Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte integrerat nätverkskort


JakobS

Rekommendera Poster

Mitt modem slutade att fungera nu när jag fått ett nytt så funderar jag på om det kan ha varit ett överslag som även gått ända in till nätverkskortet.

 

Jag har en Packard Bell BV Imedia A5500 NCD som har ett integrerat nätverkskort(tror jag?). Jag kan inte längre se nätverkskortet i Kontrollpanelen-Enhetshanteraren (bara det trådlösa nätverkskortet som jag använder tillfälligt).

 

Betyder detta att nätverkskortet är trasigt så att datorn inte känner av det eller kan det avaktiveras så att det försvinner från Enhetshanteraren (borde det inte finnas där överkryssat)?

 

Tacksam för hjälp!

 

/JakobS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej ,

Kan du säga vad du har för Os ,

och en sak om ditt nätverkskort är integrerat så :

1. starta om datorn

2.In på Bios konfiguration / setup

3.kolla efter Onboard LAN Network Adapter eller liknande och se om den är på slagen .

 

OBS!

Du kanske måste uppdatera rätt drivrutiner eller installera om .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Vista Home Premium 32-bitar.

 

I Bios setup hittar jag:

Onboard Lan [Enabled]

Onboard Lan Option-Rom [Disabled]

 

Vad är vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bra

 

Har du någon skiva för moderkortet ?

 

Som sagt du behöver installera om den på nytt .

 

Om du inte har så skriv vad ditt moderkort heter och modell .

 

För att ibland det kan hända att några drivrutiner förvinner efter någon update som datorn har gjort osv :)

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så får man väl väldigt sällan med någon skiva över huvud taget längre! :(

 

Motherboard Model: Packard Bell BV PBGL00

Motherboard Chipset: ATI RS690(M) + SP5100 (SB700)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så får man väl väldigt sällan med någon skiva över huvud taget längre! :(

 

Motherboard Model: Packard Bell BV PBGL00

Motherboard Chipset: ATI RS690(M) + SP5100 (SB700)

När det gäller märkesdatorer brukar det vara bäst att hämta drivrutiner från datortillverkarens webbplats: http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download

Men att nätverkskortet inte syns i Enhetshanteraren bådar inte gott, om det inte i stället har dykt upp någon okänd enhet eller enhet med fråge- eller utropstecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr så känns det ju lite hopplöst när det inte ens syns någon okänd enhet i enhetshanteraren.

 

Packard Bell's sida gör en ju inte heller lycklig, antingen så listar de bars sina senaste modeller eller så använder de en annan beteckning än den jag känner till, googlar man på "PACKARD BELL BV IMEDIA A5500 NCD" förväntar jag mig åtminstone någon träff från deras sidor!? :(

 

Kan det verkligen hjälpa med nya drivrutiner när systemet inte ens "ser" enheten? Kanske lika bra att köpa ett nytt nätverkskort och sätt i en PCI-slot, det kostar ju bara några hundralappar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade redan på PB websida den fanns inte med där nej ,

och det var därför jag föreslog att du skulle testa Driver Genius PRO 10 ,

den kan jo hjälpa dig gratis ist för 100 kr :P ,

du gör som du vill , am here 2 help u :) .

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade Driver Genius hemsida, det fanns en flik för drivrutiner men jag fick ingen träff på mitt moderkort! Tror du ändå att jag skulle vara hjälpt av att hämta programmet? Såg att det fanns som 15 dagars shareware (annars $29.95) på BetaNews.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt modem slutade att fungera nu när jag fått ett nytt så funderar jag på om det kan ha varit ett överslag som även gått ända in till nätverkskortet.

 

Jag har en Packard Bell BV Imedia A5500 NCD som har ett integrerat nätverkskort(tror jag?). Jag kan inte längre se nätverkskortet i Kontrollpanelen-Enhetshanteraren (bara det trådlösa nätverkskortet som jag använder tillfälligt).

 

Betyder detta att nätverkskortet är trasigt så att datorn inte känner av det eller kan det avaktiveras så att det försvinner från Enhetshanteraren (borde det inte finnas där överkryssat)?

 

Tacksam för hjälp!

 

/JakobS

Först och främst - jag ser ingen anledning att betala $29:95 för driver Genius för det finns ingen garanti att detta program kommer att lösa ditt problem.

Däremot finns alltid risken med sådana drivrutinsprogram att det hittar en nyare drivrutin som kan installeras - och i vissa fall så är det helt fel drivrutin som gör systemet instabilt eller alls inte fungerar som det ska.

 

Men ang. ditt modem, vad hände egentligen med det - blixtnedslag?

Och hur var modemet anslutet till datorn, trådlöst eller med nätverkskabel?

 

Ja ett blixtnedslag skulle kunna slå ut ditt nätverkskort, inte bara genom nätverkskabeln utan risken är att även "spikar" eller höga transienter på nätspänningen kan ha tagit sig igenom och slagit ut delar av elektroniken.

 

Nu kör jag Windows 7 men även i Vista borde du ha en felsökare och om du öppnar denna via (kanske) Kontrollpanelen > nätverk och Internet > Nätverks och delningscenter > Felsök problem > välj Nätverkskort => så kanske den inbyggda felsökaren kan hitta något fel och rätta till, om du har tur.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Flyfisherman'

Först och främst - jag ser ingen anledning att betala $29:95 för driver Genius för det finns ingen garanti att detta program .

 

 

Varför ska han betala när han kan testa den i 15 dagar :S

 

Och felsökaren i Vista eller win7 kommer inte hjälpa , det är ingen uppkopplings fel eller liknande fel .

 

Felet är att den inte syns i enhetehanteraren , så vad har felsökaren i nätverk att göra .

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hämtat och testat Driver Genius PRO 10. Tyvärr så ger programmet inte förslag på att "fixa" drivrutin för moderkortet när man gör en "scan".

 

Jag tror det är dax att ge upp och slänga in ett nytt nätverkskort!

 

Sedan är ju frågan är om man törs lita på programmet och låta uppdatera de(7) drivrutiner som det föreslår!? Är det nödvändigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...