Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VGA och DVI


Skibbo

Rekommendera Poster

tjena. köpt en BenQ 21,5" LCD T2210HD´och är nöjd med den än så länge.

Just nu så har jag en VGA sladd Från skärmen till en DVI-I adapter till då ett DVI-I uttag i datorn.

Nu till mina frågor

 

1. Gör det något att det är VGA från skärmen men DVI från datorn? Blir upplösningen fortfarande DVI eller skulle det göra någon skillnad om jag köper bara en DVI-D sladd och kopplar in?

 

2. Om jag nu gör de, kan man koppla in en DVI-D sladd i ett DVI-I uttag? Har för mej att det går ville ändå ställa frågan för att försäkra mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI-D hade när den kom en maxupplösning på 1600x1200 och restriktioner på kabellängd (5m?/7,5m?)

Jag har en Benq 27" 1920x1080 och med 5 meter DVI-D kabel så är bilden så dålig så man kan tro det är fel på skärm eller dator. Vad jag minns är färgerna helt fel och en massa streck över skärmen. Så jag kör med en DVI-HDMI adapter på datorn och 5 meter HDMI-HDMI kabel till skärmens HDMI ingång , utmärkt bild. (Jag måste ha 5m kabel mellan dator och skärmen för datorn står på annan plats)

 

Så ska du skaffa en DVI-D kabel i hopp om bättre bild så ska den vara kort.

Gärna 1,5meter. Annars kan du räkna med kass bild.

 

Jag gissar jag har DVI-I kontakter på mitt grafikkortet. För jag har tidigare kört med VGA skärm och en DVI-VGA adapter på grafikkortet och VGA-kabel.

Men om min DVI-D kabel är DVI-I eller DVI-D, vet ej? Har alltid trott den varit DVI-D.

Men det finns båda.

http://www.kjell.com/

 

Nu vet jag inte vad du har för grafikkort men det finns äldre grafikkort där VGA stödde 1920x1080 men högsta DVI-D upplösningen var just 1600x1200. Ett sådant grafikkort kan inte köra din skärm digitalt med 1920x1080. Även med 1,5 DVI-D kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir de egentligen VGA upplösning eller DVI i och med att jag har DVI från grafikkortet men VGA från skärmen?

Mitt grafikkort är ett Radeon HD 4890. De klassas nog som ett hyfsat bra grafikkort.

 

DVI sladded som jag i så fall ska köpa är 2m. Men du tycker alltså att jag ska köpa den? om de nu ens blir någon skillnad.

 

Det är inte direkt så att jag har dålig bild men man vill ju alltid ha bättre. Och i och med då att jag har VGA från skärmen till en adapter så kan man ju inte sluta undra om man kan få bättre upplösning med bara en DVI kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kontakt med DVI-I innehåller både signaler för VGA och för DVI, men eftersom du ansluter en adapter med VGA i andra änden kommer bara VGA-signaler att föras över till bildskärmen. Upplösningen, t ex 1600x1200, bestämmer du i Windows oavsett om det är VGA eller DVI.

 

Fördelen med DVI är att signalen går digitalt hela vägen från grafikkortet till bildskärmen i stället för att konverteras till och från analogt på vägen. Se tråden om fördelen med det:

//eforum.idg.se/topic/149256-vga-vs-dvi/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir de egentligen VGA upplösning eller DVI i och med att jag har DVI från grafikkortet men VGA från skärmen?

Mitt grafikkort är ett Radeon HD 4890. De klassas nog som ett hyfsat bra grafikkort.

Det blir VGA.

 

DVI sladded som jag i så fall ska köpa är 2m. Men du tycker alltså att jag ska köpa den? om de nu ens blir någon skillnad.

 

Med en 2 meters DVI-D kabel borde det bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...