Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur scrolla med tangentbord istället för hjulet på musen?


karnoskog

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag arbetar i AutoCad på mitt arbete. Det gör att jag hela tiden måste zooma in och ut i ritningar.

 

Jag börjar att få ont i fingrarna i handen jag har på musen. Det beror på att jag hela tiden måste använda musens scrollhjul för att zooma.

 

Jag är en van datoranvändare och har aldrig känt så tidigare, men nu är det tro det eller ej ett problem.

 

Om jag inte hade behövt scrolla med musen kunde jag haft min hand på ett mycket skonsammare sätt!

 

 

Jag vill kunna använda tangentbordet till att scrolla. Är det någon som vet hur man gör?

 

Jag vet att man kan använda PgUp/PgDn och PilUpp/PilNer för att bläddra på webbsidor och i dokument men jag är ute efter en lösning som gör att jag kan zooma i AutoCad med

 

Moderator får flytta min tråd om den är placerad i fel kategori men jag skriver här för att jag tror lösningen finns någonstans i Windows och inte i AutoCad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hjälpmenyn för AutoCad eller i någon av menyerna, kanske view eller liknande så finns kanske ett kortkommando för in och ut-zoomning?

 

Finns ju i många andra liknande program sådana funktioner, om det inte skulle fungera med tipset du fick av BoEriksson.

Prova Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fixat verktygsknappar för Zoom window, Zoom föregående, Zoom Extents. Har klarat mig med dessa i drygt 15 år innan jag rätt nyligen upptäcke zoom på scrollhjulet.

post-52940-0-42958500-1314986560_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej!

 

Jag arbetar i AutoCad på mitt arbete. Det gör att jag hela tiden måste zooma in och ut i ritningar.

 

Jag börjar att få ont i fingrarna i handen jag har på musen. Det beror på att jag hela tiden måste använda musens scrollhjul för att zooma.

 

Jag är en van datoranvändare och har aldrig känt så tidigare, men nu är det tro det eller ej ett problem.

 

Om jag inte hade behövt scrolla med musen kunde jag haft min hand på ett mycket skonsammare sätt!

 

 

Jag vill kunna använda tangentbordet till att scrolla. Är det någon som vet hur man gör?

 

Jag vet att man kan använda PgUp/PgDn och PilUpp/PilNer för att bläddra på webbsidor och i dokument men jag är ute efter en lösning som gör att jag kan zooma i AutoCad med

 

Moderator får flytta min tråd om den är placerad i fel kategori men jag skriver här för att jag tror lösningen finns någonstans i Windows och inte i AutoCad.

 

 

Här kommer ett litet program som du kan installera!

 

MVH

 

Presley

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...