Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansikten blir mörka


marita1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Canon IXUS 210 kamera. Den är jättebra och tar bra bilder.

Däremot får jag nästan alltid ansiktena eller föremålen i förgrunden mörka eller svarta när jag tar bilder mot en ljus bakgrund.

Någon som har tips hur jag kan undvika det eller göra någon inställning för att eliminera det?

 

Är ingen expert på fotografering eller kameror men försöker lära mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Du får ändra inställningar eller mäta ljuset från anskitena. Det verkar som om din kamera har exponerat bakgrunden och inte märkt personernas anskiten, som har blivit underexponerade. Om du fokuserar på ansktena, borde exponeringen bli riktig.

 

Dom flesta moderna digitalkameror har ju inställnigar för porträtt eller anskitsigenkänning.

 

Något kan ju också var fel med din kamera. Denna kommentar är onödig, de kameror jag köpt, har det aldrig varit några fel på, bara handhavandefel. :)

 

Kom bara plötsligt på, att du kanske har en manual, läs den!

 

Köpte nyligen en Nikon D3100. Har för övrigt 3 digitalkameror till. Köpte första 2004, hinner nog köpa en till innan jag knallar vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kallas att du får motljusbilder, och kan lösas på flera sätt.

Du får alltså t.ex. ett ansikte i skugga, när detta händer, då måste du kompensera upp det så att du får in mer ljus på ansiktet.

 

Testa att använd blixten som upplättningsljus.

Testa att ställ in blixten på olika sätt, och se vad som händer.

Försök att få in ljuset i en annan vinkel mot objektet.

Testa att ändra vitbalansen.

Kameran innehåller ett flertal olika inställningsmöjligheter.

Lek med kameran testa, testa och testa igen, det är då man lär sig hur ens kamera fungerar.

Det är ju en digtalkamera, ta massor med bilder med olika inställningar, och se hur bilden ändrar sig varje gång,

 

T.ex ta 25 bilder på ett motiv, kolla på dom, du kanske deletar 20 st.

Gör om samma sak igen, tillslut så kommer du på hur du ska ha dom olika inställningarna för varje tillfälle.

Var nyfiken, våga pröva olika saker.

 

Edit: Tror inte det är fel på kameran, som sagt, det är ju bara att pröva igen.

Får du upprepande gånger samma resultat hur du än gör då är det en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Nej, jag tror inte att det är fel på kameran. Allt annat fungerar bra. Det är nog handhavandefel.

Jag skall testa mig fram.

 

Laso:

Vitbalansen har jag också funderat på men vet inte hur det fungerar. Vill du ge några små tips?

Blixten som upplättningsljus fungerar ju inte när det är på lite längre avstånd och utomhus.

 

Hur kompenserar jag så att jag får mer ljus på en enskild detalj såsom ett ansikte? Finns det någon inställning på kameran så att man kan "lura" den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du har ett val att göra. Antingen blir de lite mörkare partierna i bilden mörka och den ljusa bakgrunden bra balanserat eller så blir ansiktena bra och bakgrunden för ljus och utfrätt (dvs utan detaljer). Kamerans dynamik räcker inte för att ta in hela spektrumet av intensiteter i bilden.

 

Bländarjusteringen fungerar som vårt öga, är det ljust blir iris litet och detta berör hela bilden. Det går inte att partiellt släppa igenom mer eller mindre ljus till del av bilden,

 

Tror det redan sagts det som kan sägas men jag säger ändå de tre saker du kan göra

1: Jag kan inte din kamera men du borde kunna ställa in den att göra spot-mätning av ljuset. Vanligen medelvärdesbildar kameran över ett antal punkter, vid spot-mätning mäter den oftast bara i centrum. Aktivera och fokusera på ansiktet.

 

2: Lätta upp bilden med blixten eller annat ljus.

 

3: Undvika fotografera i motljus. Det är inte lätt att få till bra bilder i motljus. Byt vinkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte just din kamera, men du har väl en manual till kameran, där bör det stå vilka olika vitbalans-möjligheter som finns.

 

Oftast handlar det om...

Auto "standard"

Dagsjus

Skugga

Moln,halvdager,solnedgång

Glödlampa

Lysrör

sen finns det några till, och dessa olika ger olika färgtemperaturer på bildresultatet.

Och man måste prova sig fram, träna, lära sig.

 

Du ska ju också som Monshi är inne på, lära dig hur bländare ihop med tidmätning fungerar, alltså att inte bara köra på automatik, har din kamera möjlighet att även köra halvautomatik och manuellt, så träna mycket på dessa.

 

Visst är det kanske enklast att bara köra på automatik, men man lär sig ingenting då, automatiken blir också lurad ibland av "fel" ljus, bländaren ställer helt enkelt in fel, du får för mycket eller för lite ljus in i objektivet.

 

Nu handlar det om en kompakt kamera, men dom flesta sådana idag, har ändå ganska många inställningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte bra att på lite längre avstånd (utomhus när blixten inte räcker till) fotografera i motljus.

Vilket betyder att man får ta fotona vid rätt tidpunkt på dagen.

Eller byta plats, de som ska fotas och fotografen.

 

Det finns exempel på "fantastiska" naturfoton som bara är möjliga ta vid ett visst klockslag några få dagar under året. Endast då står solen rätt. Rätt riktning och rätt höjd över horisonten.

Och naturen har rätt utseende, t.ex vår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är alltid svårt att exponera rätt i motljus. Men man kan alltid hämta upp lågdagrarna (de mörka ansiktena) i efterbehandling. För oftast är ju bakgrunden riktigt exponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...