Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att köpa ny bildskärm


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Av och till så är det en del frågor som kommer upp ang. att köpa en ny bildskärm och här finns några tips till att börja med.

 

Nordic Hardware:Svenska bildskärmsguiden - Stort jämförande test av prisvärda 4K-bildskärmar

Tom's Hardware: Best Monitors

 

Vad skall du i huvudsak använda skärmen till, bildredigering, titta på film, spela spel, annat?
Vad är viktigt: betraktningsvinkel, färgåtergivning, matt eller blank skärm, hdmi, storlek, annat?

Det finns många tester på nätet att läsa.
Har du valt ut några kandidater, så är det enklare att hitta en test (review) för just den modellen.

För att hitta butiker och bästa priser:
Prisjakt Bildskärmar och Priskoll Bildskärmar samt Pricerunner Bildskärmar

Jag vet inte om man skall stirra sig blind på responstiden heller, andra egenskaper är viktigare hos skärmen speciellt vid bildredigering.

Bästa sättet är nästan att uppsöka olika butiker som säljer skärmar och be att få titta på bilden och jämföra känslan etc. Tänk på hur ljuset i butiken är jämfört med där du skall placera skärmen.
Våga fråga om oklarheter.

Dom billigare skärmarna brukar heller inte vara justerbara på höjden - vilket jag anser vara viktigt om man skall tillbringa många timmar i sträck framför datorn.

Rent ergonomiskt när man sitter vid datorn och ställt in sin stol rätt så bör höjden på ens ögon vara ungefär i nivå med 2/3 på den övre delen av skärmen för att minska belastningar och trötthet i musklerna.

Det är sämre att ha skärmen för lågt eller för högt så man måste luta huvudet för mycket.
Det är klart att det beror på hur många timmar/dag man sitter vid datorn.

I varje fall vad vi fick lära oss på jobbet för några år sedan, när företagshälsovården hade utbildning hur man ställer in sin arbetsplats på ett korrekt sätt; skrivbord, stol, bildskärm, tangentbord etc.

Klar skillnad att sitta vid datorn sedan man anammat detta.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat med länk till Tom's och tagit bort idag gamla orelaterde tester
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har också lagt märke till att tillverkarna snålat in så bara in i H-E på justerbara fötter när det gäller billiga/prisvärda skärmar.

 

Det som ändå är positivt är att fästena i skärmen är av standardtyp (VESA), så köper man en bra fot, kan denna fot brukas till många skärmar. (Har gjort så själv, när jag sett två nästan lika Samsungskärmar med enda skillnaderna att den betydligt dyrare hade bättre fot..) Märkligt att "TcO" godkänner skärmar med "dålig fot" numera.

 

Snåljåpen kan fixa rätt höjd genom "hemslöjd" så skärmen hamnar på rätt höjd. Den som har fått IG i slöjd, kan lägga några tjocka böcker under skärmen med dålig fot, så den hamnar på bra höjd.

 

Många lösningar finns det alltså på skapat problem! :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Här är två välrenommerade tekniksajter som utför seriösa tester och skriver artiklar om bl.a. bildskärmar.

 

AnandTech: Displays: monitor reviews and news

Tom's Hardware: Monitor: reviews and articles

Uppdaterat med ny länk, se inlägg #6 nedan.

 

 

Eftersom tråden handlar om bildskärmar så tipsar jag också om denna tråd: Tips - Bildskärmskalibrering

Men inga frågor om detta i denna tråd, bättre att ta sådant i den tråden.

 

Mvh

 

[Edit] För den som söker test för en specifik dyr bildskärm med särskilda egenskaper och vill betala för en recension; finns också en tysk välrenommerad tekniksajt: Prad - Monitore testberichte

Dock är denna på tyska!

Röda punkter markerar att artikeln kostar och dom gröna att artikeln är gratis.

