Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cd-brännaren har lagt av


gubbröra

Rekommendera Poster

Har länge använt en CD-brännare HP 4x4x24 i min gamla dator med win98 och brännarprogram Nero 4.0. men nu har nåt hänt. Vid inmatning roterar CD-skivan, men när brännaren ska läsa eller bränna stannar den. Laserstrålen lyser röd vid läsförsök så den verkar fungera, eller? Kan det ha hänt nåt med drivrutinen när datorn hängt sig? Är brännaren gone forever?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt så är det inte bara bränningen som inte fungerar?

Det är ett väldigt dåligt tecken!

 

Jag tycker det låter som om det är dags att dra på sig spenderarbyxorna.

Du kan få en OK maskin för 2-3000 kr

http://www.dustinhome.se/hp-635-amd-16-2gb-320-156-w7hp/product/5010598222

 

Jag skulle inte rekommendera att köpa nya grejjer till en win98-maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas CD-brännare av den äldre IDE-PATA typen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38378

 

Det är vanligt sådana här rasar för mig. Kass Drivrutin? Nja varför det? I så fall pga hårddiskskada.

 

 

Men det kan vara för gammal firmware i brännaren. I brännarens firmware finns ett stort antal CD-skivor (fabrikat och modell) med inställningar för hur brannaren ska bränna dessa. Är det en äldre brännare kan firmwaren blivit så gammal så den inte känner igen de nya modellerna på CD-skivor.

Och då finns det två möjligheter

Uppgradera brännarens firmware (om det går)

Köpa ny brännare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge använt en CD-brännare HP 4x4x24 i min gamla dator med win98 och brännarprogram Nero 4.0. men nu har nåt hänt. Vid inmatning roterar CD-skivan, men när brännaren ska läsa eller bränna stannar den. Laserstrålen lyser röd vid läsförsök så den verkar fungera, eller? Kan det ha hänt nåt med drivrutinen när datorn hängt sig? Är brännaren gone forever?

 

För några år sedan funkade plötsligt min brännare inte som den skulle, men som jag minns det var det bara dålig kontakt i anslutningen inne i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan funkade plötsligt min brännare inte som den skulle, men som jag minns det var det bara dålig kontakt i anslutningen inne i datorn.

Det var ju en smart tanke. Jag har själv fått igång en hårddisk efter byte till ny IDE/PATA-kabel

IDE-133 kompatibel med äldre moderkort. Men tänk på att master ska sitta längst ut och slav på mittenuttaget på IDE-kabeln. Ökar chansen det fungerar som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...