Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn/musen fryser


Tiig3r

Rekommendera Poster

Hej,

min dator har börjat strula. sad.gif Datorn startar alldeles utmärkt utan några problem, allting verkar som vanligt tills man klickar på någon ikon - då fryser allt sig och jag måste starta om - vilket leder till samma visa om och om igen. Musen kan man fortfarande flytta omkring men man kan inte göra någonting med den. Det här är första gången det händer.

 

Någon som har något förslag på vad som kan vara fel? Och vad man kan göra åt det? unsure.gif

 

Kan det vara något fel på mus/tangentbord? Eftersom datorn startar upp som den ska. Använder trådlös mus och tangentbord. Testade att sätta in gammalt tangentbord och sladd men det funkade inte alls.

 

Har Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, använder mig av trådlös mus och tangentbord. Testade med en mus med sladd men då händer ingenting, den rör sig inte alls då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiigi3r, Testa en systemåterställning, till ett datum innan detta hände och när allt fungerade på din dator.

 

Kan göra en systemåterställning från Felsäkert läge, men när datorn startat om händer inte mycket. Det enda som dyker upp är bakgrundsbilden - musen går att röra runt men det finns ingenting där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar datorn i felsäkert läge?

 

Utmärkt. thumbsup.gif Går ju att surfa, kolla i mappar osv. Kan ju inte lyssna på musik eller kolla på film men det är väl sånt man inte ska kunna i felsäkert läge heller.. så allt verkar funkar som det ska. unsure.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det troligen något programvaruproblem, t ex att något program som startas automatiskt går fel eller en drivrutin som hänger sig. Kan du påminna dig att du installerade, avinstallerade eller uppdaterade något gången innan problemet började?

 

Hur går det att starta i så kallad "Clean boot"?

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot

1. Klicka på Start-knappen och sedan Kör. Skriv in MSCONFIG i fältet. Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Testa hur datorn fungerar nu.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag installerade var Dropbox, tror jag. Kan inte missat att jag installerat eller avinstallerat något annat på senaste tiden men det var säkert något mer (minnet är bra, men kort..) thumbsdown.gif

 

Har gjort steg 1 och allt verkar funka utmärkt (ta i trä!)

 

Hur tar jag mig härifrån nu? Ska jag gå direkt till steg 3 (inget steg 2? eller du skrev fel siffra? hehe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, stegen var kopierade från ett annat sammanhang. I det här fallet kan man nog säga att din test var "steg 2".

 

Eftersom "clean boot" fungerar bra, så bocka för alternativet "Läs in autostartobjekt" och sedan pröva dig fram till vilket program eller tjänst som ställer till det genom att på fliken Tjänster sätta tillbaks några bockar i taget och på fliken Autostart ta bort några bockar i taget. Efter varje ändring startar du om datorn och prövar hur det fungerar tills du kommer på vad det är som krånglar. Eftersom Dropbox är nyinstallerad så pröva i först med att allt utom Dropbox startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...