Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp med excel formel


Benjie0058

Recommended Posts

Hej

 

Jag sitter och gör ett excel ark så man kan ha lite koll på var pengarna tar vägen

 

Jag har en Översiktsflik, en Januariflik....

 

På Översiktsfliken

A1 - Konto 1

A2 - Konto 2

 

På Januarifliken

A1 - Inkomsten konto 1

A2 - Inkomsten konto 2

B1:B10 Vem som handlat

C1:C10 Summan

 

Vad jag vill är att på Översiktsfliken ska summan på konto 1 och 2 finnas (januarifliken inkomsten-summan någon handlat för)

På Januariflikens B1 står det "Konto 1" ska den summan C1 dras från "konto 1"

På Januariflikens B2 står det "Konto 2" ska den summan C2 dras från "konto 2"

På Januariflikens B3 står det "Konto 1" ska den summan C3 dras från "konto 1"

osv...till B10

 

Hjälp snälla

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med gör om januari-fliken till en "vilket-datum-som-helst"-flik.

Skapa en tabell där du anger händelsen via mer eller mindre unika värden:

Datum - Konto1 - Konto2 - Summa - Användare - Notis

 

exempelvis.

Dvs en ren och enkel tabell, precis som i en databas. En tabell fylld med data. Nästa steg är att konsolidera och analysera dina data.

 

Två vägar finns att gå, eller tre kanske

1: Vanliga formler. Summa.OM, Summa.OMF exempelvis.

2: Databasformler som DSUMMA

3: Pivottabell.

 

Vilket format som passar beror på exakt vad du vill få fram. Pivot är enkelt men kanske lite problematiskt att hålla redo på saldo, dock enkelt att se hur pengarna flödat. Exempelvis om pengar flödat från Konto1 till ICA.

 

Vad gäller formler, vilken version av Excel har du?

 

Samt detta låter som ett normalt bokföringsproblem, det har lösts, många gånger förr.

 

 

ed: ett exempel i Excel på vad du har (fiktivt) och vad du vill ha är inte fel. Det går utmärkt att ladda upp filer till forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder excel 2010.

 

Jag har lekt lite med summa, summa.om och om. Men utan vidare resultat.

Vore tacksam för lite rekommendationer och kanske någon formel för att starta med.

 

 

I bilagan, översiktsfliken ska hålla saldot för alla månader.

 

Tack för snabbt svar, uppskattas!

 

Bok1.xlsx

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det innebär bara problem om du sprider ut dina data över flera blad. Mycket mycket bättre att spara allt i en tabell.

 

Lagt till två blad till din bok. Ena har en tabell med några poster, den andra två pivottabeller.

 

Ta en titt på det, är inte det en bättre väg att gå?

Kopia av Bok1.xlsx

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut!

 

Ska ta och kolla på det lite mera imorgon och lära mig lite mera om pivottabell.

 

Tack ska du ha för din tid, hör av mig om jag har några frågor :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...