Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk fungerar inte?


razzla

Rekommendera Poster

Jag tappade min bärbara i golvet,skärmen åkte all världens väg,själva datorn fungerar både på batteri o ström, men när jag kopplade upp den mot annan skärm står det bara att den befinner sig i viloläge och eftersom man inte kan se start så tog jag ut hårddisken ( Hitachi sata ) och satte in den i en extern usbkabinett (Deltaco) för satadisk 2,5 tum. Man kan känna att hårddisken snurrar, den blir varm men inte het. Ingen av lysdioderna( PWR , HDD) på kabinettet lyser(PWR ska lysa när man ansluter till usb, tycker det är märkligt att den inte tänds, HDD ska blinka när hårddisken läser elller skriver) och ingen av mina andra datorer kan se hårddisken vare sig under start-dator eller i diskhanteraren eller i enhetshanteraren (kollade överallt för att vara på den säkra sidan) Jag förmodar att jag kan anse hårddisken som död eller skadad.(Det är ju ingen idedisk som man kan sätta i masterläge) Kollar bara om det är någon som har en annan uppfattning och om det finns något sätt att skaka liv i hårddisken Dessutom undrar jag om någon eventuellt har en begagnad men hel 15,5 tums skärm till en netbook HP G61-420SO liggandes som jag kan få köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något viktigt på disken som du bara måste rädda från den? Om inte skulle jag klassa den som helt död och lämna till skroten.

 

Om nu något finns på den som du måste få ut då är frågan vad man kan göra.

Bästa du kan göra, om du vill kolla diskens funktion, är att ansluta den internt eller via eSata till en dator. Via USB är alltid lite svårare. Men å andra sidan kan vi anta att disken har en mekanisk skada och då spelar det ingen roll vad/hur du ansluter den.

Knappast fungerar då heller frystricket och då återstår att lämna disken till bolag som kan dissekera den och rädda det som räddas går.

 

Byta skärm på en bärbar... mmh.... kostar nog mer än det smakar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta skärm på en bärbar... mmh.... kostar nog mer än det smakar.

Mjae.. beror ju på vad man får betala. Svårt behöver det ju inte vara, åtm. inte på den Fujitsu Amilo jag har liggandes med dött moderkort.. fast där är det nog enklare att göra tvärtom, och flytta över moderkortet.

 

Kanske skulle det på eforum finnas en forumdel med köp & sälj, men INTE hela datorer som man väl då lämpligare använder Blocket.se till.

 

Alltså mer att man kan lista de komponenter man har liggandes, oftast till ingen nytta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något viktigt på disken som du bara måste rädda från den? Om inte skulle jag klassa den som helt död och lämna till skroten.

 

Om nu något finns på den som du måste få ut då är frågan vad man kan göra.

Bästa du kan göra, om du vill kolla diskens funktion, är att ansluta den internt eller via eSata till en dator. Via USB är alltid lite svårare. Men å andra sidan kan vi anta att disken har en mekanisk skada och då spelar det ingen roll vad/hur du ansluter den.

Knappast fungerar då heller frystricket och då återstår att lämna disken till bolag som kan dissekera den och rädda det som räddas går.

 

Byta skärm på en bärbar... mmh.... kostar nog mer än det smakar.

 

Nja...det mesta hade jag backup på...fattig och snål försöker man alltid rädda vad man kan , en ny disk kostar ändå 500..mekanisk skada kan man definitivt anta att den har, det var en rejäl smäll. Jo jag misstänkte ju det att den är stendöd. Vad beträffar reparera datorn, jag har tusen saker datordelar liggandes,skruvar alltid på det som blivit över( nördig och självlärd) en begagnad skärm behöver inte kosta flera tusenlappar om man kan byta den själv och det kan jag...som sagt skruvar på allt och lärt mig mycket på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjae.. beror ju på vad man får betala. Svårt behöver det ju inte vara, åtm. inte på den Fujitsu Amilo jag har liggandes med dött moderkort.. fast där är det nog enklare att göra tvärtom, och flytta över moderkortet.

 

Kanske skulle det på eforum finnas en forumdel med köp & sälj, men INTE hela datorer som man väl då lämpligare använder Blocket.se till.

 

Alltså mer att man kan lista de komponenter man har liggandes, oftast till ingen nytta..

 

Ganska enkelt byta skärm på en bärbar ja....och en begagnad skärm från en annars död dator behöver inte bli dyr,håller med dig en forumdel med köp och sälj datordelar hade varit jättebra ide, Tänker att många med mig gärna skruvar själva och tycker att återvinning av komponenter kan vara jättebra ide, precis som du säger är det inte hela och fungerande datorer utan hårvaran,komponenterna som just skärmar,ramminnen,hårddiskar ,processor,moderkortkort,grafikkort osv som skulle vara grejen! Datorer som fungera har ju tradera och blocket m.fl men datorkomponenter saknas det mesta av där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, själv är jag inte intresserad av att sälja för att tjäna pengar men jag skulle ju kunna hjälpa någon stackare som ex. behöver ersätta en gammal trasig minnesmodul om jag får ersättning för porto och förpackning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...