Just nu i M3-nätverket
Jump to content

byta text och bild

jan01

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten fråga: Jag håller på att göra en hemsida (html+css)men jag vill att

hemsidans ansvarig kan byta text och bild när som helst utan att kunna skriva kod. Jag vill bara veta hur man kan skriva ett sådant program.

Jan

Att skriva ett CMS system från grunden är fruktansvärt svårt och tar tid, du måste vara väldigt bra på PHP för att kunna göra det.

Jag vet nu inte om man behöver vara fruktansvärt bra på php för att uppnå det Trådstartaren vill ha. Om man måste vara det, så är jag satan mästare idag! biggrin.gif

Man ska alltså kunna ladda upp bilder, samt byta ut redan existerande text. Jag gjorde en sajt i php/xhtml för 1½ år sedan. Det var det allra första uppdraget jag nånsin har fått, som var självständigt arbete, utan att använda färdiga Open Source grejjer. Sajten tog skitlänge att bygga, men sedan då de ville ha just bilduppladdning och möjligeheten att ändra texten på redan befintliga sidor, så tog det mig inte så länge att skapa en admin-panel med .htaccess-skydd och en minimalistisk databas i MySQL. Adminpanelen gav bara möjlifghet att ändra på innehållet och ladda upp bilder.

wordpress är bra och definitivt det enklaste att komma igång med, problemet är bara att det känns, som om säkerheten lider genast du börjar lägga till plug-in. Men man kan grejsa sig till det trådstartaren vill ha utan plugin. Lite pilligt är det nog ändå att som helt grön ändra inställningarna, så att wp fungerar som CMS och inte som blog, den är ju trots allt skriven som en blog och inte som CMS. Om trådstartaren har tillgång till databas, så rekommenderar jag wp, men om det ska skrivas till filsystem (om man t.ex måste betala extra för db) så är det ju php för hela slanten, som gäller.

joomla, samt alla andra riktiga existerande Open Source CMS är overkill, om man enbart vill kunna byta ut bilder och text i annars statisk sida.

Jag fick intrycket att jan01 kan html+css men inte php eller något sådant och för en som inte har gått nära php så är det mycket svårt att skapa ett CMS system på egen hand, hur grundläggande det än kan vara.

Sen finns ju Drupal också men det är väll onödigt svårt: http://drupal.org/

drivrutiner.net

Hej!

Jag har en liten fråga: Jag håller på att göra en hemsida (html+css)men jag vill att

hemsidans ansvarig kan byta text och bild när som helst utan att kunna skriva kod. Jag vill bara veta hur man kan skriva ett sådant program.

Jan

Vad skall hemsidan användas till? Handlar det om en e-butik eller bara berätta om vad som är på G?

En drupal kan du ju enkelt konfigurera så att användaren enkelt kan skriva nya artiklar, ladda upp bilder och hantera själv. Har gjort en lite enklare förklaring på hur du ändrar framsidan för att ge ett proffsigt intryck med danaland. Se mer på

http://sv.wikipedia.org/wiki/Drupal

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...