Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med DATORN!


KINGotte

Rekommendera Poster

Tja, jag har nydligen köpt en dator funkar hur bra som helst men vill sätta in mer ram minne, men när jag bytte ut ramminnerna och startade datorn funkade allt som vanligt förutom att skärmen går inte igång ,tangentbord och musen så kommer inte in i datorn. har kollat runt lite och folk säger att man ska resetta biosen men hur gör man och är det det man ska göra? behöver verkligen hjälp!:blink:

 

moderkort: asus m4n75td

ram:corair VENGEANCE LP blå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan inte hitta dina minnen i listan över vilka minnen ditt moderkort har blivit testat med.

 

Dessutom verkar det som att moderkortet bara har stöd för 1600 Mhz minnen i överklocknings profil(O.C. Profile).

 

Titta i manualen för moderkortet vilka inställningar som måste göras i BIOS.

 

Det kan också vara processorn. En del AMD processorer har inte stöd för 1600 Mhz minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns ditt minne med i listan nedan?

Det är part nr. som är intressant.

 

Från Corsair (memory finder)

Citat:

Guaranteed-Compatible Memory for your Asus M4N75TD

 

post-73434-0-51098800-1314817704_thumb.png

 

Samma minnen, men med annan info och i annan ordning:

 

post-73434-0-81711100-1314817704_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tyvärr så är CML16GX3M4A1600C9B inte med nej.

Det betyder att dessa minnen inte garanteras att fungera i ditt moderkort av Corsair.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i de gamla minnena. Starta datorn. Håll ner DEL tangenten vid uppstart. De brukar vara DEL på ASUS för att komma in i BIOS. I BIOS väljer du fliken EXIT och sedan Load Setup Defaults. Klicka Yes och låt datorn starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som om ingen skärm ellr tangentbord och mus är i kopplat för datorn kör igång som den ska, kan det va något med usb å de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte med vertpres tips kanske nedanstående.

 

Det verkar som ditt moderkort har en funktion som kallas för C.P.R (CPU Parameter Recall).

 

Sidan 1-16 kapitel 1.9 i moderkortsmanualen.

Stäng av datorn och dra ur nätsladden, vänta 5-10sek, så skall BIOS inställningarna automatiskt återgå till standard (Default) värden om datorn hängt sig.

 

Stoppa i nätsladden och starta datorn igen.

 

Hjälper inte detta så öppna burken och tryck på MemOK knappen tills DRAM_LED börjar blinka, så skall systemet boota om och självt ställa in minnesparametrarna (Tuning).

Systemet startar och stannar flera ggr. under c:a 30 sek. för varje test cykel.

 

Får du det inte att fungera och vill avbryta memory tuning så måste du stänga av datorn och dra ur nätsladen i 5-10 sek. annars fortsätter den med detta, även om du byter minnen.

Manualen sidan 1-18 kapitel 1.10

http://support.asus....6R5QXWNOAJzwcUx

 

post-73434-0-26515200-1314820711_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har nydligen köpt en dator funkar hur bra som helst men vill sätta in mer ram minne, men när jag bytte ut ramminnerna och startade datorn funkade allt som vanligt förutom att skärmen går inte igång ,tangentbord och musen så kommer inte in i datorn. har kollat runt lite och folk säger att man ska resetta biosen men hur gör man och är det det man ska göra? behöver verkligen hjälp!:blink:

 

moderkort: asus m4n75td

ram:corair VENGEANCE LP blå

 

Hej

Använde ni er av handledsband vid bytet av ramminne?

 

Troligen har ni givit datorn en stöt i samband med ramminnes bytet, i så fall är det någon/några av tre delar i din dator som kan vara trasiga. CPU, Moderkort och/alt ramminne.

 

Enklast är om ni har tillgång till en dator med samma typ av cpu och ramminne och då testa en del i taget i denna dator.

 

Har idag fått igång en dator med samma symtom som din dator har. (cpu, moderkort samt ramminne utbytt).

 

MVH

Conny Mosell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat det som jag skrev först innan du köper något?

Inlägg #11 med gamla minnnena samt även vertpres tips om att ladda BIOS defaults?

 

Även Mikael63 tips om att kontrollera så alla anslutningar, kort, kablage, kontakter och minnen verkligen sitter korrekt istoppade?

 

Jag ser inte varför moderkortet och processorn skulle ha gått sönder, om du inte haft riktig otur med ESD skador, alltså skador orsakade av elektrostatiska urladdningar, vilket kan ske om man inte använder ESD-handledsband samt låter bli kläder av syntet och ylle. Sånt som gör att man blir extremt laddad med statiskt elektricitet och kan skada känslig elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt som Flyfisherman sa där .

Alltid använda ESD Armledsband , man vet jo aldrig annars .

 

Och gör som Flyfisherman med att RESSA moderkortet / Bios ( MEN GLÖM INTE BATTERIET )

1.Koppla bort strömsladden

2.Tryck knappen På/Av så att moderkortet tömmer sig från ström

3.ta ut batteriet från moderkortet i 5 min .

 

Så klart koppla in allt igen och testa

And Let us know :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du inte bytte R-minnen när datorn har vart igång hihihi :P

 

Men iaf man ska testa massa saker innan man köper nytt moderkort tycker jag :) ,

 

Så testa massa av viktiga saker först så som :

 

1-Testa datorn utan minnen .

2-Testa datorn med ett ram minne , testa båda slots.

3-Testa datorn utan minnen och grafikkort , se om du får USB power i tangentbordet .

4-Titta efter ATX & Molex & PCI-E sladdar som ger ström till moderkortet , nån av dem kan hoppa av ur plats medans du flippar på :P .

5-Gör en Cmos Rest , Om du inte vet hur så säg till :) det är lite jobb med en riktig Cmos Rest.

 

Men testa dem första fyra först ,

Finns massa andra saker man kan testa ,

du kan ha fått en Cmos fel programering efter som du satte i R-minnen som inte passar med ditt moderkort ,

Högre Volt än vad ditt moderkort tål , och då får du CMOS fel .

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt som Flyfisherman sa där .

Alltid använda ESD Armledsband , man vet jo aldrig annars .

 

Och gör som Flyfisherman med att RESSA moderkortet / Bios ( MEN GLÖM INTE BATTERIET )

1.Koppla bort strömsladden

2.Tryck knappen På/Av så att moderkortet tömmer sig från ström

3.ta ut batteriet från moderkortet i 5 min .

 

Så klart koppla in allt igen och testa

And Let us know :D

 

Används inte esd armband esd matta och dyligt kan du vara säker på att något har gått sönder eller kommer att göra det.

Har för mig att 60% av elektronig haverier beror på dålig esd antering.

 

Värt att tänka på är att människan ej känner av statisk elektrisitet under 25000 volt medan elektroniska halvledare ej pallar mer än 100 volt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Används inte esd armband esd matta och dyligt kan du vara säker på att något har gått sönder eller kommer att göra det.
Har du belägg för det?

 

Finns ju andra sätt att undvika dessa skador...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått kurs i esd hantering i och med mitt jobb där jag hanterar esd känslig material varje arbetsdag. i de 60 % ingår antagligen en hel del åska.

 

Antag att den drabbade killen i denna tråd hade kunnat starta sin dator utan esd-armband och datorn pajjar vid start om ett år. man vet inte men antagligen är det en esd skada datorn då har fått.

Kretsen kan gå sönder direkt men också om 5 år på grund av statiskelektrisitet.

 

På vintern får vi rätt många stötar av våra kalla bilar/kläder inte sant. om stöten gör ont är den på ca. 50000 volt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...