Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg som inte stryper bandbredd


Injen

Rekommendera Poster

Hej igen alla glada.

Efter att jag fick mitt fiber så har jag letat lite överallt efter en mjukvarubrandvägg som fungerar felfritt. De jag har testat hittills har antingen rent allmänt djävlats och slöat ner datorn, eller stryps hastigheten rejält. Nog för att jag bara har testat gratisversioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Varför inte använda den brandvägg som finns i routern? Det gör jag och har alltid gjort. En mjukvarubrandvägg i datorn tillåter eventuella angrepp komma ända fram till tröskeln.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en brandvägg i datorn är att den kan stoppa ett skadligt program, som man råkar få in, från att skicka information till någon ute på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Varför inte använda den brandvägg som finns i routern? Det gör jag och har alltid gjort. En mjukvarubrandvägg i datorn tillåter eventuella angrepp komma ända fram till tröskeln.

/// Jari

 

Har aldrig skrivit att jag ens sitter bakom en router :P Nä själv föredrar jag mjukvarubrandvägg som är 10 ggr smartare och mkt mer ergonomiskt, därför sitter jag bakom en switch bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och slöat ner datorn, eller stryps hastigheten rejält.

Kanske för slö dator för det du kör på den?

Kanske stänga av lite onödigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för slö dator för det du kör på den?

Kanske stänga av lite onödigt?

 

Njae en nyinköpt dator för 22k borde nog klara av det ;)

Men t,ex comodo så stryps hastigheten rejält jämfört med utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodo, Zonealarm, Sunbelt Personal Firewall (lite ouppdaterad då företaget inte finns längre) har jag testat under veckan. För längesedan testade jag Agnitum Outpost som jag har fått för mig att funka relativt bra men har inte hunnit testa deras nya versioner.

 

Någon kan dra en fördjupad kurs varför en mjukvarubrandvägg måste lägga in drivrutiner? Och är det pga detta som gör att hastigheten stryps?

Utan brandvägg så ligger jag på runt 97Mb/s i nedladdning, och med brandvägg så kommer jag max upp till runt 60Mb/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förenklat, en brandvägg måste ju koppla in sig på trafiken som går till/från nätverkskortet och för att kunna göra det på en tillräckligt låg nivå, så att inte ett skadligt program ska kunna smita in mellan brandväggen och nätverkskortet, behövs det en drivrutin. Drivrutiner är normalt små och effektiva och de slöar ju inte ner datorn normalt. Det är ju drivrutiner som hanterar all hårdvara i datorn, t ex nätverkskortet och tangentbordet, och det blir ju inte datorn slö av.

 

Däremot så tar det ju tid att kontrollera all signaler som går till och från internet.

 

Själv har jag en betydligt lägre hastighet från internet så jag vet inte hur PC Tools Firewall klarar det, men det är den jag använder.

 

Har du kontrollerat om det har kommit ut ny BIOS eller uppdaterade drivrutiner på dator/moderkortstillverkarens webbplats till din dator? För det skulle ju kunna bero på något fel i chipset- eller nätverkskortsdrivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabbt svar Cecilia, måste dock säga att drivrutiner och bios är något jag alltid har haft stenhård koll på så det är absolut inte där som skon klämmer. Ska läsa lite om PC Tools Firewall och se hur det funkar. Fler tips tas mer än gärna emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både hårdvarubrandvägg i min D-Link Dir 655 router samt Norton Internet Security 2011 som har en mjukvaraubrandvägg. Min stationära med Windows 7 har nätverkskabel till routern.

 

Uppkopplingshastighet 100/10 via fibernät.

Uppmätt med bredbandskollen (som varierar lite) men normalt c:a 96-97Mbit/sek ned och c:a 9,7 Mbit/sek upp.

 

M.a.o. så märker jag ingen som helst skillnad och ingen broms av att jag har dessa brandväggar.

