Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filsystem för NAS


GunnarB

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nyligen köpt Synology Disk Station DS211j NAS server. Den använder internt ett filsystem EXt3 eller Ext4 och disken formateras till detta format. Har sparat bilder och musik på disken.

Jag har testat att plockaa ut disken från NAS och flyttat disken till en standard SATA-kabel och läsa disken från dator. I windows Datorhantering, Lagring, Diskhantering finns disken som enhet och partitioner visas. Men i utforskaren syns inga mappar eller filer.

Nu till frågan. Vad gör man den dag Synology Disk Station rasar?

Det hjälper ju inte att diskarna är RAID om kabinettet inte fungerar och jag kanske inte vill köpa Synology igen. Hur kan jag läsa informationen från diskar med detta filsystem?

Tacksam för tips och råd.

 

mvh

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ext3 och ext4 är filsystem som ingår i Linux så om du startar din dator från en CD-skiva med en Linux-distribution bör det gå bra att läsa hårddisken. Det är möjligt att det finns något program att installera i Windows för att läsa ext3/ext4, men det vet jag inte.

 

Här är en guide som handlar om att rädda data från en hårddisk med hjälp av Puppy Linux: http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är jobbigt med NAS, att det (iallafall när jag kollade för X tid sedan) fanns få NAS som stöder NTFS som internt filsystem.. (dvs. samma som Windows använder, Så man har samma rättighets-sättning etc. som i just Windows)

 

Det hade ju varit NA(J)S :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vare att NAS:en använder ext3 eller ext4 slipper du problem med fragmentering av filerna. Ingen defragmentering behövs. Som Cecilia skrev är de standard filsystem i Linux. Tredjepartsprogram för att läsa ext3 i Windows finns (Se Pär H:s inlägg). NAS:en operativsystem är GNU/Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största fördelen med filsystem som ext3/ext4 är att de är journalförande filsystem. Dvs om datorn (eller i detta fallet NASen) blir avstängd på fel sätt så förstörs inte filsystemet på disken utan allt kan backas till ett känt läge efter omstart (Och därmed finns det inte behov för någon CHKDSK eller liknanade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ext3 och ext4 är filsystem som ingår i Linux så om du startar din dator från en CD-skiva med en Linux-distribution bör det gå bra att läsa hårddisken. Det är möjligt att det finns något program att installera i Windows för att läsa ext3/ext4, men det vet jag inte.

 

Här är en guide som handlar om att rädda data från en hårddisk med hjälp av Puppy Linux: http://www.alltomwin...ed-puppy-linux/

 

Tack för tipset Cecilia!

Jag plockade ut disken från NAS satte den i en dator med Linux UBUNTU. Disken hittas och anges som partitionstyp W95 Ext d (LBA) (0x0f). Enheten visas som -kedja. Min gissning = förberedd för RAID. Försöker montera men får besked "kan inte montera platsen". Så det var inte Ext 3 eller Ext 4 som Synology uppger. Vid närmare eftertanke, vid uppstart fick man några val av filsystem "W95 Ext d" var troligen det som Synology rekommenderade.

Frågan är nu, kan man börja om från början, välja Ext 3 och på så vis göra den läsbar från Linux?

Eller kommer Synologys operativsystem förbereda disken för RAID så att den blir i alla fall oläsbar från Linux?

 

mvh

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W95 Ext d (0x0f) är ingen filtyp utan partitionstyp (utökad partition), som sedan innehåller logiska partitioner. En utökad partition kan inte ha ett filsystem. Du borde se de logiska partitionerna i Ubuntu och kunna montera dem. Kommandot: blkid visar partitionerna (disk/partition, label, UUID och type). I utökade partitioner visas bara de logiska. Kommandot: fdisk -l visar alla partitioner på alla diskar. I gparted kan du också se partitionerna och filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Cecilia!

Jag plockade ut disken från NAS satte den i en dator med Linux UBUNTU. Disken hittas och anges som partitionstyp W95 Ext d (LBA) (0x0f). Enheten visas som -kedja. Min gissning = förberedd för RAID. Försöker montera men får besked "kan inte montera platsen". Så det var inte Ext 3 eller Ext 4 som Synology uppger. Vid närmare eftertanke, vid uppstart fick man några val av filsystem "W95 Ext d" var troligen det som Synology rekommenderade.

Frågan är nu, kan man börja om från början, välja Ext 3 och på så vis göra den läsbar från Linux?

Eller kommer Synologys operativsystem förbereda disken för RAID så att den blir i alla fall oläsbar från Linux?

 

mvh

Gunnar

 

 

Har nu i NAS omkonfigurerat så att disken bara har grundläggande funktioner.

Har fortsatt utredning och testat. Har följt Pärs tips http://www.ext2fsd.com/

Har tagit skärmdumpar och dokumenterat i bifogad "Synology-NAS-disk-test-Ubuntu-Windows.pdf"

Min slutsats är att en disk som används i Synology NAS kan inte läsas utanför deras eget NAS, varken i Linux eller Windows. Så om NAS-kabinettet havererar måste man köpa motsvarande NAS igen för att kunna läsa disken/diskarna.

Eller finns det någon i detta forum som har annan erfarenhet, någon lösning hur en RAID-konfigurerad disk kan läsas?

/Gunnar

Synology-NAS-disk-test-Ubuntu-Windows.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...