Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ta bort instabil partition?


Bignoon

Rekommendera Poster

På en av mina datorer, en Fujitsu, har jag Windows Vista Ultimate, en uppgradering från Windows Vista Home Edition, tror jag det var.

Installationen gick inte helt utan problem och resulterade att datorn blev instabil.

Jag gjorde ett nytt försök och nu gick det bättre men fick nu ännu en partition med Windows Vista och den instabila partitionen finns kvar men hamnade som alternativ nr 2 i en uppstartsmeny.

Om jag inte gör någonting vid uppstarten kommer automatiskt partitionen med den korrekta Windows Vista att starta.

Vad bra, kan man tycka. Varför då gnälla?

Jag skulle vilja veta om det finns något relativt enkelt sätt att bli av med den instabila partitionen som ju tar onödig plats som kunde användas bättre.

Kanske jag vill lägga till/omstrukturera partitionen till Windows XP för att kunna köra en del äldre spel som inte fungerar med det 32-bitars system som jag har nu.

Går det över huvudtaget att blanda äldre 16-bitars operativsystem med nyare 32-bitars?

 

Bignoon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att ta bort den instabila partitionen ska inte vara några problem. Öppna Diskhanteraren och formatera partitionen.

 

Vad det gäller att installera XP, så avråder jag dig från att göra det. En gyllene regel vid installation av 2 OS är att alltid installera det äldsta OS:et först. Gör du tvärtom får du garanterat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Det är bara att plocka bort den den partion som inte behövs i diskhanteraren. Sedan utökar man bara befintlig volym. Någom formatering behövs inte, av den partionenen som ska bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att ta bort den instabila partitionen ska inte vara några problem. Öppna Diskhanteraren och formatera partitionen.

 

Vad det gäller att installera XP, så avråder jag dig från att göra det. En gyllene regel vid installation av 2 OS är att alltid installera det äldsta OS:et först. Gör du tvärtom får du garanterat problem.

 

Vad menar du med "diskhanteraren"? Ingen av mina datorer känner igen den filen/kommandot.

 

Bignoon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att plocka bort den den partion som inte behövs i diskhanteraren. Sedan utökar man bara befintlig volym. Någom formatering behövs inte, av den partionenen som ska bort.

 

Vad är den där "diskhanteraren" för program/kommando? Ingen av mina datorer med Vista eller Windows7 känner till detta kommando.

 

Bignoon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "diskhanteraren"? Ingen av mina datorer känner igen den filen/kommandot.

 

Bignoon

 

Klicka på start, windowsikonen och högerklicka sedan på Dator. Sedan "Hantera" och i rutan som kommer upp "Diskhantering".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...