Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sb16 vs AWE32


manne4

Rekommendera Poster

Jag ska koppla min nya dator till stereon och använda den både som cd och mp3-spelare! Ljudkortet är ett visserligen nytt men billigt Soundblaster 16! I min gamla burk har jag ett Soundblaster AWE32 som jag har sett innehåller fler inställningsmöjligheter och min fråga lyder: Vilket av korten är bäst rent ljudmässigt? Sb16 är nytt, och digitaltekninken utvecklas ju snabbt men AWE32 verkar vara mera avancerat...

Alltså, ska jag behålla mitt Sb16 eller ska jag byta plats på korten? Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag vet så är båda från soundblaster och AWE 32 uppföljaren till sb 16.

 

sb 16 har väl 16 bitar och awe 32 bitar.

 

jag vet inte så mycket om ljud men jag skulle välja awe32 kortet till den dator som ska ha det bästa ljudet.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sb 32 är helt klart det bättre kortet. Sb 16 är en äldre modell som kom ut före sb 32. Faktiskt så valde jag sb 16 som ljudkort i min första PC som jag köpte 1994...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"sb 16 har väl 16 bitar och awe 32 bitar."

 

Skilj på bitar och antal stämmor. Audio-CD-standarden har 16-bitarsljud. Ljudkort har i allmänhet inte särskilt många fler bitar än så, definitivt inte 32 bitar. 32 syftar snarare på polyfonin, dvs antalet stämmor som kortet klarar samtidigt. Det är något som berör wave-tablesynten. Det spelar ingen som helst roll för mp3. Det är andra saker som styr ljudkvaliteten. Jag tror inte något av korten är speciellt bra ur det avseendet. Det är nog bäst att provlyssna. Jag kan tänka mig att märken som Roland och Turtle Beach har en del intressant eftersom de vänder sig till musiker.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget skillnad ljudmässigt mellan Sb16 och Awe32, inte om du skall spela Cdskivor eller Mp3:or, skillnaden ligger i midi delen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...