Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var försiktiga när ni handlar på nätet!


haplodaplo

Rekommendera Poster

I måndags beställde jag ett nytt laptop-batteri från http://www.batteri-butik.se/. Instinktivt kände jag på mig att något var fel. Inget telefonnummer, konstig skrivet här och där, ingen adress. Fattar inte hur man kunde vara så dum? Man har ju alltid varit försiktig med sådant tidigare. Betalningen gick genom paypal så jag antog att det var säkert. Min den gick till någon snubbe i Kina. Därefter googlade jag på företaget och fann flera som hade rapporterat detta som blufföretag! Lustigt nog tänkte jag googla redan innan köpet, men det var så lätt att trycka på confirm och jag genomförde köpet.

 

Nästa dag när jag insåg vad som hade hänt, kontaktade jag paypal. Först gjort jag en ansökan om disput i hopp om att få tillbaka pengarna. Senare fick jag ett mail om att jag kunde få mina pengar tillbaka efter jag hade skickat tillbaka varan (vilken vara?? jag skrev ju att allt var bluff!). Dumt nog tänkte jag starta om disputen, för det hade tydligen hamnat under fel kategori. Men ångrade mig i sista minuten och skulle clicka på cancel men då hade jag avslutat disputen! Ringde till paypal kontoret och tyvärr kunde de inte göra något efter att disputen hade avslutats. Hade jag däremot kontakt dem tidigare, hade de kunnat byta till rätt kategori. De bad mig att ringa till Visa kundtjänst. Så småningom blev jag kopplad till Swedbanks servicetjänst men de kunde inte heller göra något eftersom pengarna satt på ett annat konto. Hur hjälpsamma de än var, fanns det inget att göra.

 

Jag har förlikat mig med att jag förlorade dem där 440:- kronorna. Och det får bli en viktig läxa för mig. Men finns det absolut inget man kan göra nu? Anmäla? Nånting överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har beställt och erhållit ett battteri från företaget i fråga.Jag mailade och frågade när leveransen kommer.Begärde och fick också trackingnumret för leveransen.Så alla har inte blivit lurade.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snubbe i Kina behöver inte nödvändigtvis betyda bedrägeri. Pengarna måste ju gå till någon via paypal och i detta fallet är det tydligen en kines. Maila och fråga om batteriet är på väg. order@batteri-butik.se men du får antagligen ett automatisk svar. Kanske förklarligt eftersom många mejlar och han har väl inte tid med mejlkorrespondens.

 

Här finns ett inlägg som börjar dåligt men slutar lyckligt med batteriet levererat. https://www.flashback.org/t1360342 Det tog sin tid men batteriet ankom mottagaren. Vi är kanske bortskämda med snabba leveranser och att vänta flera veckor kan ju tyckas löjligt men det är som det är...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har beställt och erhållit ett battteri från företaget i fråga.Jag mailade och frågade när leveransen kommer.Begärde och fick också trackingnumret för leveransen.Så alla har inte blivit lurade.

 

LARSAS

Det finns ju ett annat företag som heter http://batteributikencom.e-butiken.se/ Säkert att det var därifrån? Förresten har jag redan mailat dem flera gånger. Har inte fått något svar alls. Inte ens auto-svar. Ingen bekräftelse på ordern eller nånting.

 

 

 

@Bosse-i-skogen: Det kan jag knappast kalla lyckad affär. Ska jag behöva betala en tullavgift nu också när jag redan har betalat varan OCH frakten på 78 kronor? Det är ju uppenbart att det är ett oseriöst företag när man snokar runt på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var batteri-butik.se jag köpte från.

 

Jag svarade på deras orderbekräftelse och adressen ser jag nu var den som Bosse skrev.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var batteri-butik.se jag köpte från.

 

Jag svarade på deras orderbekräftelse och adressen ser jag nu var den som Bosse skrev.

 

LARSAS

Jaha, hur gick det då? Var varan okej, inga extra tullavgifter eller så? Jag fick aldrig någon orderbekräftelse ocg jag har mailat dem. Jag fick ju paypal kvittot, men det var allt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, hur gick det då? Var varan okej, inga extra tullavgifter eller så? Jag fick aldrig någon orderbekräftelse ocg jag har mailat dem. Jag fick ju paypal kvittot, men det var allt.

 

 

 

 

Batteriet har fungerat utan problem men det skall sägas att jag använder det ytterst sällan .Batteriet förvaras normalt halvladdat utanför datorn.

Varken tull eller moms var pålaggt .Hade kanske tur när det kom in i landet.

 

Vi får väll hoppas du får batteriet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bosse-i-skogen: Det kan jag knappast kalla lyckad affär. Ska jag behöva betala en tullavgift nu också när jag redan har betalat varan OCH frakten på 78 kronor? Det är ju uppenbart att det är ett oseriöst företag när man snokar runt på sidan.

 

Lyckad affär och lyckad affär. Är varan väsentligt mycket billigare så kan ju jag gärna vänta några veckor. Köpte en reservdel till min rätt så unika bil där jag sparade 5 000 kr totalt jämfört med att gå till toyota här i Sverige och köpa den (den finns inte någon annanstans). Fick vänta 18 dagar på delen.

 

Vad gäller tullavgifter så riskerar man alltid det om beställningen skickas från utanför EU. Ingenting som nätbutiken kan göra något åt. Jag fick betala 567 kr i tullavgifter på en pryl som kostade 1 600 kr inkl frakt eftersom den skickades från USA. Sen kom jag på att delen jag beställde var på en USA-sajt, jag trodde det var en UK-sajt. Man lär så länge man lever! :)

 

Ditt batteri kommer säkert så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använda sajter som inte tar emot direktbetalning från ditt kontokort? Paypal i all ära, men du avskriver dig en stor del av skyddet som din bank erbjuder genom att lägga dina pengar där. Med Paypal stannar spåret för din bank vid just Paypal. Betalar du direkt från ditt VISA/Mastercard till någon skum firma så finns det potentiellt större chans för dig att spåra transaktionen. Åtminstone jag litar mer på de traditionella jättarnas kundservice än de som bara existerar på nätet.

 

Men som skrivits, i det här fallet kanske det bara handlar om förseningar än något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

batteri-butik.se är ju helt oseriöst och många har blivit lurade det år sidan varit uppe. För 3 dagar sedan stängdes sidan ner av någon anledning och idag dök den upp i samma skepnad fast med ett s tillagt i domänen, alltså: batteri-butiks.se. Dom har ingen adressinfo/telefonnummer, man har tur om man får en fungerande vara inom 30 dagar och får man inte det eller om varan uteblir är det ju kört p.g.a. att det inte går att kommunicera med dom. Kikar man på deras förstasida så syns följande "30-dagars öppet köp pengar" lite här & där och till höger så är det danska som gäller. Köpvillkoren är ju kopierat rakt av från annan seriös aktör.

 

Information om ägare/registrar/webbhotell kan fås här: www.iis.se

 

Till er som blivit lurade så tycker jag ni skall kontakta PayPal i hopp om återbetalning så denna sida släcks ned för gott, bedrövligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...