Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen har slocknat


candide

Rekommendera Poster

Jag har en HP Pavilion typ dv 9500 inköpt 2008. Nu tänds inte skärmen när jag startar datorn. Om jag använder en skärm vid sidan om laptopen ser jag hur maskinen jobbar. Bara att skrota eller finns någon möjlighet att få liv i skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det något på bildskärmen om du lyser på den med en kraftig lampa?

För i så fall är det bakgrundsbelysningen som gått sönder.

 

Man har möjlighet att reklamera datorn för ursprungliga fel, t ex att en alltför dålig bildskärm eller lampa har använts vid tillverkningen, i tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen fungerar tydligen, jag kör en återställningsinstallation och då fungerar den. Men efter det att jag fått in Win Vista igen slocknar den. Jag har tidigare uppgraderat från Vista till Win 7. Blir Vista förstört om man gör en uppgradering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske något med den interna strömförsörjningen så att grafikkortet används mer räcker inte strömmen till, eller kanske att det är en massa damm i datorn så att grafikkortet blir för varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker göra en återställning med skivor från min nyköpta Acer, trodde det skulle fungera (skärmen fungerar OK under återinst.) men den verkar stanna när man nästan gått i mål, det står "installerar Dritek Launch Manager 12/38." Tydligen unik återställning för Acer. Retfullt att kasta HP-datorn eftersom skärmen verkar fungera. Skall man inte kunna göra en återställning om man har Win Vista som grund och Win 7 som uppgradering? Är laptopen bränd då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man inte kunna göra en återställning om man har Win Vista som grund och Win 7 som uppgradering?
Ja, och jag uppfattade att du hade gjort det i inlägg 3.

 

Är laptopen bränd då?
Förstår inte frågan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört (eller läst) någonstans att när man uppgraderar från win Vista till Win 7 händer det något i laptopen så man inte kan gå tillbaks till Vista. Det skulle i så fall vara omöjligt att återinstallera Vista från återinst-skivorna och därefter fylla på med uppgraderingen igen med Win 7 programmet. Är det sant? Eller är det bara min maskin som spökar? Skärmen fungerar bevisligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ju inget med hårdvaran så där i alla fall, utan det jag kan tänka mig är att återställningspartitionen inte längre går att komma åt. Däremot ska det ju inte vara något problem att installera Vista med hjälp av skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya försök till återställning: Jag får nu erkänna att det är bildskärmsproblem, den tänds var tredje eller femte gång när man startar. Däremot fungerar en extraskärm som jag kopplar in och kan dirigera därifrån. Grafikkort - finns det grafikkort i laptops, har för mej att det heter GPU eller nåt liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl kollat att det inte är bakgrundsbelysningen som glappar så som jag skrev förut. Glapp i kabeln som går upp till skärmen kan man också tänka sig.

Är datorn mer eller mindre än tre år gammal?

 

GPU = Grafikprocessor

 

En del bärbara har små grafikkort med GPU och kringkretsar, en del har GPU och kringkretsar direkt på moderkortet och en del har ingen GPU utan grafiken ingår i chipset-kretsen på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn köpt i januari 2008 så den ska väl inte räcka längre med hänsyn till garantin. När, och om jag får igång den tänds och släcks skärmen ideligen så det är förmodligen något med GPU-n. Jag får läsa sopsorteringen. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju mest som glapp någonstans tycker jag. Om GPU:n skulle vara trasig skulle den externa skärmen bete sig på samma sätt.

 

Jag har ingen aning om vad en genomgång och eventuell åtgärd skulle kosta. Eftersom datorn fungerar med en extern skärm kanske du kan ha någon nytta av den på något annat sätt än som bärbar, t ex som en filserver för backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...