 

För övrigt så gillar jag alls inte ZoneAlarm, var ett bra tag sedan jag testade denna (c:a 1,5 år sen), men tyckte att den tog upp en massa systemresurser på min gamla laptop med Win XP.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Det räcker gott och väl med brandväggen i routern, tycker jag. Jag använde för flera år sedan ZoneAlarm, men har valt att inte ha någon mjukvarubrandvägg på några av de datorer jag använder, 2 stationära och en laptop. Ett bra antivirus, jag använder NOD32 sedan 2001 och sedan SpywareBlaster och har inte fått några som helst påhälsningar på mina datorer.

 

Och precis som frågeställaren, har jag alltid tyckt de brandväggar jag efter att jag slutade använda ZoneAlarm provat, inte levt upp till förväntningarna, utan bara varit irriterande.

 

Får säkert en massa kommentarer, om hur viktigt det är med en mjukvarubrandvägg, som stoppar utgående trafik mm.

 

Jag brukar inte dra mig för att surfa på farliga sidor, trots detta har jag endast lyckats få en mask, jag tror det var 1998 som kom med ett mail och då visste jag inte värstens mycket om datorer och det var på Windows 95.

 

ZoneAlram var bra, tills version 7 kom, därefter slutade jag med att använda en mjukvarbrandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen så sitter jag inte bakom en router. Nog för att jag har gjort det mer eller mindre hela mitt liv, men nu när jag har 4 ip-nummer så vill jag kunna utnyttja dessa och därför kör jag med en switch ist. Har iofs alltid tyckt att en mjukvarubrandvägg är bra mkt bättre än en hårdvaru. Dels för att man kan sätta upp regler/rules, och sedan för att kunna styra varje port för enskilt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen så sitter jag inte bakom en router. Nog för att jag har gjort det mer eller mindre hela mitt liv, men nu när jag har 4 ip-nummer så vill jag kunna utnyttja dessa och därför kör jag med en switch ist. Har iofs alltid tyckt att en mjukvarubrandvägg är bra mkt bättre än en hårdvaru. Dels för att man kan sätta upp regler/rules, och sedan för att kunna styra varje port för enskilt program.

 

En riktig hårdvarubrandvägg är nog allt lite bättre, men mer för yrkesbruk, sällan som vanliga människor har en sådan.

Kräver också att den konfigureras rätt, för att göra nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktig hårdvarubrandvägg är nog allt lite bättre, men mer för yrkesbruk, sällan som vanliga människor har en sådan.

Kräver också att den konfigureras rätt, för att göra nytta.

 

En router med brandvägg är även en hårdvarubrandvägg :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En router med brandvägg är även en hårdvarubrandvägg :P

 

Förvisso så innehåller en router en brandvägg, men en riktig hårdvarubrandvägg har betydligt fler inställningsmöjligheter, mer avancerade filter, du kan bättre styra både inkommande som utgående trafik på ett mycket bättre sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med valet av brandvägg?:)

 

(Gillar PC Tools Firewall Plus och Comodo Firewall)

 

Har inte gjort något val ännu men det lutar mot PC Tools Firewall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte gjort något val ännu men det lutar mot PC Tools Firewall :)

 

Bra val!

 

(Den kommer att larma en del i början men ge den chansen. Ha lite tålamod en tid.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenheter med nya versionerna av Agnitum Outpost firewall. Det va en herrejössans massa år sedan jag testade deras brandvägg och på den tiden va det nog även den bästa brandväggen att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratisversionen ser inte ut att uppdateras längre.

 

http://download.cnet...taData;specsBox

Stämmer, Agnitum har nu bara ett helt paket med antivirus, brandvägg mm som gratis produkt. Jag har inte prövat deras paket men vissa tillverkare låter en välja under installationen vilka delar av paketen som man faktiskt vill installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summan av kardemumman. Det slutade med nyaste versionen av Agnitum Outpost fw. Absolut inget att klaga på hittills förutom att det nästan är för mkt pillande innan man blir nöjd med inställningarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...