Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus batteri har rökt?


haplodaplo

Rekommendera Poster

Hej! Jag har haft min Asus M51T i snart 3 år. Den har funkat fint men igår så stängdes den av sig själv. Jag upptäckte då att batteriet (Li-ion A32-F3) var dött. Knappen för batteriet brukar lysa antingen rött (lågt batteri) eller grönt. Nu blinkade den rött hela tiden istället. Adaptern verkar det inte vara något fel på för den lyser grönt, utan det är lyset för batteriet som beter sig underligt. Jag provade ta ut och sätta in batteriet flera gånger. Höll även ner påslagningsknappen i 45 sekunder och satte tillbaka batteriet. Då började det lysa rött för batteriet igen men så fort jag satte på datorn så började det blinka igen. Jag lyckades dock ha igång datorn några minuter innan den stängdes av igen och då såg jag att det stod att det inte fanns någon "energy supply" och att batteriet var på 0%.

 

Ringde till Asus support idag men de kunde inte säga mer än att jag ska lämna in datorn till dem så att de kan titta om det är batteriet, ingången till adaptern eller själva adaptern det är fel på. Jag struntade i det och beställde ett nytt batteri istället. Blir dyrt att lämna in den och jag är ganska säker på att är just batteriet som rök. =( Men vad jag undrar nu egentligen varför jag inte kan köra min lap top på ström utan något batteri? Utan batteri med strömladdaren i så fungerar inte lap topen överhuvudtaget - inga blinkningar, ingenting. Är detta normalt? Eller kan det vara så att det är faktiskt något annat som det är fel på än batteriet? Jag brukar alltid ha i ström och kör mycket spel på datorn och så.. Jag hoppas verkligen att det nya batteriet löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

De bärbara datorer jag har erfarenhet av har alla kunnat användas utan batteri,det är nog normalt så.Det kan bli avbrott på sladden där den ansluts eller i kontakten inne i datorn.Den är ju lödd på kortet och lödningen kan börja glappa.Med en multimeter kan man mäta på kontakten i änden på sladden .om spänning finns .Vicka på kabeln när den sitter i datorn och se om det ger skillnad..

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, kan du inte köra datorn med adaptern är det nog något annat(mer) än batteriet det är fel på. Min adapter dog i juni. Lampan lyste, men det gick inte att ladda batteriet eller att köra datorn.

 

Åkte till en dator butik, som hade en adapter, som passade till min laptop. Fick testa den och då fungerade allt igen. Så det blev en ny adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag testade med bara strömsladden idag. I stort sett funkar inte datorn, men drar jag lite i sladden här och var så har jag lyckats slå på datorn, men den stängs av på en gång i princip. Jag har också försökt vrida och trycka lite där porten är, men det gör ingen skillnad.. Så jag hoppas och antar att det är strömsladden som det är fel på isf. Synd att jag redan hade beställt batteriet, men det var iaf öppet köp på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...