Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild på fel skärm (TV) vid uppstart


scollup

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har kopplat in en vanlig monitor till VGA utgången och en TV till HDMI-utgången. Problemet är att när jag startar datorn så visas bilden bara på TV:n. Jag missar alltså bios uppstarts bilden och Windows boot meny. Först när inloggningsbilden kommer fram så visas bilden även på monitorn.

 

I Nvidias inställningsprogram har jag valt klonad bild med monitorn som primär klon.

I inställningsprogrammet står monitorn som (2) och min tv som (1). Detta går EJ att ändra på. Dock så är som sagt alternativet valt med monitorn som primär klon.

 

Går det att ställa in så att monitorn är första skärm och alltid får bild först?

post-124048-0-94541800-1315237510_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina 5 ören följer...

 

Min erfarenhet av dessa mjukvaror som följer med grafikkort är att de är inget att ha för en normalanvändare. Jag har blivit vansinnig både en och två gånger på Nvidiagränssnittet och dess sätt att krångla till det. Drivrutinerna vill jag ha men de hämtar jag via win update.

 

Kör du windows 7 så högerklicka på skrivbordet och välj skärmupplösning. Där har du ett synnerligen enkelt gränssnitt för att arrangera skärmar. Dra skärmarna som du vill ha dem med mera. Jag har två skärmar på skrivbordet + min 42" tv inkopplade. Stänger jag tv:n så försvinner den som skärm. Startar jag tv:n igen så är den där igen.

 

Fungerar klockrent med windows inbyggda gränssnitt för skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse-i-skogen och tack för svar!

 

Jag har följt ditt tips och konstaterat följande:

 

Alternativet "skärmupplösning" i Windows 7 styr Nvidias mjukvara. När jag ändrar alternativ i skärmupplösning så ändras de samtidigt i Nvidias kontrolpanel. Frågan är då om jag kan avinstallera Nvidias kontrolpanel och endast använda Windows skärmupplösning. Jag tänkte testa att avinstallera denna med får då följande varningsmeddelande:

"Du måste avinstallera Nvidias drivrutin för bildskärm om du vill ta bort Nvidias kontrollpanel. Vill du avinstallera Nvidias drivrutin för bildskärm?"

 

Detta vill jag väl ej göra?

 

Upptäckte även en ytterligare sak när jag var inne och nosade i Windows skärmupplösning. När jag väljer att endast visa bilden på en skärm så är min datorskärm märkt med (1) i Nvidias kontrollpanel samtidigt som den är (2) i Windows skärmupplösning. Se bild.

 

Jag tolkar detta som att det finns en konflikt mellan Windows skärmupplösning och Nvidias kontrollpanel och att detta är orsaken till mina problem. Frågan är om jag har rätt, samt hur man kan åtgärda detta.

post-124048-0-25607500-1315320875_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligen hade gjort så här:

 

Avinstallerat hela Nvidia-paketet inkl drivrutinerna. Startat om datorn och låtit win update hitta drivrutinerna. Då installeras bara drivrutinerna. Det kan ju bli så att när datorn startats om att skärmen ser knepig ut. Du har ju avinstallerat drivrutinerna och windows kör då en standard drivrutin för att du ska se skärmen. Gå till win update och drivrutinerna för ditt grafikkort ska hittas per automatik. När de är installerade så ska antagligen datorn startas om igen och sen ska allt vara bra.

 

Sen vilken av skärmarna som heter 1 eller 2 har ingen betydelse. Den du väljer som standard blir standard oavsett vilket nummer den har. Min huvudskärm heter 2.

 

Det finns antagligen fler inställningsmöjlighter i Nvidias kontrollpanel vilket säkert en del uppskattar, nördar då typ! :)

 

Ett annat alternativ är att se till att Nvidias kontrollpanel inte startar med windows. Då har du det installerat ( men slipper "krångla" med avinstallation). Grafikdrivrutinerna laddas oavsett men du slipper se Nvida och konfigurerar fortsatt skärmarna som jag beskrivit via windows. Tryck Win-tangenten och skriv msconfig och tryck enter. Gå till fliken autostart och leta upp Nvidia och bocka av.

 

När du ändå är där så kan du säkert bocka av en hel del autostartande program som helt enkelt bara gör att datorn startar saktare. T ex ett officeprogram brukar lägga sig att autostarta för att du när du vill använda det får igång det ögonblickligen. Jag som sällan använder office väntar helle några sek extra istället för att ha det i start-mode hela tiden. Obskyra skrivareprogram brukar också lägga sig som autostart + en massa andra programvaror som man aldrig använder eller så sällan så det känns onödigt att ha dem på startlinjen hela tiden.

 

Ångrar du dig så ligger de kvar under autostartfliken även om du bockat av. Bara bocka i igen om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar igen Bosse-i-skogen!

 

Nvidia finns ej med i listan för autostart i systemkonfiguration, se bild.

 

Jag känner att jag vill ha kvar Nvidias kontrollpanel på datorn, så avinstallation är ej ett alternativ.

Så det verkar som att jag får leva med detta märkliga problem, om vi inte hittar någon ytterligare lösning på problemet.

post-124048-0-88911600-1315415269_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skärmen en DVI kontakt? Om inte, har du testat att ansluta datorskärmen i DVI uttaget på grafikkortet med en adapter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha kvar Nvidias kontrollpanel så är där inget att göra för mig veterligen går det inte att behålla själva drivrutinerna vid en avinstallation av kontrollpanelen. Win update hittar dem dock säkert igen (som jag redan skrivit) om du skulle avinstallera allt.

 

Sen kan det ju vara möjligt att göra det du eftersträvar i Nvidias kontrollpanel. Kanske någon som har kontrollpanelen kan svara på för själv har jag ingen koll för programvarorna för olika hårdvaror använder jag aldrig om jag inte är tvingad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skärmen en DVI kontakt? Om inte, har du testat att ansluta datorskärmen i DVI uttaget på grafikkortet med en adapter?

 

Hej!

Nej, skärmen har ingen DVI-kontakt. Har ej testat att ansluta med adapter.

Känns dock inte som att man kan diagnostisera problemet genom att göra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iochmed att det är i BIOS-läget som bilden visas på TVn finns det inget du kan göra i drivrutinerna. Beteende borde vara helt oberoende av om HDMI-utgången är aktiverad eller ej i Windows exmpelvis.

 

Helt enkelt som så att ditt grafikkort anser att HDMI är den primära utgången och troligen inget du kan göra åt det (om du inte programmerar om grafikkortet)

 

Där satsar jag mina fem ören.

 

Enklaste lösningen? Koppla bara in TVn när du behöver den. HDMI är en plug'n play kontakt och ska fungera att stoppa i under gång... även om det kan finnas risker med överslag även i HDMI om man kopplar in när datorn är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej, skärmen har ingen DVI-kontakt. Har ej testat att ansluta med adapter.

Känns dock inte som att man kan diagnostisera problemet genom att göra detta?

 

Jag tror som Monshi, att VGA är en sekundär utgång. Det var därför jag undrade hur det blir om du använder DVI uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Då blir det till att leva med problemet, eller att helt enkelt bara koppla in TVn när jag behöver den.

 

Typiskt att mitt grafikkort skall ha en förkärlek för HDMI :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Då blir det till att leva med problemet, eller att helt enkelt bara koppla in TVn när jag behöver den.

 

Typiskt att mitt grafikkort skall ha en förkärlek för HDMI :(

 

Är inte "problemet" enkelt löst genom att vid de tillfällen du behöver se bild INNAN inloggningsskärmen på monitorn se till att TVn då inte är ansluten?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...