Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Compaq laptop


Amandus

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått en Compaq Presario CQ57-208SO Notebook PC

Den är helt ny köptes igår.

Jag startade datorn med partitionsverktyg och såg att det finns 4 primära partitioner på hårddisken.

 

En som heter SYSTEM som inte är så stor och sedan en stor på 480gb sedan en som heter HP_support och sedan en som heter RECOVERY, den är ju om jag vill återställa datorn, Men jag är inte intresserad av Windows7 utan vill använda datorn till LINUX.

 

Min fråga är kan jag rensa alla partitioner och göra nya??? Jag har hört att COMPAQ tidigare hade BIOS liggande på hårddisken fast det kanske var innan Compaq köptes av HP? Är det någon som är insatt och med säkerhet kan svara på detta? Eller kan man kolla det på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett tips är att du innan du installerar något annat operativ på den, skapa en fullständig återställnings DVD (kanske blir ett par st.). För om du senare ångrar dig eller vill sälja datorn så är det bar att återställa datorn då från dessa DVD skivor till leveransstatus.

 

Detta bör du kunna göra via något av dom förinstallerade HP/Compaq programmen för just detta. Och då behövs heller inte recovery partitionen, fast den är väl inte så stor att det gör något om denna är kvar?

 

Att BIOS skulle ligga på hårddisken är fel, eftersom den finns i en speciell ROM på moderkortet och dess BIOS program i speciellt flashminne på moderkortet.

Däremot själva BIOS programmet kan ju hämtas från tillverkarens webbsida och uppdateras och då går detta att spara på hårddisken innan man flashar BIOS med den nya versionen.

 

BIOS är det första som läses in och startar på datorn, innan BOOT av någon disk eller annat bootbart media. Här kan du läsa mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

 

[Edit] Du kanske kan installera Linux parallellt och använda någon Boot manager, men Linux installationer kan andra bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett tips är att du innan du installerar något annat operativ på den, skapa en fullständig återställnings DVD (kanske blir ett par st.). För om du senare ångrar dig eller vill sälja datorn så är det bar att återställa datorn då från dessa DVD skivor till leveransstatus.

 

Detta bör du kunna göra via något av dom förinstallerade HP/Compaq programmen för just detta. Och då behövs heller inte recovery partitionen, fast den är väl inte så stor att det gör något om denna är kvar?

 

Att BIOS skulle ligga på hårddisken är fel, eftersom den finns i en speciell ROM på moderkortet och dess BIOS program i speciellt flashminne på moderkortet.

Däremot själva BIOS programmet kan ju hämtas från tillverkarens webbsida och uppdateras och då går detta att spara på hårddisken innan man flashar BIOS med den nya versionen.

 

[Edit] Du kanske kan installera Linux parallellt och använda någon Boot manager, men Linux installationer kan andra bättre.

 

Det som gör mig misstänksam är att det är 4 primära partitioner, varför har dom gjort det så? Det hade ju räckt med 2 en för installationen och en för RECOVERY?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Den dolda som heter System och inte är så stor säger du, är denna partition på c:a 100MB och är satt som aktiv?

Den tillhör operativsystemet och skapas vid Windows installationen på vissa Windows 7 och är den som datorn först bootar från, innan den sedan läser in Windows 7 från den andra partitionen som heter C:

 

HP partitionen vet jag inte vad den är, men troligen innehåller den alltihopa för att kunna återställa datorn till leveransskick, kanske via recovery-partitionen.

 

I manualen så står det nog om en speciell knapptryckning du skall göra ex. någon F-tangent etc. direkt vid uppstart, så kommer man nog in i den speciella HP recovery menyn som då just lästs in från denna partition. Men detta är bara mina spekulationer.

På vissa Acer är det i allafall så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Den dolda som heter System och inte är så stor säger du, är denna partition på c:a 100MB och är satt som aktiv?

Den tillhör operativsystemet och skapas vid Windows installationen på vissa Windows 7 och är den som datorn först bootar från, innan den sedan läser in Windows 7 från den andra partitionen som heter C:

 

HP partitionen vet jag inte vad den är, men troligen innehåller den alltihopa för att kunna återställa datorn till leveransskick, kanske via recovery-partitionen.

 

I manualen så står det nog om en speciell knapptryckning du skall göra ex. någon F-tangent etc. direkt vid uppstart, så kommer man nog in i den speciella HP recovery menyn som då just lästs in från denna partition. Men detta är bara mina spekulationer.

På vissa Acer är det i allafall så.

