Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Total HD backup hur ladda in ny image på ny disk


peckapecan

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Som rubriken tyder, har jag gjort två st avbilder på min singel systemdisk.

En Nortonimage & en Acronis.

 

Får min nya HD, WD Black 1Tb till veckan och vill köra över en av mina sparade imagefiler till nya disken, som ska användas som systemdisk.

 

Går det att bara koppla in den nya disken tillsammans med befintlig systemdisk och styra över imagefilen till nya disken

för att sedan koppla bort & byta disk eller är det tvunget göra andra ingrepp först?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Acronis så skall det bara vara att stoppa in sin nya disk och via Acronis återställning lägga in image filen på din nya disk - som inte får vara mindre än den gamla.

 

Sedan så måste du ändra boot disk i BIOS så datorn bootar (startar upp) från din nya disk.

 

Vilken Acronis version är det du har?

Och image filen den har du på ytterligare en annan disk eller?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jo, imagefilen ligger på en annan disk.

Acronis True Image Home 2011

Eftersom jag ska byta ut den befintliga systemdisken mot den nya, är väl ingrepp i bios onödigt? eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du ansluter den nya på samma SATA port som den gamla så behövs egentligen inget ändras.

 

Men som en bra första åtgärd när man stoppat in en ny disk, är att gå in i BIOS och kontrollera att disken syns och även kontrollera vilken boot prioritet dina diskar och CD/DVD spelare har.

 

Men byter du nu disk så har du väl skapat en Acronis Boot CD?

Annars gör det först innan du tar ur den gamla och då bootar du datorn från Acronis CD och via menyvalen så återskapar du Acronis image filen till din nya disk därefter så skall du boota från denna hårddisk.

 

Lycka till.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt inte. Men att partitionera kan du göra om du vill ha fler än en partition, men se då till att systempartionen på måldisken inte är mindre än källan.

 

Jag måste tillägga att jag endast brukar använda mig av Acronis Diskbackup för systemdisken.

Då behövs inget formaterande innan vid återställning/recover och samma sak gäller nog avbilder/image.

 

Filbackup för övriga diskar.

 

Detta brukar jag då utföra från den bootbara Acronis CD om jag bytt disk annars återställer jag via Acronis Startup Recovery Manager direkt vid uppstart innan Windows laddas. Man får då trycka på en F-tangent (kommer ej ihåg vilken men står på skärmen) - förutsatt att detta är aktiverat.

 

Mvh

 

[Edit] Du har ju gamla disken kvar, så då har du ju möjlighet att testa lite olika varianter på Backup från denna och Recover till den nya, utan att förlora något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...