Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stadsnät snappar upp hundratals datorer


Injen

Rekommendera Poster

Under veckan fick jag äntligen mitt stadsnät, dock så stötte jag på en sak jag aldrig varit med om tidigare.

Under fliken "nätverk" i Utforskaren så får jag upp emot 200 olika datorer, routrar och annat trams. Visserligen är de flesta låsta med lösenord, men det är fortfarande jobbigt att behöva se utforskaren stå och tugga fram massa datorer som jag inte ens har någon koppling till. Jag har ingen router, utan direkt från modemet har jag en switch och därefter 4 datorer.

 

1. Hur fixar jag så att alla dessa datorer inte syns under nätverk? Har testat byta arbetsgrupp men detta hjälpte inte.

 

2. Har försökt klura ut hur man själv sätter lösenord på delade mappar, saken är bara den att det funkar inte om man inte sitter bakom en router. Ett exempel på detta. Jag har en server så jag snabbt vill kunna komma åt filer hos utan att strula med FTP klienter. Alla datorer är inte sammankopplade på något vis utan alla har sitt eget statiska ip-nummer. Dock så vill jag inte att andra ska komma åt mapparna, och eftersom jag ser deras delade filer så borde även dom kunna se mina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt orelevant kan väl även vara vilken version av windows du sitter med. Undras om det inte finns olika nivåer av inställningar i Windows.

 

Men visst, skaffa en egen router och skapa ett privat nätverk bakom denna bör fungera ypperligt om nu inte det går att få Windows att begränsa åtkomsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om nu inte det går att få Windows att begränsa åtkomsten.

Det går ju att ställa in att brandväggar bara ska tillåta vissa IP-adresser men det är ju ett väldigt bökande för att få till lokal fildelning etc med bara vissa av alla de datorer som finns i samma lokala nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Win7 kan man väl skapa "hemmagrupper" som ges mer tillåtelse än övriga nätet?

 

Men tyvärr är nog den enklaste lösningen en liten bit hårdvara som får skapa ett privat subnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt,,är det verkligen riktigt att man ska ha överblick på de datorer som är kopplade till samma stadsnät man själv använder?, om man nu inte snackar Wifi.....

 

Är själv kopplad via Lunet & har T3 som underleverantör, inte en chans att se andra burkar som är kopplade via samma leverantör.

 

Så det är fritt fram för andra att ha åtkomst över din dator, såtillvida du inte kopplar via router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen principiell skillnad mellan anslutning via nätverkskabel och anslutning via WiFi. Ser man andra datorer som är anslutna till samma gateway hos operatören så är brandväggen inte konfigurerad för att man är ansluten till ett publikt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl även vara hur nätet är konfigurerat. Inte helt omöjligt att många operatörer stoppar de portar som används vid nätverksidentifiering/delning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kanske skaffa router?

 

Router säger jag blankt nej till. Har iofs alltid haft en router men nu när jag har 4 ip-nummer så vill jag nyttja dessa. Dessutom är en router inte "smart" nog för mitt tycke.

 

Skumt,,är det verkligen riktigt att man ska ha överblick på de datorer som är kopplade till samma stadsnät man själv använder?, om man nu inte snackar Wifi.....

 

Är själv kopplad via Lunet & har T3 som underleverantör, inte en chans att se andra burkar som är kopplade via samma leverantör.

 

Så det är fritt fram för andra att ha åtkomst över din dator, såtillvida du inte kopplar via router?

 

Exakt samma tanke som jag har. Men eftersom vissa har satt användarnamn och lösenord för att komma in på deras delade mappar så måste det ju gå att ordna med programvara, men isf vilket?

 

OS som jag kör med här hemma är Win7 och WinXP, sammanlagt 4 datorer. Det är enbart datorn med Win7 som "ser" de andra personernas datorer/routrar/mediaenheter + mina andra datorer med WinXP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma tanke som jag har. Men eftersom vissa har satt användarnamn och lösenord för att komma in på deras delade mappar så måste det ju gå att ordna med programvara, men isf vilket?

 

 

Jag har Vista, men jag gissar på att det är samma i Win 7. Öppna "Nätverks- och Delningscenter". Aktivera "Lösenordsskyddad delning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burken som jag ska dela ut mappar med är körs med WinXP. Har försökt följa guider från Microsoft men dessa är enbart till för LAN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burken som jag ska dela ut mappar med är körs med WinXP. Har försökt följa guider från Microsoft men dessa är enbart till för LAN

 

Nu hänger jag inte med. I din första post skriver du:

 

"Jag har ingen router, utan direkt från modemet har jag en switch och därefter 4 datorer."

 

Då är väl datorerna anslutna till switchen med sladd. I så fall är väl guide för LAN rätt. Jag har aldrig sett en trådlös switch. Finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är väl datorerna anslutna till switchen med sladd. I så fall är väl guide för LAN rätt. Jag har aldrig sett en trådlös switch. Finns det?

