Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är de flesta datorer svarta?


Richard Harald

Rekommendera Poster

Richard Harald

Varför är de flesta bärbara datorer svarta? (Och tangentborden också för den delen?)

Vi i vår familj tycker det är trevligt med vita eller ljusa datorer (Ljust och fräscht) som ser elegant ut. (Jmf Apple) Vidare vill jag minnas att det gjordes en studie där man fann att svart text på vit botten syntes bättre än vit text på svart botten apropå de genomgående svarta tangentborden. Varför ser marknaden ut så här?

Beror det på

1.att det just nu är en sådan trend?

2. Att människor i allmänhet tycker om svart och alltid kommer att tycka om?

2. att tillverkarna tycker om det och därför förmår folk att köpa svart?

 

MVH Richard Allard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest troligt är att svart säljer bäst och om det säljer så kör man på det. Men många modeller går att få i alla möjliga färger och det finns många som är silver och vita. Om du vill så skulle du kunna få en rosa dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det är inte själva datorn du tittar på. Jag går mest efter hårdvaran och att datorn känns skön att använda t ex tangentbord också vidare. Gränsen går väl vid att ha en rosa dator när man är kille.

 

Annars spelar färgen inte särskilt stor roll för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du det var en bra fråga.

Och visst är det så med svart på vitt när man läser något.

 

Men på ett tangentbord som hanteras av fingrar, ibland inte helt rena, däremot ofta feta (naturligt), så fastnar smuts och gör knapparna stygga om man inte ofta rengör tangentbordet, vilket inte är helt lätt alla gånger. Särskilt inte på en arbetsplats.

 

Har haft flera tangentbord med gråa eller ljusgråa knappar och dessa ser bedrövliga ut efter en tid.

Så vita knappar lär väl se ännu mer otrevliga ut efter en tids användning?

 

Och jag anser mig vara en person sköter handhygienen och städning.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren och skär psykologi. Många uppfattar svarta föremål som mer massiva och (troligen) som mer högteknologi packade.

 

Filmtips

 

Edit.

Dejan Sudjic ägnar ett helt kapitel åt svart, The joy of matt black, i boken Cult Objects. ISBN 0-586-08483-5.

(Har boken :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror det på

1.att det just nu är en sådan trend?

JA

Andra som kör med svart nu:

Icas Personal

Willys Personal

SJ

Jula Personal (har även rött)

 

En gång i tiden (90-talet) var endast IBM Thinkpad svarta. Övriga grå eller beiga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...