUCK!!

Ska det behöva vara så komplext att göra så enkla saker??

 

I övrigt undrar jag varför man inte kan komma åt att skriva SQL-kod annat än som Select satser..

 

Till sist: Finns det någon annat gratis Databasprogram som samtidigt är användarvänligt, alltså så att en kantor utan kunskap om datorer kan registrera, söka och få ut rapporter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...