 

Svar nej. En switch skapar ju inte ett privat nätverk som en router gör. Datorerna har ju inget internt ip-nummer. Tidigare när jag satt bakom router med samma datorer och samma OS så var det inget problem. Då kunde jag hitta alla datorer som va bakom routern oavsett om det rörde sig om WinXP eller Win7. Nu när jag har en switch med vanligt statiskt IP så kan jag enbart hitta datorer på stadsnätet med Win7. Alltså jag kan inte ens hitta mina egna datorer med operativsystemet XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

******************* ;)

 

Oh wow! Personliga påhopp uppskattas :) Speciellt när det verkar komma från en intelligent människa som dig själv.

 

Kan jannejanne då vara så snäll och förklara hur man med en router ska kunna blocka en viss port på ett program medan man låter den låter samma port vara öppen för ett annat program :P

 

Herregud vilka trallgökar det finns. Bara för att man inte har något liv och har skafat sig över 5k inlägg på ett forum så får man automatiskt rätten att klanka ner på folk som inte har samma tycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Halloj!

 

Visst är det härligt med operatörer som inte riktigt vet vad de sysslar med?? Du ska givetvis inte se övriga i ISP´ns nät förutom möjligtvis Gateway routern!

 

Vad menar du med att routern inte är smart nog?? Den kan bra mycket mer än en switch! Lite långsammare ja men betydligt smartare. Om du nu vill nyttja dina 4 publika adresser kan du ju alltid static NAT till dessa!

 

// M

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hjärna är, efter en tids tumlande, inne på samma spår som Matteus. Ta kontakt med din operatör och hör om de inte inte gjort ett misstag i sin installation av nätet.

För man ska inte se grannens skrivare. Exempelvis.

 

Rent praktiskt är väl ett husnät (lägenheter i ett hus eller villor anslutna i nät) ett stjärnät ned till en nod i källaren på huset/kopplingsplint i kvarteret. Redan vid denna nod ska denna trafik som gör det möjligt att hitta grannens skrivare stoppas.

 

Eller tänker jag fel? Detta är enligt mig, idag, inte ett problem kunden ska drabbas av, operatören ska skydda kunden från detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.malarener...het-i-Stadsnat/

 

 

Det kan enligt länken mycket väl vara så att det här nätet är medvetet byggt utan någon säkerhet.Jag är förvånad att man bygger så.

 

En annan fråga är väl hur man med den här uppbyggnaden skall göra för att hämta filer från XP datorn till de andra tre datorerna?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst Larsas men om jag inte minns fel behöver man inte se datorn man vill ansluta till.

 

Det är en sak att datorn är öppen utifrån, en annan att det skriker "hej här är jag", det är olika tjänster och god kutym tror jag nog är att begränsa trafiken som säger "här är jag" men låta trafiken "är du där" rulla på.

 

Lite som att kontoret i Stockholm inte ser skrivaren på kontoret i Göteborg. Det skulle inte vara några problem att ordna det men varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Visst är det härligt med operatörer som inte riktigt vet vad de sysslar med?? Du ska givetvis inte se övriga i ISP´ns nät förutom möjligtvis Gateway routern!

 

Vad menar du med att routern inte är smart nog?? Den kan bra mycket mer än en switch! Lite långsammare ja men betydligt smartare. Om du nu vill nyttja dina 4 publika adresser kan du ju alltid static NAT till dessa!

 

// M

 

Saken är den att jag föredrar mjukvarubrandvägg ist som är mer flexibelt och behändigare. Att jämnföra switch med router går absolut inte, men switchen är ett måste då jag har 3 stationära + 2 bärbara datorer i huset.

 

Har nu under dagen mailat T3 (ISP) och frågat vad som är rätt och vad som är fel. Återkommer med svar till de som är intresserade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under fliken "nätverk" i Utforskaren så får jag upp emot 200 olika datorer, routrar och annat trams

Utan ett routinghopp (eller ngn smart filtrering) antingen hos dig eller operatören så är detta som vilken LAN-miljö som helst. Att detta LAN är en del av ett stadsnät har ingen betydelse.

 

Router säger jag blankt nej till. Har iofs alltid haft en router men nu när jag har 4 ip-nummer så vill jag nyttja dessa.

Går utmärkt att nyttja en router/FW oavsett hur många publika adresser du får.

 

vara så snäll och förklara hur man med en router ska kunna blocka en viss port på ett program medan man låter den låter samma port vara öppen för ett annat program

Har inget med begränsningar i routern att göra. Du kan bara ha samma port öppen i en instans på en dator också. Starta en web-server som lyssnar på port 80. Installera ett program till som lyssnar på port 80. Funkar? - Nej.

 

Saken är den att jag föredrar mjukvarubrandvägg ist som är mer flexibelt och behändigare. Att jämnföra switch med router går absolut inte

Om du inte är van vid router/hårdvarubrandvägg - så visst känns det bäst för dig. Den största nackdelen är att du sitter "direkt" på nätet - dvs du har inget filter mot probes/attacker innan det når dina datorers nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...