Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett svårdefinierat problem


Jerkix

Rekommendera Poster

Hej! Mycket trevligt forum detta. Jag hoppas verkligen att ni precis som jag anser att jag har postat detta inlägg rätt.

 

För ungefär två dagar sedan har jag haft problem med min dator. Precis som rubriken antyder är jag relativt osäker på vad det beror på.Problemen uppstår när jag startar spel som exempelvis Rome Total War, Trackmania Canyon, eller Call of Duty. Det som händer är att datorn i princip låser sig, med andra ord att allting fryser och man inte kan göra någonting. I samband med att detta sker brukar man kunna antyda några små gröna prickar här och där påskärmen. I vissa fall så tappar även skärmen signalen med datorn, och det står ”No Signal”. I vissa fall stängs spelet av, och man hamnar på skrivbordet och alltingfungerar som normalt igen, ända tills man startar ett spel, förstås.

 

Frågan är då alltså om det handlar om att grafikkortet har pajat (NVIDIA 8800 GTX) eller om det är mitt nätaggregat som har gjort sitt. Datorn är relativt gammal, har en Dell XPS 720 som är över fyra år gammal, men ändå är relativt kraftfull. Meningen med den här tråden är självfallet att jag vill få råd och tips att avgöra vad som kan vara felet. Kan det vara grafikkortet som är trasigt, trots att temperaturen vid spelande och testande inte når någonting som ens i närheten kan kallas för överhettning (tror att det mesta jag sett kortet komma upp i är 75 grader Celsius) eller är det nätaggregatet som inte längre orkar med att tillföra tillräckligt mycket ström till alla komponenterna i datorn?

 

Tack på förhand. Hoppas jag har beskrivit problemet relativt tydligt. Om mer information behövs, säg gärna till. Tack än en gång!

 

 

 

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal dator...

Kolla efter hårddiskskador

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

kolla efter minnesskador

http://www.memtest.org/

 

när Windows kraschar går det att hitta loggar och kolla på dessa

hur detta går till sök på Google efter

windows logs

loggarna kan berätta vad som hänt

 

kass moderkort, dåliga kondensatorer?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

tyvärr vet jag inte hur man kollar nätaggregat och grafikkort

(utom genom att prova med ett annat nätaggregat eller grafikkort)

för annat grafikkort kommer det då också ofta in behovet att byta grafikdrivare

så man inte tror att det "nya" grafikkortet är kass

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal dator...

Kolla efter hårddiskskador

http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

 

kolla efter minnesskador

http://www.memtest.org/

 

när Windows kraschar går det att hitta loggar och kolla på dessa

hur detta går till sök på Google efter

windows logs

loggarna kan berätta vad som hänt

 

kass moderkort, dåliga kondensatorer?

http://techworld.idg...2.2524/1.123739

 

tyvärr vet jag inte hur man kollar nätaggregat och grafikkort

(utom genom att prova med ett annat nätaggregat eller grafikkort)

för annat grafikkort kommer det då också ofta in behovet att byta grafikdrivare

så man inte tror att det "nya" grafikkortet är kass

 

Hårddiskarna är relativt nya och har undersökts för bara någon vecka sedan. Jag har dessutom enbart problem vad gäller spel, så antar att jag kan utesluta att det är något fel på dem.

 

Memtest kan jag inte på något sätt få att fungera.

 

 

Vad gäller kondensarna känns det som inte mina problem motsvarar de kriterier som beskrivs i tråden. Mina problem är inte plötsliga eller slumpmässiga, de uppstår vid bestämda tidpunkter i form av att jag väljer att spela ett spel, vilket datorn uppenbarligen inte klarar av. I övrigt fungerar datorn normalt, diskdefragmentation, filnedladdning, backup-processer, virussökningar och så vidare är det inga problem med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle grafikkortet ha lagt av, borde du inte kunna köra datorn alls som du tydligen kan, när felet inte uppstår.

 

Varför kan du inte köra memtestet?

Går inte skivan igång när du bootar datorn?

 

Har du testat att ominstallera grafikdrivrutinerna?

Har du inte dina skivor kvar, så kan du ju hitta original drivisarna här XPS_720

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle grafikkortet ha lagt av, borde du inte kunna köra datorn alls som du tydligen kan, när felet inte uppstår.

 

Varför kan du inte köra memtestet?

Går inte skivan igång när du bootar datorn?

 

Har du testat att ominstallera grafikdrivrutinerna?

Har du inte dina skivor kvar, så kan du ju hitta original drivisarna här XPS_720

 

 

Okej, intressant. Har haft liknande tankebanor vad gäller grafikkortet, men det är ändå på det "grafiska" planet som jag har problem.

 

Jag lyckas inte boota memtestet. Testade att lägga in det på ett USB (Iso-filen) samt att köra det från daemon-tools och mounta det både från skrivbordet och BIOS, men inget utav dem fungerar.

