Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad skiljer från 5.1 och 2.1


pimtim

Rekommendera Poster

vad skiljer från 2.1 och 5.1?

 

jag vet att de kommer ljud framåt och bakåt om jag har rätt.

och 5 kanaler på 5.1

 

och jag tänker köpa ny högtalare till datorn. så vilket är bäst 2.1 eller 5,1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.1 ger stereoljud, 5.1 ger surroundljud. Är du nöjd med enbart stereo så finns det ingen anledning att köpa ett surround-system.

Vad ska du använda ljudet till? Spel? Musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film och spel: 5.1

Musik: 2.1

 

Sen går det med (alla?) 5.1 att spela 2.1 när man ska lyssna på musik - om man orkar ändra fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast samtidigt ska sägas att ett 5.1 system oftast är anpassat för film och absolut inte för musik. Helt enkelt är högtalarna inte i närheten av vad som behövs för en bra upplevelse av musik. Inte heller slutsteg/förstärkning, dvs elektroniken, är anpassad för musik.

 

Okej, man kan nå ganska bra kompromisser om man kostar på sig men om man tittar på ett hemmabiopaket så är det inte speciellt väl anpassat för musik.

 

Vill man vara seriös i musiklyssnandet köper man till ett dedikerat slutsteg för stereo och två högtalare som det får driva.

 

ed: Notera att detta gäller egentligen oavsett om det är ett 2.1 eller 5.1 system i form av hemmabio. Båda är anpassade mer för film än musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det till datorn du ska ansluta dem?

Okej... då duger nog de där två paketen men förvänta dig inga under.

Du får börja med att ställa dig frågan om du kan köpa och installera ett 5.1 system. Det gäller att man ska kunna ställa ut alla högtalarna på rätt plats.

 

jag kan för lite om högtalare och sådant för att peka på enstaka produkter och säga bu eller bä ska sägas. Utan att provlyssna har man inte den blekaste om hur de låter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälv lyssnar jag endast på musik i stereo eftersom musikartisterna i dom flesta fall spelat in ljudet och avsett för att lyssnas av i stereo.

 

Lyssna på musik i surround tycker jag låter för bedrövligt.

Men det är ju personliga preferencer som avgör...;)

 

Men det går väl i ett 5.1 surroundsystem går att välja stereo vid ex. musikuppspelning?

I såfall får du möjlighet till båda typerna vid olika typer av ljud - film, spel samt musik.

 

Och som Monshi säger, så måste man själv provlyssna på högtalarna men det är ofta svårt i butikerna. Inte ofta dom har dessa paketet uppkopplade så man kan få lyssna, sedan beror det på rummet hemma också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...