Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar om sig


Swallow

Rekommendera Poster

Min dator har helt plötsligt börjat starta om sig själv. Det händer endast då man startar datorn,det kommer blue screen upp ibland även fryser skärmen fast. Jag får åtminstone hålla på i 10 min att starta den, sedan funkar den som den ska. Vad kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Fortfarande problem?

Ja du det kan vara någon av flera orsaker; fel på hårdvara (hårddisk, moderkort, grafikkort, minnen, externa enheter, etc), korrupt filsystem, felaktiga/gamla drivrutiner.

 

Vad har för dator och modellbeteckning?

Hur gammal är den?

Har du senaste Servicepack för Vista installerat och i övrigt uppdaterat Windows?

Har du nyligen installerat något program eller hårdvara och problemen började efter detta?

 

Liknande problem om man tittar på forumet är ofta hårddisken som börjar ge med sig, så till att börja med skulle jag rekommendera att du genast tar backup och sparar alla dina viktiga filer på annan plats ex. USB disk eller liknande.

Inkl. Bokmärken/Favoriter till webbläsaren, inställningar för e-post samt mail, bilder, dokument etc. som du anser viktiga.

 

Sedan kanske ta reda på vad du har för hårddisk (tillverkare) och köra en test, alltså diagnostisering med hjälp av hårddisktillverkarens eget verktyg.

http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

 

Men det vore bra om du kunde säga vilken felkod (stop error code) som kommer upp när du får blåskärm.

Ett hjälpmedel för att läsa Windows krasch dump fil är Nirsoft Blue Screen View

och då kan du posta ett skärmklipp av vad den kommer upp med.

 

Du kanske först måste ställa in Windows så att dessa minidump filer skapas.

Om Blue Screen View s/w inte kan hitta minidumpfilerna så kolla i denna guide:

http://kb.acronis.com/content/2191

 

Dessutom så finns ju loggboken som kanske kan ge lite information.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...