Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att bränna audio-cd:s...


anatoly9

Rekommendera Poster

Hej! Har just nu stora problem med att bränna audio-cd:s!

Har en Nec ND3520 dvd-brännare som fungerar bra i övrigt. Problemet är att låtarna på den nybrända skivan hackar, börjar om från ett visst ställe mitt i låten eller blir helt tysta. Har provat att bränna med Nero, Windows Media Player och CD Burner XP - på lägsta hastighet.

 

Problemet har uppstått sedan jag bytte ut cd-brännaren mot denna dvd-brännare. Misstänker att det kan vara någon inställning jag inte känner till. Kanske det här med gap mellan spåren?

 

Skivorna går bra att spela upp i brännaren, allt annat jag bränt har också blivit bra. Det är bara just bränningen av musik-cd:s som inte fungerar. Därför tror jag inte att det är fel på själva brännaren utan snarare någon inställning.

 

Stereon har inga problem att läsa andras brända skivor.

 

Har tappat räkningen på hur många obrukbara skivor jag fått slänga nu, så jag är mycket tacksam för all slags hjälp! Kanske även tips på andra program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knep att försöka greja det hela.

Byt CD-fabrikat, bränner själv på Fuji och Verbatim. Sony gav mig mycket kasserade CD.

Bränn med lägre hastighet, t,ex. 16x eller 24x, inte med 52x.

 

Skivorna går bra att spela upp i brännaren, allt annat jag bränt har också blivit bra. Det är bara just bränningen av musik-cd:s som inte fungerar. Därför tror jag inte att det är fel på själva brännaren utan snarare någon inställning.

 

Vad jag tror så finns det flera olika lasrar i brännaren. Det kan alltså gå utmärkt spela upp men inte bränna. För just brännlasern är skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Inte ovanligt att en brännare inte klarar alla fabrikat på skivorna.

Har själv fått många frisbees genom åren, speciellt med billigare fabrikat av skivorna.

 

Numera kör jag nästan uteslutande med Verbatim.

Och bränner också med lägre hastighet än vad skivan och brännaren klarar.

 

Undvik också att köra andra program samtidigt som du bränner, om du har en långsam/gammal dator. Ex. filkopiering.

Det kan ställa till det också.

 

En sak som du kan kolla efter är om tillverkaren till DVD-brännaren har en nyare Firmware till just din modell.

Med nyare Firmware brukar det bli stöd för flera fabrikat av skivor samt en del andra förbättringar till brännaren.

Det är ett litet program som laddas in direkt i brännarens flashminne. Det är alltså inte en drivrutin.

Löser i många fall liknande problem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...