Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ström sverige/tyskland


cibbe

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en ovana av att vara extremt försiktigt och har således svårt att släppa saker. Därför, även om jag är 99% säker, vill jag ställa en fråga angående skillnad i strömmen (volt osv.) mellan Sverige och Tyskland.

 

Jag beställde nyligen en bärbar dator från Tyskland och har jag rätt om jag säger att jag inte behöver tänka på något av vad adaptorer osv. heter? Jag kan i godan ro bara plugga in strömsladden så fort jag får datorn?

 

Ingen risk för att något smäller? ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen risk. Nätadapter/Laddare till bärbara datorer är konstruerade för att hantera spänning mellan 100-240V för att inget skall "smälla". I Europa har vi nästan samma standard på väggurtagen också, med milt våld går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity_by_country

Normalt inga problem alls för bärbara datorer.

Använt mina bärbara datorer köpta här i Sverige med vanlig svensk 230V/50Hz nätadapter utan problem i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Holland, Belgien, England alla med 230V/50Hz samt i Brasilien (220V/60Hz) och i USA (110V/60Hz)

Ibland med billig resekonverter mellan den svenska stickproppen och det lokala nätuttaget.

Av det skälet att nätadapter till bärbara datorer normalt klarar 110 till 230V och både 50 och 60Hz

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet är utbytt, företaget skickar till andra länder regelbundet.

 

Fick datorn precis och blev lite förvånad när personen som levererade paketet enbart ville ha 1006 kr (kostade 1006 EURO)men får ringa UPS som stod för frakten och därefter företaget jag köpte från om UPS inte kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet skiljer dock, fler tecken i tyska alfabetet.

 

Nä.. Vi har fler tecken!

Tyska tangentbord har Ä och Ö, precis som våra, men saknar Å.

Däremot har de Ü. Ü-får man fram på ett svenskt tangentbord genom att trycka "tilde" innan man trycker vanligt U, lätt som plätt. Tyska tangentbord saknar Å eftersom ljudet "Å" motsvaras av svenskans bokstav o. (För svenskans "o-ljud" använder tyskarna bokstaven u.)

 

Tilde-tangenten funkar för att få fram Ä och Ö på de flesta tangentbord, även amerikanska etc. Bokstaven Å har jag i alla fall inte klurat ut hur man får fram på ett utländskt tangentbord, men givetvis går det på andra krångligare vägar..

 

När jag svarar på svensk e-post när jag är i USA, och bara har amerikanskt tangentbord, kopierar jag bara "å" från en svensk text. Finns säkert smartare metod, men den har jag klarat mig med under de senaste åren..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet är utbytt, företaget skickar till andra länder regelbundet.

 

Fick datorn precis och blev lite förvånad när personen som levererade paketet enbart ville ha 1006 kr (kostade 1006 EURO)men får ringa UPS som stod för frakten och därefter företaget jag köpte från om UPS inte kan hjälpa mig.

 

€uron har ju fallit, så det kanske började bli rätt nivå på växelkursen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä.. Vi har fler tecken!

Tyska tangentbord har Ä och Ö, precis som våra, men saknar Å.

Däremot har de Ü. Ü-får man fram på ett svenskt tangentbord genom att trycka "tilde" innan man trycker vanligt U, lätt som plätt. Tyska tangentbord saknar Å eftersom ljudet "Å" motsvaras av svenskans bokstav o. (För svenskans "o-ljud" använder tyskarna bokstaven u.)

 

Tilde-tangenten funkar för att få fram Ä och Ö på de flesta tangentbord, även amerikanska etc. Bokstaven Å har jag i alla fall inte klurat ut hur man får fram på ett utländskt tangentbord, men givetvis går det på andra krångligare vägar..

 

När jag svarar på svensk e-post när jag är i USA, och bara har amerikanskt tangentbord, kopierar jag bara "å" från en svensk text. Finns säkert smartare metod, men den har jag klarat mig med under de senaste åren..

Tyska tangentbord har också tecknet ß, dubbel-s eller tyskt s (tyska: Eszett; uttalas ”ess-tsett”).