 

Den första partitionen heter SYSTEM är satt som BOOT men den syns inte inne i Windows bara med partitionsverktyget är på 199MB och 66MB är använd den andra som i windows är C är på 448,4GB sedan är det RECOVERY den är på 16,83GB och 14,77GB är använd, efter den kommer HP_TOOLS och den är på 103,2MB 13.89MB använd det är alla partitioner slöseri med utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöseri med utrymme?

Det beror på hur man ser det.

 

Den dolda systempartitionen tillsammans med den synliga C: tillhör Windows7 och skapas när man installerar Windows 7.

 

Recovery partitionen är som du redan vet en återställningspartition.

Den innehåller förutom hela Windows 7 alla förinstallerade program och dylikt från HP, så återställning via detta gör att datorn blir precis som vid leveransskick.

 

Slutligen den sista HP_TOOLS är nog troligen den som jag skrev att denna bootar upp om du vid uppstarten trycker en speciell tangent som står i manualen (instruktionsboken) och då får valet att välja återställning från den speciella recover partitionen eller möjligen också andra val från HP verktygsmeny. Kanske reparation, diskhantering etc också finns i denna meny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP_TOOLS är väl diagnostikprogram, t ex test av RAM-minne och hårddisk, och de kan behövas om man vill ha möjlighet att reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöseri med utrymme?

Det beror på hur man ser det.

 

Den dolda systempartitionen tillsammans med den synliga C: tillhör Windows7 och skapas när man installerar Windows 7.

 

Recovery partitionen är som du redan vet en återställningspartition.

Den innehåller förutom hela Windows 7 alla förinstallerade program och dylikt från HP, så återställning via detta gör att datorn blir precis som vid leveransskick.

 

Slutligen den sista HP_TOOLS är nog troligen den som jag skrev att denna bootar upp om du vid uppstarten trycker en speciell tangent som står i manualen (instruktionsboken) och då får valet att välja återställning från den speciella recover partitionen eller möjligen också andra val från HP verktygsmeny. Kanske reparation, diskhantering etc också finns i denna meny?

Jag hittade var man kunde flytta recoverypartitonen till DVD skivor, det går åt 4 stycken, sedan kan jag utan problem ta bort alla partitioner och börja från scratch, jag har skrivit upp storlek och etikett och filsystem på en lapp så skulle jag vilja återställa så kan jag göra det med att partitionera hårddisken till ursprung och återställa med skivorna:)

 

Tänkte dual boot Windows7 Ultimate 64bit och Debian 64bit då har jag en optimal laptop:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att återställningen via dessa HP-skivor automatiskt skapar alla nödvändiga partitioner och installerar allt på respektive, utan att du behöver göra något speciellt.

 

Men det beror på hur du gör dessa DVD-återställningsskivor. Du skall då inte göra det från Windows kontrollpanelen utan från HP TOOLS som du bör hitta under Program menyn.

 

Någon annan kanske kan bekräfta.

Mvh

 

[Edit] Läs i instruktionsboken, för där lär ju allt stå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att återställningen via dessa HP-skivor automatiskt skapar alla nödvändiga partitioner och installerar allt på respektive, utan att du behöver göra något speciellt.

 

Men det beror på hur du gör dessa DVD-återställningsskivor. Du skall då inte göra det från Windows kontrollpanelen utan från HP TOOLS som du bör hitta under Program menyn.

 

Någon annan kanske kan bekräfta.

Mvh

 

[Edit] Läs i instruktionsboken, för där lär ju allt stå.

HP Recovery manager heter programmet och den håller på att bränna första skivan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Kom på en sak som är viktig, eftersom du skall installera om Windows 7 Ultimate 64 och då antar jag att du har en sådan MS skiva, så måste du gå in på HPs hemsida och hämta alla nödvändiga drivrutiner och annat som är för just din modell.

 

Annars får du inte alla inbyggda funktioner i laptopen att fungera korrekt.

 

Dessa drivrutiner finns ju normalt redan installerade på laptopen vid leverens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom bara ihåg att du måste ha en fullversion av din Windows 7 Ultimate 64 skiva, eftersom du inte kan/får installera en annan ny OEM-version på en dator som är förinstallerad med en OEM-version, allt enligt Microsofts licensregler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har laddat ner alla drivrutiner och allt fungerar klockrent.

Windows7 Ultimate 64 full version som jag fick i julklapp förra julen.

 

Kör dualboot Windows7 64 bit och Debian 64bit funkar klockrent, all hårdvara fungerar i Debian från nyinstallation bara fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...