Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd för datorköp??


Steve

Rekommendera Poster

Jag tänker investera i en helt ny dator. Det blir en AMD Thunderbird 1400......

Frågan jag har är: Tjänar man mycket på att ta en AMD med DDR 266 jämfört med en vanlig 200?? Hörde att det kanske inte går märkbart snabbare, antar att flaskhalsarna hd osv hindrar 266 från att gå max?

Processorn är ju inte dyrare, men däremot moderkort och minne kostar ju nån slant mer.

Andra tips mottages också tacksamt, någon som har en amd 1400 och haft problem?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker på att jag förstår din fråga men jag gissar att du menar om det är värt priset att välja DDR minne framför vanligt PC133 minne.

Om du skall köra en Tbird 1400 så kommer du helt klart att ha nytta av DDR minne. Processorn är såpass snabb att den kan dra nytta av den extra bandbredden.

Sen tror jag att du har missuppfattat lite (eller så är det jag som inte förstår vad du menar). Du kan köra både en Tbird med en FSB på 100 (DDR 200) och en med 133 (DDR 266) med vanligt PC133 minne. Skillnaden är att i det ena fallet (100MHz) går inte minne och FSB med samma frekvens utan minnet går 33MHz högre. Samma sak gäller om du kör DDR minne.

PC133 och DDR266 minne använder samma frekvens, 133MHz, men DDR266 har möjligheten att skicka och ta emot data två gånger per klockcykel.

Som du skrev så är det något dyrare med en DDR lösning men med en så snabb processor tycker jag att du skall sattsa på det.

Hoppas att jag lyckades svara på någonting av det du undrade.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack för svaret! Nu fattar jag bättre hur det hänger ihop, och vad skillnaderna är...

Vad jag inte förstår är varför en AMD 1400 266 mHz är billigare än 200-varianten?? ( på www.datorbutiken.se)

Finns väl ingen anledning att inte ta 266:an då, eller?? Oavsett vilken minnes-lösning jag väljer??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se någon anledning till att dessa processorer skulle kosta olika mycket. Har för mig att multiplern inte är låst på 1.33 och 1.4 vilket gör det möjligt, om MB stöder det, att ändra FSB och multipler som man vill utan att överklocka. Det finns med andra ord ingen anledning till att inte köpa en 266MHz.

När jag köpte min P3 så såg jag till att jag fick en som använde en buss på 100MHz för att öka möjligheterna att överklocka då multiplern inte går att låsa upp på P3. På AMD är detta inget problem så det finns ingen anledning att välja den lägre busshastigheten, vad jag vet ;)

Angående prisskillnad så gissar jag att AMD bara tillverkar 266 nu och att det börjar bli ont om 200. Då det finns en efterfrågan på 200 (personer med MB som bara stödjer 200 och inte kan ändra multiplern) så stiger priset.

 

MVH

 

[inlägget ändrat 2001-08-28 14:08:33 av Monzilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...