 

Jag har testat att ominstallera grafikdrivrutinerna och har sett till att jag har de senaste och de korrekta drivrutinerna. Jag gjorde även en clean install där jag tog bort alla gamla drivrutiner till grafikkortet. Problemet kvarstår dock.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar mig in i tråden med lite lösa funderingar..

 

Bara spel?.. Finns något gemensamt för just spel förutom att de kräver mycket av grafikkortet?

DirectX - hur är det med det... jag menar när nyttjas detta? Om i princip bara av spel så...

 

Skulle ett sådant "Benchmark" - ge samma symptom? Har glömt vad programmet heter.. Finskt..

 

Kan program som ex. CPU-Z, Everest osv. logga spänningsnivåer?

Alltså att programmet kan vara igång när man startar ett spel och man i efterhand kan läsa ut något? Om nåt med nätagget tänkte jag.. eller om man har möjlighet att ha en multimeter inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, intressant. Har haft liknande tankebanor vad gäller grafikkortet, men det är ändå på det "grafiska" planet som jag har problem.

 

Jag lyckas inte boota memtestet. Testade att lägga in det på ett USB (Iso-filen) samt att köra det från daemon-tools och mounta det både från skrivbordet och BIOS, men inget utav dem fungerar.

 

Jag har testat att ominstallera grafikdrivrutinerna och har sett till att jag har de senaste och de korrekta drivrutinerna. Jag gjorde även en clean install där jag tog bort alla gamla drivrutiner till grafikkortet. Problemet kvarstår dock.

 

 

 

Bästa sätt är att använda memtestet, är att ladda ner zipfilen, packa upp filen, och sedan bränna filerna på en cd-skiva som en bootbar skiva, för du måste sedan ha skivan i läsaren när du startar om datorn, och låta programmet testa datorn i åtminstone 5-6 timmar, gärna över natten, är allra bäst.

 

Har du möjlighet att testa något enklare spel, som inte kräver så mycket grafik, blir det då kanske någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa något enklare spel, som inte kräver så mycket grafik, blir det då kanske någon skillnad?

 

 

Jag har bränt ISO-filen på en skiva, ska testa att boota den senare.

 

Jag kan spela Rome Total War i "brädspelsläget" (om du inte är bekant med spelet så innebär brädspelsläget att man ser ens städer, trupper, flottor och så vidare som på en bräda). Däremot blir det problem när spelet behöver mer kraft, dvs när ett slag ska utkämpas. Då kommer datorn att frysa för mig, varje gång, då slagen som utspelas med trupper, detaljerad miljö osv uppenbarligen blir för mycket.

 

Med andra ord kan jag alltså spela "enklare" spel, skulle man kunna säga. Jag kommer även in i Call of Dutys meny. Jag kan alltså öppna spel, men när det handlar om att massa objekt rör sig samtidigt som det finns en detaljerad miljö i spelet så kommer datorn att låsa sig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bränt ISO-filen på en skiva, ska testa att boota den senare.

Det fungerar inte att bara bänna denna iso image (skivavbild) utan den måste brännas ut som image eller skivavbild eller också göra som Laso föreslår i inlägget innan.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt cd-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Eller om din dator klarar att boota från ett USB minne så kan du ta hem Memtest86+ Auto installer for USB key stoppa in ett tomt USB minne samt välja USB som boot device.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade för övrigt att dra ner grafikinställningarna lite, och då funkade allting helt normalt. Jag kunde med andra ord spela utan att datorn lade av. Vad för slutsatser kan man dra av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första tanken är att detta ca 5 år gamla grafikkort inte orkar med dagens krävande spel, när man maxar det.

 

Förstår den tanken. Jag kan då tillägga att det handlar om ett spel som jag kört i två år med samma grafikinställningar som jag hade nu när det krånglade, utan att någonsin ha haft ett problem. Visst är kortet gammalt, men det har alltid kunnat haft de högsta grafikinställningarna på de flesta spelen utan att någonsin krångla.

 

Brorsan, som är hyfsat teknisk, tror att det är nätaggregatet som inte orkar med när grafikkortet blir för krävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att nätaggregatet blivit för dåligt, en annan möjlighet är överhettning. Har du blåst rent grafikkortets fläkt och kylfläns med hjälp av tryckluft på burk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att nätaggregatet blivit för dåligt, en annan möjlighet är överhettning. Har du blåst rent grafikkortets fläkt och kylfläns med hjälp av tryckluft på burk?

 

Jag hade en kille här som hjälpte mig med att damma ur datorn för några veckor sedan med tryckluft på burk. Jag verkar inte ha några som helst överhettningsproblem faktiskt, har försökt övervaka situationen med hjälp av bland annat PC Wizard och finner ingenting som tyder på överhettning. :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...