Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrskrivbord från sekundärt nätverkskort


Blindbock

Rekommendera Poster

Jag kör med två mobila bredband. Ett Telenor FUP och ett Tre Max. Telenor FUP kör jag från usb-sticka direkt in på min Netbook. Tre Max kör jag från min Dovado 3GN router och trådat in till Workstation-datorn.

 

Netbooken (Telenor FUP) kommer jag åt genom Fjärrskrivbordet med hjälp av Ad-hoc (Så har jag gjort) och dess trådlösa nätverkskort. På Workstation har jag Lan till routern och även WiFi igång. När jag ska Fjärransluta till Netbooken måste jag avaktivera mitt Lan. Har jag bara kontakt med Netbooken så kan jag aktivera Lan igen och surfa på Tre.

 

Kan man ställa in att Fjärrskrivbordet kopplar upp sig med WiFi så jag slipper avaktivera Lan var gång jag vill Fjärransluta till Netbooken?

 

(Telenor FUP betyder att man betalar 250 kr för att kunna surfa anständigt upp till 25 GB/månad - Tre Max betyder att man betalar 250 kr och kan surfa obegränsat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du kör Ad-hoc när du har en vanlig trådlös router redan?

 

Låt alla köra via ett gemensamt WLAN o vill du sen inte att din Netbook skall kunna gå ut via Dovadon på Internet är det bara att ta bort gateway'en på dess WLAN-interface.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, så bara ge Netbook fast ip på Wlan och ingen Gateway?

 

Precis - då finns det ingen GW på det subnätet att gå ut via. Mobila bredbandet är dess enda GW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...