Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recovery Problem med laptop


shaggiii

Rekommendera Poster

Jag har en laptop här hemma som jag skulle köra en recovery på så att den återgick till fabriksinställningar åt en polare, min polare ifråga har ett lösenord på HDDn som man måste köra innan man kan boota upp laptoppen ordentligt och komma in i windows.

Jag drog igång med recoveryskivorna och kom till skiva 2/3 då gick jag ut i köket o glömde bort datorn ett litet tag, när jag kommer på att jag höll på med den så kollar jag till den då är datorn avstängd.... och jag ser att jag glömt koppla in strömsladden till datorn (mindre smart jag vet)....

 

Jag trodde jag skulle bara få börja om från början.. det hade säkert gått jättebra om inte det här jäkla lösenordet till HDDn varit där det är.. för det verkar som i återställningen kommit så långt att den formaterat det mesta men inte installerat tangentbordet på laptoppen än så jag kan inte skriva in lösenordet och därav kan inte datorn fortsätta och läsa skivan...

 

kan ej heller komma in i bios pga att tangentbordet inte fungerar.... någon som har några förslag på vad jag ska ta mig till?

 

PS: har testat att koppla in ett externt tangentbord via usbn det fungerade inte heller (hade inte någon större förhoppning på det men det är testat iallafall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har något förslag?

 

kan man testa skruva upp laptopen o ta ut hddn samt slänga in den i sin stationära o köra en snabbformatering där? när den är som slave?

men om man sen sätter in den i sin laptop igen kommer den fungera över huvudtaget? eller kan man formatera den med laptops inställningarna medans hddn är i sin stationära?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut det vanliga stora batteripacket ur den. Ta sedan och öppna den så mycket så du hittar BIOS batteriet (ser ut ungefär som en 1kr men kan vara mindre)

Ta sedan och vänta en stund, kanske bäst till nästa dag med att sätta tillbaks BIOS batteriet.

Och sedan det vanliga batteripacket.

Och koppla in laddaren.

 

Tänk på riskerna för statisk elektricitet. Jobbar efter blåst minne för 4000kr med datorn på den rostfria diskbänken. Iförd bomullskläder. Barfota. Och tar i diskbänken med handen varje gång innan jag rör något i datorn.

HDD spärren ligger i BIOS som förhoppningsvis återställs.

Får du inte till det.

Vilket fabrikat?

Vilken modell?

Vilket serienummer?

Underlättar sökandet efter hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut det vanliga stora batteripacket ur den. Ta sedan och öppna den så mycket så du hittar BIOS batteriet (ser ut ungefär som en 1kr men kan vara mindre)

Ta sedan och vänta en stund, kanske bäst till nästa dag med att sätta tillbaks BIOS batteriet.

Och sedan det vanliga batteripacket.

Och koppla in laddaren.

 

Tänk på riskerna för statisk elektricitet. Jobbar efter blåst minne för 4000kr med datorn på den rostfria diskbänken. Iförd bomullskläder. Barfota. Och tar i diskbänken med handen varje gång innan jag rör något i datorn.

HDD spärren ligger i BIOS som förhoppningsvis återställs.

Får du inte till det.

Vilket fabrikat?

Vilken modell?

Vilket serienummer?

Underlättar sökandet efter hur man gör.

 

Tack ett svar av klass, var vad jag tänkte göra nu i morse med fast har aldrig gjort det innan så det är ju alltid lite ångest första gången.

Det är en Acer aspire 5738zg får hoppas det går bra, det är ju som du sär biosen ska ju bli nollställd där och det verkar behövas iom att inte tangentbordet funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har plockat ut det vanliga batteriet och skruvat som en galning fått av 2 luckor den ena till hddn den plockade jag med ut samt den andra luckan är till minnen men efter det så är jag rätt fast kan inte se vad mer man ska lossa för o få av resterande av plasten och jag kan inte se batteriet än.. jäkla pillemas det ska vara med laptops haha..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har försökt och googla angående om dissasbly på acer laptops tycker jag gjort det mesta men just att se vad det är man gör med luckan precis ovanför tangentbordet som du visade på bilden OC Kungen är svårt och se.. är det o köra in en skruvmejsel o hoppas på det bästa eller är där någon magisk skruv någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska öppna den jätte försiktigt där iaf ,

sen måste du ha jätte tunn topp skruvmejsel eller helst kniv ,

och med hjälp av kniven kör in där i mellan och trycka upp luckan med lite mod så du hör några klickar .

 

 

SEE BILD

Mvh

post-124014-0-98674600-1315139610_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-73378300-1315149208.jpg

 

 

 

http://www.scribd.com/doc/35474164/service-manual-Acer-Aspire-5738G-5738ZG-5738Z-5738-5338-5536-5536G-5236

 

 

Du behöver alltså inte skruva speciell mycket om jag förstår manualen rätt

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar.

 

OCKungen> tack misstänkte att det var något sådant bara fatt mod nudå haha

 

Larsas> det är inte bios lösenordet som jag ska resetta utan det till hddn, det är det som Flyfisherman hänvisar till men tack ändå.

 

Flyfisherman> Hade varit kanon om jag kunnat använda tangentbordet över huvudtaget men tack ändå ska komma ihåg denna till nästagång

 

ajja då är det bara att fortsätta tack allesammans förhoppningsvis ska det gå bra =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner.net

Har för mig det är lite krångligare än att nollställa BIOS på datorn om HD:n är låst. Det skall finnas en liten trekant på undersidan av moderkortet(om du nu får isär det) där du kan nollställa denna låsning. Du kortsluter två kontaker på denna trekant(har för mig det skall finnas i närheten av BIOS) och skall alltså kunna nollställa låsningen denna väg. Försöker hitta manualen på detta men får be om att få återkomma senare med bilder och manualer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yttligare en fråga efter man fått upp luckan ovanför tangentbordet. Är det då normalt att tangentbordet sitter hårt fast? har lossat dem 4 tapparna eller vad man ska kalla dem längst upp på tangentbordet, på bilderna sen ser det ju ut som tangentbordet följer med rätt lätt men man kan ju bli lurad.. man är ju lite rädd för o ta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...