Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte full bild på tv via XBMC


Sabelström

Rekommendera Poster

Jag har ett par problem som jag inte hittar lösningen på trots olika inställningar.

 

Datorkomponenter står under mitt inlägg. Tvn är en LG 55LE750N och hemmabiosystemet är Samsung HT-C5500

 

Började använda XBMC för en vecka sen när jag läste att det var bra program att använda att spela upp full HD x264/.mkv på tvn från datorn, innan använde jag VLC och hade jätte problem med lagg.

 

Nu är lagg problemen borta, men det har kommit nya, för det första har jag fått synka om ljudet 0.075ms, och detta är på allt filmer och serier 720p som 1080p, men det var ju lätt åtgärdat men har inte haft det problemet med varken VLC, MPC eller WMP, så man undrar ju varför.

 

Nu till problemen, kör utökat skrivbord, och inställning original på tvn har lagt till upplösningen/hz 1080p24 (HD) till tvn i CCC och ställt in den efter tvn, men när jag gör det så 1840x1036 när jag ställer kant i kant, det känns inte bra.

 

Detta gör ju även att när jag nu kör på 1920x1080 upplösning så hamnar delar av bilden utanför, väldigt irriterande när man har fönster på tvn.

Vet att man kan over och underscale i CCC, men är det verkligen så man ska gå till väga för att få det rätt, borde ju inte behöva scalea när både min skärm och tv är full HD och kör med samma upplösning. Ett misstag av mig vore ju om det är olika aspectratio på skärmen och tvn, men det tror jag inte.

 

Man kan ju även ändra lite på tvn olika inställningar, de jag har är 16:9, Hel Bild, Original, Full Bredd, 4:3, 14:9, Zoom och Zooma film 1. När jag kört filmer tidigare med VLC har jag kört med Zooma film 1 och även för att visa full bakgrund, detta funkar inte sen jag installerade XBMC för upplösningen har på något sätt ändrats och just nu är det Hel Bilds inställningen som gör bilden rätt.

 

Men när jag spelar upp något 1080p i XBMC blir det en stor svart ram runt hela, har funderat på inställningen ta bort svarta kanter, men behålla aspectration då? Men om jag väljer inställningen Zooma film 1 så är bilden bra igen, ytterst lite svarta kanter men så gott som fullbild kan man göra något åt detta?

 

Skulle gärna vilja köra på inställning original för den används när jag kör blueray och xbox och man vill ju inte glömma byta. Och så vill jag ju att 1080p verkligen ska vara full bild i XBMC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvn saknar enligt prisjakt Pixelmapping via HDMI ingång.

Vilket innebär att den alltid skalar om insignalen.

Med effekten att det alltid blir svarta ränder runt bilden eller delar av bilden försvinner

Nu behöver det här inte vara sant. Alltid.

 

Har TVn flera HDMI ingångar finns möjligheten att en ingång är avsedd för dator

och har pixelmapping

dvs grafikkortets punkt 1234 på rad 678 blir punkt 1234 på rad 678 på TVn

 

Anm:

Vanligt Bioformat på film är ca 2,35:1

Vanligt TV-format är 16:9 dvs 1,78:1

för att visa en biofilm med korrektutseende på en TV så blir det svarta band uppe och nere.

Men det gillar många kunder inte

så då klipper TVn bilden lite på sidorna och drar ut den på höjden, alla blir långa och smala.

och tvärtom, äldre film i format 4:3

Här dra TVn ut bilden på längden och filmen befolkas av riktigt kraftiga människor med breda ansikten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt NetOnNet själva så har den Pixel Mapping LG 55LE750N

 

Och jag har full bild i windows och i XBMC menyerna när jag kör på inställning 1920x1080 på tvn och inställning Hel Bild som motsvarar inställningen Just scan på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...