Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har Asus EAH4670 grafikkort som strular, vad köpa till HP XW4400 Workstation?


Morgankane

Rekommendera Poster

Efter ett tag med problem att datorn inte stängde ner sig helt, men stannade och kom med detta felmeddelande, felsökte jag problemet.

Kom fram till att det är grafikkortet, då fläkten(-arna) inte stannar i viloläge.

Satte in ett av mina gamla kort, och nu stannar den som normalt.

 

Men nu är jag inte speciellt duktig på grafikkort, och frågar er vad skall jag ersätta detta kortet med?

Datorn har Intel Core 2 extreme QX6700 2quad CPU@2,66Ghz 2,67Ghz 4gb ram

Mainboard är HP 786D7 v02.07 date 10/28 2010

Nätaggregatet är på max 460 W

 

Här får jag redigera!

Vid närmare kontroll, ser jag nu att när jag sätter datorn i vänteläge/viloläge så fortsätter fläktarna rotera ända. Menade bestämt att alla dessa stannade tidigare.

Fläkten till processor, låda och nätaggregatet fortsätter rotera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning är kanske att stänga av datorn. Så gott det nu går i Windows.

Och sedan bryta strömmen till den med en multikontakt med strömbrytare.

 

En annan möjlighet är att undersöka om det finns senare BIOS till moderkort och / eller grafikkort

som kanske löser det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning är kanske att stänga av datorn. Så gott det nu går i Windows.

Och sedan bryta strömmen till den med en multikontakt med strömbrytare.

 

En annan möjlighet är att undersöka om det finns senare BIOS till moderkort och / eller grafikkort

som kanske löser det här.

 

 

Stänger av den i dag med huvudströmbrytaren på chassit. Tar 5 sek. Inga problem det, men själva grafiken beter sig konstigt också, den växlar inte korrekt mellan fönstren, hänger sig så jag får delvis dubbla fönster.

Har kvar att kolla ALLA RAM -minneskorten, har kollat 2 av 4.

 

Bios är uppdaterad, finns ingen nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger av den i dag med huvudströmbrytaren på chassit. Tar 5 sek. Inga problem det

Dags att sluta med det tycker jag. Inte ett dugg förvånad att datorn strular om du gör så.

 

Stäng av datorn i Windows. Ta sedan och montera en multikontakt med strömbrytare mellan 230V stickproppen på sladden till datorn och vägguttaget.

Och använd den strömbrytaren efter Windows har stängt ner datorn.

 

(Att det tar 5 sek stänga ner datorn genom att trycka på strömbrytaren på chassit beror på att det normalt är en fördröjning på 4 sek innan tryck på chassikontakten "stänger" av datorn.

Detta för att man inte av misstag ska stänga av den med chassikontakten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört memtest utan att den hittade fel.

Att montera på en strömbrytare mell. datorn och vägguttaget, ser jag inte avsikten med.

 

Min fråga i första inlägget var, vilket kort skall jag ersätta Asus kortet med?

Detta har ingen kommet med förslag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likvärdigt håller.

Klarar mig med 1 HDMi 1 VGA, ev. 2 hdmi

Det är gott om plats både på längd och höjden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisjakt listar 110 stycken sådana grafikkort och de har ett pris från 425 kronor:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s75351614&cols=&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Sedan gäller det att grafikkortet klarar sig med ett nätaggregat på 460 W. Det får man fram genom att kolla på AMDs "system requirements" för resp. grafikkort. Här är t ex för serien HD 4600: http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-4000/hd-4600/Pages/ati-radeon-hd-4600-system-requirements.aspx

Där det framgår att de klarar sig med 400 Watt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att montera på en strömbrytare mellan datorn och vägguttaget, ser jag inte avsikten med.

Moderna datorer stängs inte av.

De hamnar i ett standbyläge där t.ex. kan gå igång på instruktion från Windows och koppla upp sig mot internet (man har genom nätverksövervakning sett att det här började med Windows Vista).

En av "fördelarna" med det här är att du under semestern i Singapore har möjlighet koppla upp dig mot den avstängda datorn hemma.

 

Genom att ha en multikontakt mellan dator och kontakten i väggen stängs datorn av helt. Och varken du eller nån annan i Singapore kan koppla upp sig mot den.

 

Att man ska stänga av datorn med hjälp av stoppmöjligheterna i Windows beror på att Windows ska stänga av en massa småprogram i tur och ordning.

 

Använder man chassikontakten så får inte Windows den möjligheten och en följd av detta är att Windows kan börja fungera sämre.

 

Att man har möjligheten stänga av med chassikontakten beror på att om Windows hänger sig av någon anledning. t.ex. Mus och tangentbord inte fungerar så är det bra kunna stänga av datorn.

Utan att rycka sladden ur väggen. Eller plocka ut batteriet ur den bärbara datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförlig information.

Nu är inte HP's workstation någon modern dator längre, och jag kör på XP istället för win7 på denna.

 

Normalt så stänger jag så klart ned windows med windows funktioner och låter den släcka ner helt.

Att det står ström på den även när den är nedsläckt ser jag av en tänd lysdiod.

Saken är nu att efter jag fått detta NMI meddelande, så stannar nedsläckningen efter att windows är klar med att stänga alla program i tur och ordning.

När meddelandet kommer upp, roterar till ex. alla fläktar fortfarande.

Det är först DÅ jag trycker in chassiknappen (samma som jag startar med på morgonen :-) ) i 5 sek, och då släcks allt.

Att sen använda en extern brytare mellan vägg och dator kan jag vara med om, men inte under nedsläckning av, eller före windows har släckt det den skall. Då blir det som ett strömavbrott varje dag.

 

Har vi nu samma uppfattning om detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också med XP Pro här hemma. Idag ett litet resurssnålt OS. Och vi är ju inte ensamma XP är fortfarande vanligt.

 

Stänger av i Windows och efter det bryter vi multikontakten med ström till dator, skärm, högtalare och skrivare. Samma system på alla datorer här hemma.

Ett skäl är att ha koll på verksamheten. Inga skitprogram ska kunna använda datorn i lugn och ro när ingen är på plats.

Ett annat är det förbättrade skyddet mot åska med multikontakten.

Ett 3e är energisparandet.

Inte ha en massa prylar på standby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...