Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa ifyllnadsbar PDF-fil där datat som fylls i går att spara


name name

Rekommendera Poster

Jag har en tidrapport i ecxel som jag vill göra till en ifyllnadsbar PDF-fil (ett formulär antar jag). Jag vill sedan göra det möjligt för andra att fylla i tidrapporten samt spara PDF-filen tillsammans med den ifyllda datan.

 

Det är inget svårt att skapa formuläret men omöjligt att göra så att de som öppnar formuläret i Acrobat Reader kan spara datan de anger. När formuläret öppnas kommer ett meddelande som säger att "det går inte att spara data som anges i formuläret".

 

Går det att lösa med någon av de programvaror jag har tillgång till? Jag använder Adobe Acrobat Pro eller Adove LiveCycle Designer ES2.

 

Tacksam över hjälp och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det går att göra så här i Adobe Acrobat Pro.

 

Har du importerat Excelfilen i Adobe Acrobat Pro och där skapat formulär med hjälp av Adobe LiveCycle Designer ES2?

 

Vilken version av Adobe Acrobat Pro har du X (vers. 10.1)?

Funktionen heter Extend Features In Adobe Reader

http://help.adobe.co...5ff-7e0d.w.html

 

Om du har pdf filen öppen i Adobe Acrobat Pro (stäng först Editing mode/redigeringsläget) så skall du spara denna som Reader Extended PDF > Enable Additional Features => då kan du sedan öppna PDF filen med formulärdata i Adobe Reader, fylla i fälten och sedan spara.

 

post-73434-0-09730200-1315937045_thumb.png

 

Och resultatet i Adobe Reader X:

 

post-73434-0-86311200-1315937044_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe Reader (som akrobaten heter numera), har ingen sådan funktion, vad jag vet.

 

Jag svarar inte på mitt eget inlägg, även om det verkar så..

Alla kan göra fel, Flyfisherman.. Klicka lite galet och så.

Själv hade jag ju fel i att användare av Adobe Reader inte kan spara "ifyllningar". Adobe har tydligen ändrat detta, men för något år sedan så var just Adobe Reader (dåvarande Acrobat reader) just en "reader", alltså en läsare.

Men för att redigera PDF-filer bör det ju fungera bra med någon gratislösning, det är ju bara att googla! Själv skapar jag mina PDF i open office/ libre office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att redigera PDF-filer bör det ju fungera bra med någon gratislösning, det är ju bara att googla! Själv skapar jag mina PDF i open office/ libre office.

Tanken med dessa ifyllnadsbara och sparbara fält är ju att den vanlige användaren bara ska kunna göra just detta, med sin standard-gratisläsare, och inte redigera något utöver detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har en tidrapport i ecxel som jag vill göra till en ifyllnadsbar PDF-fil (ett formulär antar jag). Jag vill sedan göra det möjligt för andra att fylla i tidrapporten samt spara PDF-filen tillsammans med den ifyllda datan.

 

Det är inget svårt att skapa formuläret men omöjligt att göra så att de som öppnar formuläret i Acrobat Reader kan spara datan de anger. När formuläret öppnas kommer ett meddelande som säger att "det går inte att spara data som anges i formuläret".

 

Går det att lösa med någon av de programvaror jag har tillgång till? Jag använder Adobe Acrobat Pro eller Adove LiveCycle Designer ES2.

 

Tacksam över hjälp och råd.

 

Du måste gå in på avancerat och lägga till utökade funktioner. Höll på att göra mig vansinnig innan jag kom på det.. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste gå in på avancerat och lägga till utökade funktioner. Höll på att göra mig vansinnig innan jag kom på det.. :-)

Ja det är ju det som jag och Mikael63 visat med bilderna för både Acrobat Pro ver. 9 och ver. X...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...