Alt 225

 

post-73434-0-66785200-1315338712_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyska tangentbord har också tecknet ß, dubbel-s eller tyskt s (tyska: Eszett; uttalas ”ess-tsett”).

Alt 225

 

post-73434-0-66785200-1315338712_thumb.png

 

Det är ju sant, men det blir ju inte fler tecken ändå? (eftersom de saknar Å)..

ß är förresten avskaffat efter den senaste tyska stavningsreformen.

Möjligt att tecknet fortfarande används ibland enligt gällande stavning, kolla här:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stavningsreform#Tyska

 

Någon som vet?:

Är det samma tecken för "beta" som för tyskt dubbel-s? (ß)?

ß-Max! (Eller där fick jag mig en "minnes-ß") ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju sant, men det blir ju inte fler tecken ändå? (eftersom de saknar Å)..

ß är förresten avskaffat efter den senaste tyska stavningsreformen.

Möjligt att tecknet fortfarande används ibland enligt gällande stavning, kolla här:

 

http://sv.wikipedia....ngsreform#Tyska

 

Någon som vet?:

Är det samma tecken för "beta" som för tyskt dubbel-s? (ß)?

ß-Max! (Eller där fick jag mig en "minnes-ß") ;)

Hehe :)

 

Ja om jag räknar på mitt svenska tangentbord så får jag det till 29 (bokstavstecken) och på ett tyskt tangentbord är det 30 st. inklusive tyska ü och ß.

 

ß (Eszett) skall inte förväxlas med β (beta) även om tecknen påminner om varandra.

Ascii koden kanske är samma dock ex. [Alt 225]

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Och att tecknet används idag, kolla in en av Tysklands största dagstidningar Frankfurter Allgemeine

ex. Euro-Rettungsmaßnahmen och Fußball-Bundesliga http://www.faz.net/s/homepage.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om "Off topic".. ;)

Hehe jovisst är det OT, men skyller på att jag svarade på kommentaren till mitt inlägg som handlade om att tangentbordet skiljer och TS var ju medveten om detta på datorn som skulle köpas från Tyskland.B)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jovisst är det OT, men skyller på att jag svarade på kommentaren till mitt inlägg som handlade om att tangentbordet skiljer och TS var ju medveten om detta på datorn som skulle köpas från Tyskland.B)

 

Mvh

 

Riktigt gamla tyska tangentbord (från Hitlertiden) har SS-tecknet.

Då snackar vi alltså om skrivmaskiner. (Som också har tangentbord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe :)

 

Ja om jag räknar på mitt svenska tangentbord så får jag det till 29 (bokstavstecken) och på ett tyskt tangentbord är det 30 st. inklusive tyska ü och ß.

 

ß (Eszett) skall inte förväxlas med β (beta) även om tecknen påminner om varandra.

Ascii koden kanske är samma dock ex. [Alt 225]

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Och att tecknet används idag, kolla in en av Tysklands största dagstidningar Frankfurter Allgemeine

ex. Euro-Rettungsmaßnahmen och Fußball-Bundesliga http://www.faz.net/s/homepage.html

 

Tja, man ska ju inte använda tidningar som någon rättningsmall som substitut för SAOL/SAOB. (Orkar inte leta efter de tyska motsvarigheterna just nu..).

 

Kom på en grej, som jag har tänkt på utan att tänka på det/säga det:

Givetvis menade jag "tangenter" i stället för "tecken". Jag antar att tangentborden har lika antal tangenter. Förr hade exempelvis amerikanska tangentbord färre tangenter än svenska diton. Kommer inte ihåg exakt antal nu, men tror det var 104 på amerikanska som "standard", och några till (minst tre extra) på svenska. Dåförtiden (80-90-tal) skiljde det en hel del pengar mellan ett svensky TB och ett US TB.

När det gäller de senaste åren, speciellt på bärbara datorer, verkar amerikanska och svenska varianter ha samma antal tangenter, därför skiljer det mindre i pris nu..

(Billigare att tillverka)

Bara en gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...