Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny partition


Jessica-B

Rekommendera Poster

Jag sitter här och försöker installera windows 7 ultimate (x64) vid sidan av mitt vista som jag alltså skall behålla.

Under win7 installationen möter jag följande skärm (se bild)

 

Varför kan jag inte välja "new", för att skapa en ny extra partition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter här och försöker installera windows 7 ultimate (x64) vid sidan av mitt vista som jag alltså skall behålla.

Under win7 installationen möter jag följande skärm (se bild)

 

Varför kan jag inte välja "new", för att skapa en ny extra partition?

 

 

Det måste finnas en del "icke allokerat" utrymme ledigt på disken för att du skall kunna skapa en ny partition..

 

Din disk har en stor partition som tar upp 100% av allt utrymme som finns.. Då finns inget utrymme kvar för att skapa en ny partitiion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste först frigöra utrymme (krympa den befintliga partitionen). Det kan göras med inbyggd funktionalitet i Windows, se: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Can-I-repartition-my-hard-disk

Dock så har den vissa begränsningar och du kan behöva använda ett tredjepartsverktyg. Notera dock att dessa bör användas med försiktighet då det finns risk att man kan göra fel och då göra den befintliga installationen obrukbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har samma tanke med att installera win7 parallellt med vista, tyvärr så lyckades jag (efter att defragmentera och avaktivera återställningspunkt) bara krympa drygt 22GB och installationen rekommenderar drygt 24GB :(

 

Finns det något ytterligare sätt att åstadkomma utrymme som kan "krympas bort" från C: partitionen, det finn ju drygt 200GB ledigt utrymme kvar?

 

Varför skapar MS ett verktyg som kan krympa partitioner i efterhand om operativet ändå låser upp det mesta utrymmet!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...