Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma data på flera datorer.


C:\nicke\forums\IDG\forum.bat

Rekommendera Poster

C:\nicke\forums\IDG\forum.bat

Hej. Har ett mindre företag så söker efter ett program som automatiskt kopierar över en ändrad fil till två(samt tvärtom) andra datorer över internet. Dropbox räcker inte till då det är mycket mera data än det.

Tänkte lite på någon FTP(?) "backup" lösning. men vet inte om det vore det bästa. datorerna är inte på 24/7 :/

 

Får hem en bärbar i veckan som jag måste fixa in något system med så den kan sitta uppdaterad med information från vårt lilla kontor.

 

har sökt runt lite på lilla Internet men det tar bara tid att testa flera många program å i detta skedet har jag inte tid. :/ vore så tacksam för varje gött svar :)

 

 

Edit: några småfelstav :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika på Cobian Backup, det är ju ett i övrigt utmärkt program för backup men stöd verkar finnas för ftp.

Kanske kan du schemalägga att köra denna ofta, datorn i andra änden är ju på NÅN gång..

 

automatiskt kopierar över en ändrad fil till två(samt tvärtom)

Verkar upplagt för strul...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog föreslå något slags versionshanteringssystem, typ SVN, TFS eller liknande. På så vis kan du säkerhetsställa att mana inte skriver över varandras ändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, varför inte bygga upp en egen liten server (med lämplig backup) som ni kan logga in på via VPN tunnel och spara alla era filer på denna...

 

eller köpa tjänsten från någon fast då kallas det visst för moln.

 

Det är väl så "alla företag gör" säger jag utan vidare insikt i det hela. Att spara data på en bärbar är bara att be om problem så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då måste jag tipsa om att TeamViewer (som många tipsar om när jag tipsar om Radmin, när det gäller fjärrstyrning) OCKSÅ fungerar utmärkt för VPN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Microsoft har ett program som heter Windows Live Mesh som jag själv använder.

(Som är gratis)

Programet synkar filer mellan 2 datorer.

Det enda kravet är att mapparna måste ligga på sammma plats på bägge datorerna.

Du kan själv läsa om programet på Microsofts hemsida.

Tommy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att ha en central lagringsplats på nätverket och använda OFFLINE FILES

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Understanding-offline-files

 

Det är enkelt att arbeta med offlinefiler. Du väljer helt enkelt de filer (eller mappar) på nätverket som du vill göra tillgängliga offline. Windows skapar automatiskt en kopia av varje fil på datorn. Dessa kopior kallas offlinefiler. Du kan arbeta med filerna även om du inte är ansluten till nätverket, och nästa gång du ansluter synkroniserar Windows automatiskt dina offlinefiler med ursprungsfilerna i nätverksmappen.

 

Enkelt och framförallt inbyggt i Windows..

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\nicke\forums\IDG\forum.bat

Vill tacka för alla svar man får :=)

Remote Desktop system är nog inget som kan användas, bör vara skaplig snabb anslutning då också. :/

 

Är det inte enklare att ha en central lagringsplats på nätverket och använda OFFLINE FILES

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Understanding-offline-files

 

 

 

Enkelt och framförallt inbyggt i Windows..

 

:)

detta låter som någonting. detta bör ju fugera med VPN eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vill tacka för alla svar man får :=)

Remote Desktop system är nog inget som kan användas, bör vara skaplig snabb anslutning då också. :/

 

 

detta låter som någonting. detta bör ju fugera med VPN eller?

 

 

Jepp! Det sparkar igång när du får kontakt med t.ex. nätverksdelningen!

oavsätt hur du får kontakt med dito!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...