Det finns också gratis recensioner engelska för en uppsjö av bildskärmar : Prad LCD Monitor Reviews

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat med Prad länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För "Gamers"

 

En LCD med TN panel har tills nu varit det enda alternativet för snabba skiftningar och utan eftersläpningar i bilden, medan en professionell fotograf nästan gråtit blod över hur dålig färgåtergivning det är på en LCD-TN bildskärm och alla dess svagheter.

 

Svaret för den seriöse fotografen är IPS-panel, men för "gamers" är det fortfarande i princip LCD TN med alla dess brister, ja tills nu.

 

För att klargöra "reponstid" som tillverkaren uppger på en bildskärm tex. 4ms, så betyder detta att dom anger detta värde hur snabbt en pixel kan ändras från grått till grått.

Tiden det tar från att ändra en pixel från: grått > vitt > svart > grått => grått till grått GTG

4 tusendels sekunder=4ms Ett exempel som sagt.

 

Ointressant för en som arbetar med bilder eller på annat sätt kräver bra bildåtergivning på bildskärmen och inte spelar grafikintensiva snabba spel.

 

Detta har med att göra hur bildskärmen klarar av snabba uppdateringar av bilderna som grafikkortet skickar ut, annars blir det skuggor och eftersläpningar.

Ja, skuggor och eftersläpningar blir det oavsett, men frågan är hur små dessa kan göras utan att priset blir för högt?

 

Vad sägs om att en bildskärm med tex 6-8ms svarstid (respons time) i vissa lägen är bättre för dom mest krävande 3D-games tex. Far Cry3, BF3-4 eller Crysis 3?

 

Det mesta ligger i något som heter Input Lag och som också mäts i ms.

Det där vill inte någon som helst bildskärmstillverkare tala om och det anges heller aldrig för någon bildskärm i specifikationerna - Aldrig!

 

Därför är testsajternas värden så viktiga att kolla igenom om man vill ha en bra bildskärm för att spela upp HD-film, men i synnerhet dom mest krävande spelen i hög upplösning och som kräver snabba bildväxlingar, utan eftersläpningar och skuggor.

 

Vad är då Input-lag?

I Korthet är det den fördröjning som sker när grafikkortet skickar information om en bildruta till bildskärmen och tills dess att den ritats upp på bildskärmen.

Vad som sker mellan du trycker på avtryckaren tills du ser på bildskärmen att något hänt.

I ett snabbt "shooter" spel kan detta vara förödande eftersom du kan bli skjuten innan du ens ser att du skall reagera.

 

Om du tänker dig i en miljö där en bild skickas mot ögats näthinna, så tar det c:a 150ms - 300ms innan du reagerar; även kallad reaktionstid.

M.a.o. 0,15-0,3 sek tar det från det att du registrerar en bild i hjärnan och att du kan reagera på denna (tänk när du kör bil och ser en älg).

Testa själv Trafikverkets spel stoppsträckan och se vilken reaktionstid du har och hur långt du hinner innan du reagerar!

 

Hur fungerar det?

Genom Thomas Thiemann's studier för PRAD.de har det utvecklats en testmetod som oftast används för att mäta Input Lag på bildskärmar.

När grafikkortet skickar signalen att en bildruta skall "ritas upp" så sker flera saker i bildskärmen; interpolation (när andra upplösningar skickas än som är bildskärmens standardupplösning), korrigering för kontrast och färger samt matris omvandling och "overdrive" process och det skall avgöras hur och var bilden skall ritas upp etc.

Allt detta måste genomgå denna totala process för varje bildruta och det tar tid för bildskärmen och kallas för Input Lag.

(Vissa långsamma bildskärmar tappar faktiskt bildrutor "frames" innan nästa är på väg).

 

ISO? Finns idag ingen standardisering eller mer precist, definierat för hur Input Lag skall mätas, men många tekniksajter använder samma metod som Prad.de.

