Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PowerLan, Powerline o.s.v. Seriösa erfarenheter?


Licken

Rekommendera Poster

Hej,

 

behöver få fram en stabil nätverksförbindelse till ett rum i huset som är besvärligt att få¨fram kabel till. Har då börjat fundera på att köra med PowerLan. Har här i forumet försökt få fram info, men det är lite luddigt det som skrivs. Bland annat sägs att det fungerar inget bra på långa sträckor. Men vad som avses med lång sträcka framgår ej. Det sägs också att det inte fungerar bra när enheterna sitter på olika faser. Det har jag full förståelse för, men vad betyder "fungerar inte bra"? Blir överföringshastigheten långsam eller bryts förbindelsen? Alltså, ni som har erfarenhet av detta, dela med er....snälla!

 

mvh

 

Lars Åke Mårtensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett det användas hos en släkting. Första telefonuttaget i ett rum. Här har man dator och ADSL-modem/(med inbyggd router) från Telia. Sedan matsalen och sedan vardagsrummet med TVn ca 10meter från routern.

I rummet med routern kopplades in en PLan 80Mbit/s från Kjell&Co

I en multikontakt under TVn placerades den andra PLan 80Mbit/s som kopplades till Telias digitalbox

Från boxen till TVn.

Skulle man dragit kabel snyggt längs väggarna hade det väl blivit ca 20meter.

Fungerade utan problem.

Tills åskan slog ner i närheten och slog ut telefonnätet (kopparnätet)

Innan det var fixat (av Telia/Skanova) vilket tog flera månader var det så mycket strul så man bytte PLan till nätverkskabel för att eliminera alla felkällor.

Men när jag såg det perfekt bild på TVn.

De hade PLan burkar för 80Mbit/s för ca 800kr för två från Kjell&Co

Motsvararande erbjudande idag 98554 hos http://www.kjell.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köra med trådlöst nät?

 

är enkelt att sätta upp och ger bra hastighet vanligtvis..

 

Håller helt med. Endast om man har en extremt svår radiomiljö (tänk studentkorridor med 30-40 WLAN inom en liten yta..) skulle jag ev börja fundera på Powerline.

 

Det sägs också att det inte fungerar bra när enheterna sitter på olika faser. Det har jag full förståelse för, men vad betyder "fungerar inte bra"? Blir överföringshastigheten långsam eller bryts förbindelsen?

Hastigheten sjunker ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...