Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ram till ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX?


Andreas129

Rekommendera Poster

Jag har köpt följande moderkort: ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX.

 

Nu skall jag köpa ramminne också och undrar vilket ni rekommenderar? Jag vill ha 8 gb ddr3 minne, antagligen fyra 2gb stickor? Går det snabbare om man har fyra minnen istället för 2st 4gb minnen?

 

Jag har läst manualens rekommenderade minnen, QVL-listan, men förstår inte skillnaden på alla minnen, tror 1600mhz passar mig bra då man ser till prestanda pris? Listan finns här:

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO/MSL

 

Sedan undrar jag hur viktig timingen är, har kollat på lite olika minnen på dustinhome...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken CPU kylare skall du använda, original som följer med processorn eller en värre?

 

Byter du ut CPU kylaren mot en bättre sådan, så tänk då på minnesmodulernas höjd, så inte underdelen på CPU kylaren eller dess fläkt tar i minnesmodulerna.

Gäller enbart vissa CPU kylare.

 

Själv har jag ett ASUS P8Z68 Deluxe med Noctua NH C-14 processorkylare och till detta Corsair Vengeance LowProfile 1600MHz [CL9] 9-9-9-24 1,5V 2x4GB [CML8GX3M2A1600C9]

Dessa minnen har låg höjd (26.25mm) och passar bra till min kylare och givetvis till mitt moderkort och processor i7 2600K - utan några som helst problem.

Bara ett exempel på varför jag valt LP (Low profile) minnen som dessutom har XMP profil.

Hade också gått med standard Corsair XMS eller Kingston (30 mm höga).

 

Två minnesmoduler ger mindre påverkan på memory controllern samt processorn eller omvänt 4 stickor istoppat så blir memory controllern varmare pga. av högre belastning.

Storleken på minnena har ingen betydelse, utan det är antalet minnesmoduler monterade som belastar mer.

 

Men moderkortet och processorn i synnerhet rekommenderar väl helst max 1,5V?

I såfall är det sådana minnen du i första hand bör ha.

Minnen med hög kylprofil är naturligtvis bättre, dessa blir ju inte lika varma då, förutsatt att dessa passar till vald CPU kylare.

 

Timingen är inte jätteviktig, i tester gjorda så är det inte många procent man tjänar på att ha dyra och snabba minnen.

Har du typ frekvens och timing som mina ovan så räcker det mycket långt, men även lägre frekvens och mindre CL (Cas Latency) räcker långt.

 

Det är egentligen inte så många procent snabbare system man får med med högre frekvens på minnena som samtidigt har högre Cas Latency (CL).

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

http://www.anandtech.com/show/2792/1

 

Citat från slutorden:

 

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jag slog till på ett Kingston (30mm högt) minne.

Köpte två stickor istället för fyra som du rekommenderade.

Blev 2st 4gb stickor, så 8gb totalt, det lär räcka ett tag.

Var inte speciellt dyrt heller, 387 kr bara. Kunde väl ha köpt snabbare men tyckte inte prisskillnaden var värt det...

Minnet fanns med i QVL-listan över ok minnen enligt moderkortsmanualen.

 

KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 (2X4GB)(KVR1333D3N9K2/8G)

http://www.dustinhome.se/product/5010369693

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...