 

Källor:

Prad.de An investigation of the test process used to date for determining the response time of an LCD monitor, known as input lag
By Thomas Thiemann

 

AnandTech: Exploring Input Lag Inside and Out

 

For input lag reduction in the general case, we recommend disabling vsync. For NVIDIA card owners running OpenGL games, forcing triple buffering in the driver will provide a better visual experience with no tearing and will always start rendering the same frame that would start rendering with vsync disabled. Only input latency after the time we would see a tear in the frame would be longer, and this by less than a full frame of latency.

 

 

Slutorden:

There are quite a few good nuggets to take away. First, input lag is hugely dependent on the game.

There will be games that optimize for reducing input lag and others that do not. In some games it is more important than others.

For games that incur huge amounts of input lag, there is only so much that can be done. Using the tips we provided will definitely help get people on the path to lower input lag.

 

Unfortunately, sometimes reducing input lag to its minimum requires spending money especially on the display side of things. Just make sure to read reviews that look at display lag as avoiding a display that adds an extra 16ms to 33ms of input lag is definitely a good start. Beyond that, a faster GPU is the next most important upgrade, and a mouse that can do at least 500 reports per second is a good idea.

 

 

 

*******************************************************************************

 

Egna kommentarer: Se Input Lag databasen i länken längst ned för ungefärliga siffror för spel.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Flyfisherman

Input Lag database som jag länkat till ovan har blivit uppdaterad och fått en rejäl ansiktslyftning och numera heter den Display Lag

Jag kan rekommendera denna, särskilt för dom som spelar fps-spel.

Och för en djupare förklaring: What is Input Lag: The Breakdown

Databasen finns fortfarande och i synnerhet denna hålls uppdaterad i möjligaste mån: Display Input Lag Database

 

 

En mycket bra (kanske den bästa?) köpguide och bildskärms-test sajten är den från Tom's Hardware och även dom har förfinat sina tester, inte bara för gaming, även för professionellt bruk och andra kategorier. Massor av tips & trix också, finns här: http://www.tomshardware.co.uk/t/monitors/

Funderar man på en ny bildskärm så kan jag rekommendera att läsa Tom's tester, där dom även talar om vilka bildskärmsinställningar som är det optimala för olika scenarier, något som man ofta glömmer bort, åtminstone jag.

Mvh

Ps. för gaming så mäter dom alltid Input lag på alla testade bildskärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Input-lag och screen tearing samt V-sync:

 

http://gaming.stackexchange.com/questions/198184/what-is-v-sync-and-when-should-i-enable-it
 


Screen tearing happens, because your GPU sends a frame to your screen when the latter hasn't yet finished displaying its previous frame. You are essentially seeing part of one image and part of another at the same time. Since both images often look very similar, it looks like the picture has been torn apart, hence the name "screen tearing".

V-Sync ensures the GPU doesn't send a frame while the screen is busy. There are various ways to achieve this. The most well known use double buffering or triple buffering.

When using double buffering, the GPU uses two frame buffers; the "front buffer" in which it stores the frame being sent to the screen, and the "back buffer" in which it stores the next image to be displayed.

Unlike double buffering, triple buffering uses two back buffers. Once the GPU is done with the next frame, it can start working on the second back buffer. If the screen still isn't ready by the time the GPU has filled both back buffers, the GPU can now safely overwrite the first back buffer. The advantage of this, is that it reduces the lag. The disadvantage, is the higher memory requirement of having one additional buffer.

As a rule of thumb:

If you're in the majority and own a typical 60 Hz display:

- If you play first-person shooter games competitively, and/or have issues with perceived input lag, and/or if your system cannot sustain at least 60 FPS in a given title, and/or you're benchmarking your graphics card, then you should turn V-sync off.

- You should consider leaving V-sync on only when playing older games, where you experience a sustained >120 FPS and you are experiencing screen tearing.

- As a general rule, or if you don’t feel strongly either way, just keep V-sync off.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...