Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med val av första bärbara dator!


LucyLo

Rekommendera Poster

Hej!

Då min stationära dator dödades av blixten förra veckan är jag i akut behov av ny dator & hade tänkt mig en bärbar denna gång!

Har läst igenom hela PC För Allas Köpguide men blev inte mycket klokare...

Hoppas verkligen på hjälp av någon här! =)

 

Mina behov:

Jag jobbar mycket med bilder och kommer ha mycket bilder på datorn.

Program jag använder är Photoshop CS4, Indesign, Photoshop Lightroom, office som jag förstått är program som kräver en del...

Jag lyssnar mycket på musik samtidigt som jag sitter vid datorn, främst spotify.

Tittar på en del strömmande film, när jag tittar på vanlig film vill jag kunna köra med hdmi kabel till tvn.

Jag spelar ingenting.

 

Skärmen får väl vara 17tum iaf.

Batteritiden & vikten är rätt oväsentlig då den mest kommer stå hemma.

Jag hade tänkt mig ca 7000 kr.

Vill även att den ska ha en DVD läsare.

Gärna en USB 3,0 port.

 

Det allra viktigaste för mig är snabb & att jag ska kunna jobba med många olika grejer samtidigt utan att den sölar!

 

Tips på datorer mottages tacksamt!

Något märke som är speciellt bra? Något man ska undvika?

Är det något speciellt jag bör tänka på eller ska kolla efter i mitt datorval med de behov jag har?

 

//Med vänlig hälsning Louise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är datorer som kostar högst 7000kr

Har minst 4GB RAM (snabbheten)

Har minst 2 processorkärnor (snabbheten och kunna göra två saker samtidigt som att göra en ändring i en bild och samtidigt kunna flytta/använda musen)

Har minst 17" skärm

Och som minst 5 firmor har ett pris på

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75534926&cols=1584,17,4461&o=produkt_betyg#rparams=l=s75535134

 

Jag skulle inte välja

Acer

eMachines ägd av Acer

Packard Bell ägd av Acer

för det finns nån tråd på eforum med flera månader för en garantireparation av en Acer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller mer avancerad bildredigering är det nog bäst att ha mer RAM-minne än 4 GB för att hålla nere svarstiden, t ex 6 eller 8 GB. Att redigera bilder på en 17"-skärm kan nog bli lite jobbigt men du kanske har en separat skärm som du kan ansluta.

 

Långa reparationstider kan man nog råka ut för med alla märken. På jobbet fick vi häva köpet av en Toshiba eftersom den inte hade blivit reparerad på närmare två månader för några år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte välja

Acer

eMachines ägd av Acer

Packard Bell ägd av Acer

Inte jag heller.

Fujitsu för hemmamarknaden är jag mycket besviken på medan Fujitsu som "företagsdator" är bra.

HP - finns många trådar med problem här men det kan ju bero på att andelen användare med HP är högre. Jag är missnöjd med HP,s support (skrivare).

ASUS har jag kommit i kontakt med en maskin och har inget negativt att säga, mer än att jag först fick tag i ett måndagsexemplar. Dock rätt så ny varför problem inte har uppstått än.

 

Kanske ska du kika på en MacBook Pro? Faller inte inom prisramen men...

 

Edit: Lenovo är väl IBM,s budgetmärke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Lenovo är väl IBM,s budgetmärke?
IBM sålde sin PC-tillverkning till Lenovo för flera år sedan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för alla bra svar! :thumbsup: Nu vet jag vilka märken jag kan sortera bort!

Har bara en fundering:

Om det inte räcker till med 4 GB i ram-minne pg mina stora program, men jag hittat en dator med 4096 GB i ram men som har "antal minnesplatser" 2st och en "Maximal minnesmängd" på 8192 GB, kan man då uppgradera med ett minneskort till? Eller hur fungerar det? Kan man sätta in det själv isf? Vad kostar ett sånt ungefär?

 

Har även funderat & kollat runt på det där med skärmstorleken och kommit fram till att det får bli 17 ändå och att jag använder mig av min gamla 22tums skärm när jag jobbar med bildredigering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något speciellt jag bör tänka på eller ska kolla efter i mitt datorval med de behov jag har?

Du skall hålla på med en del "tunga" program i Adobe CS4-sviten och då är det som redan påpekats bra med mycket minne samt en kraftfull processor.

 

Tyvärr går det inte att kombinera bra prestanda och samtidigt ett bra pris, så det blir en kompromiss.

 

Betänk att när du arbeta med lite tyngre bildredigering i Photoshop så kommer processorn att få arbeta och därmed utvecklas värme. Laptopen kommer att bli väldigt varm.

 

Så därför skulle jag rekommendera att du samtidigt lägger på några hundralappar och köper till en kylplatta att ha hemma.

 

Laso har visst en sådan kylplatta som jag tror han kanske rekommendera?

Se denna tråd på forumet: http://eforum.idg.se..._1#entry1552619

 

Och naturligtvis, som du säkert redan vet, så skall en laptop aldrig ställas på ett mjukt underlag typ soffa, fåtölj eller liknande. Då kan den bli överhettad pga. försämrad kylning.

 

Lycka till med din nya laptop.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir naturligtvis subjektivt:

En av datorerna finns inte på lager. De två sista gångernja jag beställde nått som inte fanns på lager utan skulle komma in om ca 14 dagar: Webhallen leveransdatum flyttas regelbundet framåt. Priserna sjunker hos konkurrenterna. Mailar efter två månader och undra när de kan leverera "min" projektor. Får svar att den faktiskt kan skickas samma dag. Den kommer efter en vecka.

Komplett, Beställer en högtalare som ska komma in om 14 dagar. Jag får regelbundet mail från Komplett att leveransdatum flyttats framåt 14 dagar. Efter 6 månader tas min order bort hos Komplett.

 

Så glöm den datorn som inte finns på lager hos Komplett. Det är också den långsammaste av de 3 med

AMD A6-3400 processor

 

HPn processor AMD A6-3410MX på plats 124 ikväll# här

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

ASUS med 6GBG RAM Intel 2410M på plats 41 ikväll, betydligt snabbare än AMD processorn.

skulle själv ta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638288

24 månaders garanti är också bra

 

# det kommer nya snabbare processorer hela tiden då tappar äldre processorer sin placering, halkar ner i resultatlistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dyraste har inte HDMI(?)

Kanske inte behövs men jag skulle inte välja bort den egenskapen.

Vet inte om du såg fel i hastigheten, men 2 av dom 3 datorerna inkl. ASUS X73SV 6.995:- har 1 x audio / video - HDMI

 

Det verkar vara ett bra val precis som jannejanne säger..

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du såg fel i hastigheten, men 2 av dom 3 datorerna inkl. ASUS X73SV 6.995:- har 1 x audio / video - HDMI

 

Det verkar vara ett bra val precis som jannejanne säger..

 

Mvh

Måste gjort det. Läste ändå flera gånger..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så himla mycket för er hjälp! :)

Det blev en ASUS X73SV 17.3" HD+ som förhoppningsvis kommer på posten om ett par dagar! =)

 

Kram Louise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...